Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-14, 10:44   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Färga textil - Vitt till offwhite

Jag har ett överkast i ren bomull som är kritvitt med rosa rosor. Det är jättefint, men det kritvita passar inte i rummet. Jag skulle vilja färga det så att det blir offwhite.

Men, jag hittar ingen textilfärg i offwhite. Det närmaste är färgen Sand som finns hos Herdins, men det blir för mörkt. Kanske kan man laborera med mängden färg, men det känns riskabelt.

Jag har tidigare färgat små mängder bomullstyg i svagt thé, vilket går jättebra. Men jag vågar mej inte på ett helt överkast. Skulle väl isåfall få blanda thé i badkaret

Någon som har något bra tips hur jag kan göra ?
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 01:30   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror te blir bra. Du behöver ju inte så mycket om du vill ha off-white. Testa först med liknande tyger så du blir nöjd med färgen. Vissa teer ger ju lite olika färgnyanser. Var också försiktig här för det kan bli mörkt också med te. Det är bättre med för lite och repetera än för mycket.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 19:32   #3
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Jag hade tagit lite the o kört allt i tvättmaskinen. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 21:55   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Te borde funka, men det kan bli väldigt olika nyanser.

Jag skulle ta Herdins, det går alldeles utmärkt att ta en mindre mängd färg, förslagsvis en femtedel. Viktigt att då ta full mängd av fixermedel eller de andra tillsatserna , exempelvis salt. (Du skriver inte vilken Herdinssort du funderar på). Full mängd= den som beror på tygets vikt.

Oavsett vad du färgar med är de jätteviktigt att du maskintvättar överkastet ordentligt först, så alla kemikalierester är borta, annars kan de förhindra att färgen fäster. Absolut inget sköljmedel.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 21:29   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns en kemikalie som heter kaliumpermanganat och som ger en theliknande färg, men som inte går bort i tvätten. Ju starkare lösning och ju varmare vatten ju fortare tar färgen, man kan ta upp och titta under tiden. Jag ´blir dock lite fundersam över mängden tyg...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 09:33   #6
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Gruvar mej...

Tack för era tips. Jag är ännu tveksam till att ta itu med det här på grund av att det är så mycket tyg - precis som Du påpekar Syfantasten.

Kanske är det enklare att tapetsera om i sovrummet så att det kritvita överkastet passar bättre
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons