Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-01, 08:27   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Trolla bort mage

Hej på er
Nu ska ni få höra om mitt delikata problem.....
Jag har tänkt mej att sy en klänning till mej själv i Jacki Kennedy stil, den är enkel och mycket stilren i min smak MEN så är det ju det här med formen på kroppen. Jag är inte storväxt på något vis men har ju en liten valk runt midjan (som för övrigt gör mej riktigt irriterad att jag har tillåtet landa där). Så trots relativt hård träning och lite mer tanke på mat så sitter den envist kvar där. Denna klänning ska sitta snyggt i slutet av augusti så ännu finns hopp om att den i alla fall kan minska.
Men så till min ide - ser det dumt ut att sätta ett sådant midjeband på den klänningen som Victoria hade på sin brudklänning eller kommer det bara att förstärka åsynen av valken? Jag ligger på runt 40/42 i kläder (måttet runt magen är dock 94 cm!!!) men detta mönster beställde jag från Stoff o Stil i stl 44 och igår när jag provsydde den så blev den ändå för trång. Ikväll ska jag iväg och köpa mer tyg och lägga till 2 cm på alla mönsterdelarna och så får vi ser var jag landar då. Den var trång både över ryggen och magen men inte så det blev som ett ormskinn, man kan säga att den saknade rörelsevidd.
Snälla ge mej er åsikt om ett midjeband.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 09:50   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Köp en BH som går ner till midjan.
Eller gör en avskärning under bysten på klänningen, det kan "trolla bort" lite.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 10:26   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det känns lite grann som om ett midjeband betonar midjan 0ch det kanske inte är vad du önskar. Men syr du ett löst midjeband kan du ju alltid ...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 09:56   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan ju alltid använda någon form av gördel, korsett eller valfritt annat plagg med midjeformande funktion under klänningen. Skulle du sen göra dig av med valken så kan du ju helt enkelt slopa att bära den under klänningen sen.

Redan en kraftg trikågördel kan göra skillnand på silhuetten. Den kanske inte reducerar så mycket i faktiska centimeter, men den kan ge den där lite fastare konsistensen och slätare formen som kan göra att man vågar markera midjan lite tydligare.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 10:48   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har du midja, men mage under eller mage i allmänhet? Min erfarenhet det bästa egentligen är att betona den smalaste delen (vilket antingen är midjan eller under bysten) med ett band, ett skärp eller genom skärningen på plagget. En bit ner under det är det bra om det fortfarande sitter hyfsat tajt, men efter det är lite extra vidd att rekommendera. På så sätt brukar man kunna få det hela att se snyggt ut och lägga fokus på andra delar än de man inte vill betona.

Det viktigaste är dock att det passar, vilket kan vara nog så knepigt. Gör man bara det syns en större mage oftast inte. Min lillasyster sitter i rullstol, vilket ihop med en dålig hållning gör att hon har en fin midja bakifrån, men ingen betoning framtill, utan en mage som i omkrets är större än stussen. I "vanliga" kläder köpta i butik syns magen rätt tydligt, men i klänningar som faktiskt passar är det inget man tänker på. Just det att det faktiskt sitter bra gör att det inte är något som sticker ut i ens ögon.

I hennes fall är klänningarna alltid insvängda från ryggen ner till midjan baktill, men framtill är plagget störra vid midjan än under bysten. Den linjen som normalt sett brukar luta inåt vid insnitten lutar istället utåt. Mönsterdelarna ser lite smått märkliga ut, men, den extra vidden där är ingenting man märker när plagget är ihopsytt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons