Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-18, 13:36   #1
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Påstrykbart mellanlägg, är d bara "vliesofix"?

Tänkte ge mig på att brodera en t-shirt nu och sökte i forumet om vad ja ska använda. Det påstrykbara som jag läst om, är d bara vanlig vliesline el nåt special? Isf, kan d funka m vlieseline ändå, för ja bara kan inte vänta tills imorgon!

Senast redigerad av Tigress den 2009-01-18 klockan 14:05.
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 13:56   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag skulle rekomendera att du använder mellanlägg för trikå om det är det du ska sy i. De flesta sybehörsaffärer har det. Vanlig vlieseline (antar att du egenligen menar det, vliesefix är dubbelhäftande som man använder vid tex applikationer) kan bli lite stelt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 13:58   #3
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Hej!
när jag syr en vanlig t-shirt använder jag inte mellanlägg alls, det kommer bara fram om jag har infodring, ska sy knapphål mm
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 14:02   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja om det är en vanlig t-shirt så behövs inget mellanlägg. Det är bara om du ska göra någon speciell halsrigning som är mer formsydd som det behövs. (t ex denna som jag sydde rätt nyligen: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=48789&set=lp)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 14:17   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
...men nu handlade det väl om att brodera på en T-shirt, inte sy en? Vi är i forumet för Maskinbrodyr .
Ska man brodera på en T-shirt så behöver man verkligen stabilisering, helst påstrykbar, och den får ju inte töja sig heller. Det finns rivbar backning som man kan stryka på och som ändå går lätt att riva bort runt omkring broderiet.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 14:26   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det stod sy från början...det är jag rätt säker på och går man in via "nya inlägg" så kollar jag inte alltid vilket forum frågan ligger i. Men hur som ska man brodera så måste man stabilisera.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 14:37   #7
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
:)

Det stod nog bara "ge mig på en t-shirt" från början, ber om ursäkt för att jag var otydlig. Visst menade jag brodera en t-shirt. Å jag undrade om det kunde fungera med Vlieseline under broderiet, eller om det skall vara nåt speciellt klistermellanlägg. Sorry, ska tänka mig för nästa gång.
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 15:05   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är ingen fara, jag skulle kollat bättre på vilket forum jag var .

Jag har aldrig testat vliseline under, men jag tror inte på det eftersom man helst vill få bort så mycket som möjligt av underlägget efteråt. Speciellt på t-shirts som är lite fladdrigt tyg. Rivbart underlägg eller vattenlösligt är det som gäller. Sedan så måste man få tyget att fästa på underlägget, antingen genom att det är på pressbart eller med hjälp av klisterunderlägg eller klister spray. Jag föredrar solvyflies (vattenlösligt som ser ut som vliseline) i två lager med klisterspray på, men det är en smak sak vad man använder.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 15:38   #9
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Okej, tack så mycket för era svar! Får väl lov att hålla mig då . Vill ju att d ska bli så bra som möjligt
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 08:32   #10
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det finns ju något som heter Totally stable, ett påstrykbart mellanlägg för maskinbroderi. Detta finns i sybehörsaffärer. Men efter att ha läst en del om detta här i forumet så har jag märkt att det är en smaksak - vissa tycker totally stable funkar bäst och andra tycker att mellanlägg + spraylim funkar bäst.

Du får helt enkelt prova dig fram!! LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 10:51   #11
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Nu har ja precis kommit hem från tygaffär'n med totally stable. Var osäker på om d va rätt, men d ska tydligen funka . D ja inte förstår är hur man kan riva av överskottet efter att ha stryk fast det men ja antar att ja lär märka d! Nu ska ja testa innan barnen ska hämtas!
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 11:58   #12
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Det sitter inte lika hårt fast som vliseline. Ganska lätt att lossa.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 17:54   #13
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Min första t-shirt: en katastrof

Tur att man började på en "strunt"tshirt....

1.Strykte fast totally stable, och solvy över, det blev ändå bubbligt. Varför?
2.Nånting hade blivit fel i stygnsättning, så den ville brodera hela det ena gula benet svart istället för bara konturen, före d gula. Så jag stoppade och hoppade över d benet. Kollade i stygnsättningen, fixade o kopierade bara konturen till maskinen. Syr om konturen perfekt. Va ja e bra tänkte jag. Då såg jag att jag sytt fast en bit av t-shirtens nederdel på baksidan!!! Snittar loss med en pincett o ska börja om. Då blir benet på fel ställe! Naturligtvis har ja inte tagit tröjan ur ramen, och magkonturen hamnade rätt, fattar nada. Måste va för att ja stängde av maskinen mellan?

Vad har jag lärt mig? På ettan svarar jag: kanske inte så täta stygn? På tvåan svarar jag: Kolla igenom om det finns några gömda stygn under först, och håll FÖR BÖVELEN KOLL på t-shirten!!!!

Eller?
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 18:05   #14
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Ha, ha, ja det sista kan jag verkligen instämma i (gäller i högsta grad mig själv!).
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 18:50   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Eh... började inte du på en diskussion om exakt samma T-shirt igår... den du skulle brodera på? Varför inte fortsätta i denna diskussion? Då hade nämligen jag och några till fått en "pling" i epostlådan om att det fanns mer information att hämta om detta projekt...
Nu har det istället på kort tid blivit två diskussioner om samma T-shirt.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons