Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-26, 20:20   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Fel passform på köpta kläder - vad göra?

Jag har en hel del kläder som det inte är lysande passform på. En del har blivit för stora (tappar i vikt av att vara gravid...) och en del är bara stora över axlarna. Finns det några generalknep på hur man kan förminska redan befintliga kläder. Några har jag helt sonika sytt in i sidan, men det funkar dåligt på kavajer till exempel...

Blusar, skjortor, kavajer, finbyxor, jeans, tröjor osv finns i garderoben, men används inte... Synd!

Boktips är inte fel...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 22:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ändra färdgia kläder är alltid knepigt. Det fins tyvärr inget knep som alltid funkar, utan man är tvngen att titta på varje enskillt plagg och försöka klura ut bästa sättet att göra det på. Och om det överhuvudtaget är värt risken, för det är inte alltid så lätt att göra det snyggt.

Ändra i mönster är en sak, det kan du nog hitta tips om på biblioteket och ibland kan man tillämpa samma metoder för att ändra färdiga kläder. Men ibland så går det helt enkelt inte.
Även om plagget är för stort, kan det ju hända att man skulle behöva "flytta" en söm i sidled, alltså ta bort i en kanten och lägga till i den andra och då går det ju inte.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 08:34   #3
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Mmm. Ungefär så långt jag har kommit i mitt funderande också...

Det jag tycker är svårast är att få till det över axlarna. Jag är ganska smal om axlarna och har dessutom rundade/sluttande axlar, vilket gör att axelsömmen alltsomoftast hamnar nere på armen. Inte så kul. Det är svårt att få ihop det om man bara klipper av axeltyget. Troligen skulle jag behöva sprätta av hela ärmen och sy upp en bit i armhålan av sidotyget och sedan på nytt sätta i ärmen, men frågan är om den blir för kort då...?

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 09:30   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Lite beroende på hur själva axelkullen är konstruerad så är risken ganska stor att tyget där inte räcker till och du ändrar på ärmhålet.
Du kan få en ärm som det inte fins nog med plats att röra sig i.

Men du får kika lite på plaggen och se hur det ser ut.
Men enklast och smidigast är nog annars att sy nytt och helt enkelt ändra mönstret i förväg.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 10:11   #5
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Har inte heller en helhetslösning men gör det bästa av varje. Jag har kommit på att klippa och använda till något annat om det ser ut att jag inte kan göra ändringarna som behövs. Det är mkt. enklare att sy nytt. I bland blir det fel när man tvättar ullkofta eller något annat av ull i maskin i all hast. Kläderna blir tovade och krymper. Tur att det händer så sällan. Jag klipper pannlappar av dessa. Liten virkad avslutning runt varje lapp(grå/röd) och en liten ödla att hänga upp med. Vilket utmärkt present.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons