Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-26, 12:19   #1
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Burda Easys storlekar

Är det någon som vet om modellerna i Burda Easy är ovanligt små i storlekarna?
Jag har nämligen vanligtvis 34/36, men enligt deras tabell ska jag ha 38, en storlek jag aldrig i hela mitt liv burit. Så det känns väldigt konstigt. Jag är rädd att det kommer bli enormt.
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 12:32   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vet inte riktigt hur burdas mönster är. Däremot så är butikernas storlekar inte att lita på eftersom en del märken ändrar siffrorna så att man ska tro att man är smalare än man är. De får sålt mer då. Gå på måtten och inte på storleksbetäckningen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 12:38   #3
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Aha, det visste jag inte om butikerna.
Tack för hjälpen!
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 12:54   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det var så lite. Jag vill förtydliga lite för det kanske låter konstigt det där med butikerna, framför allt om man är lite yngre (uch det låter som jag är gamal som gatan, nåja). För ett antal år sedan så gjorde man en mall för hur olika storlekar skulle vara enligt de vanliga måtten t ex midja höft och byst. Sedan några år tillbaka har alltså ganska många märken fuskat med dessa måt för att kuna sälja mer. Däremot så har mönstertillverkarna fortsatt så som man ska enligt systemet vilket gör att man tror att man gått upp i storlek även om men egentligen inte gjort det. Jag har till och med sett mönstertillverkare som skrivit stora noteringar om detta faktum på deras kataloger.

Nu håller man på att ta fram ett nytt måttsystem för hela Europa (som det är nu så är en 38 i frankrike och sverige inte samma sak) men det tar tid för man kan inte komma överens på vissa punkter. Det man vet är att man förutom de olika bredderna även kommer ta hänsyn till längden. Vilket jag som 180 cm lång uppskattar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 13:40   #5
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Jag ligger i vanliga fall mellan 38/40 och 40/42 men så fort jag ska sy till mig själv vill mönstermakaren ha mina mått till storlek 42/44.....(kläderna passar när de är sydda, men känns lite ovant att sponant välja en storlek man inte köper till sig.)
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 13:47   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag skulle sy en jacka och när jag mätte min midja och jämförde med storleken på mönstret så tyckte mönstret att jag skulle ha storlek 46... Normalt köper jag kläder i 38/40 och har runt 77 cm i midja. Så det där med storlekar på mönster ger jag inte mycket för...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons