Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-25, 14:28   #1
marielo marielo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 25
Mönsterdelar fram/bak

Jag är en sådan person som vill ha ett mönster att utgå ifrån annars blir det bara fel. Rita av ett mönster idag, klänning med empirsnitt, nåla ihop mönstret lite lätt för att se någerlunda hur det blir.

Upptäcker då att (ritat halva fram/bakstycke) bakstycket är typ 3cm mindre. Tog fram tröjor som man har sedan tidigare och alla tröjor är ju lika stora fram som bak. ( om det inte är fullt med rynkor) De är lika vida. Men om jag klipper ut som delarna är nu så kommer väl bakstycket bli 6 cm mindre. Eller har det med snittet i fram att göra så att det blir bra i verkligheten liksom.

Blir fundersam över mönstret och jag har inte klippt ut två olika storlekar.

Funderar på är det något jag inte tänker på. Vill inte gärna klippa i tyget och upptäcka att sidsömmarna hamnar galet.

Är förkyld och tankegången är inte den bästa. Känner själv hur rörig denna fråga är men frågar man inte får man inte veta.

/Marie-Lo
marielo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 15:10   #2
hannae hannae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 38
hej!
om du menar att bakstycket är mindre på bredden ska det vara det,man drar mer tyg fram än bak pga byst och sen som du säger gör ju insnitten fram sitt till att det sen blir figurformat.
När man konstruerar ett grundmönster är det diffen mellan bystvidd o övervidd som utgör den här skillnaden!
hannae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 18:56   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Livlängden skilljer också på bak och framstycke
Livlängden fram går över bysten.och blir då längre

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-25 klockan 19:01.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 12:26   #4
marielo marielo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 25
Tack för hjälpen!

Ja det ni säger är ju igentligen helt självklart,men inte tänkte jag på det. Det är väl kanske därför det är lite dålig passform på kläder som man köper. De brukar ju vara lika vida fram som bak och längden brukar vara den samma. Jag var hur som helst väldigt osäker på modellen så jag sydde upp i ett lakan och tur var det för min byst satt absolut inte där den skulle enligt mönstret och till slut efter en del ändringar hit och dit så kändes det inte rätt iallafall. Så det blir nog till att leta efter något annat mönster. Men glad är jag ändå för tyget klippte jag ju aldrig i.

/marielo
marielo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 15:07   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När livlängden är längre fram menar man mitt fram och sedan blir den lika lång i sidan. när man har sytt bystvecken så skall sidorna under ärmen vara lika långa. Även bakstycket kan behövas variera om man är kutryggig så är sträckan längre från hals till midja och har du mycket svank så behöver sträckan kortas.men då gör du det i ärmhålshöjd.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons