Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 19:19   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Storlek????

Om man har storlek 34/36 vad blir det då i internationella storlekar?? blir det en 6:a????

Tänk vad bra det hade varit om det fanns en klistrad storleks guide här på forumet
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 20:06   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Här finns en sida som konverterar storlekar http://www.onlineconversion.com/clothing_womens.htm
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 13:17   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
länken var jättebra förutom det att jag inte vet vilket land som har samma system som Sverige.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 14:06   #4
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
om jag inte har helt fel så använder sig sverige av de franska storlekarna...men jag undrar vilket det är som står på simplicitys och McCalls mönster är det UK eller USA???
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 17:06   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Det var det jag inte heller visste, vilket storleks system vi använder, därför kunde jag inte svara på din fråga direkt
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:28   #6
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Det här med storlekar kan göra en helt galen... Inte nog med att det skiljer från butik till butik, även när man använder sig av sömnadsmönster måste man veta hur just deras storlekar är... grrr...

Jag håller med Bellatrix om att de svenska storlekarna stämmer bäst överens med de franska. Däremot tyckte jag inte att tabellen på den länkade sidan stämde ordentligt. Jag brukar gå efter: UK size 10 = svensk stlk 36 = US size 6. På den sajten angavs UK/US-storlekarna med ett "steg" mellan - det ska vara två, dvs US 0 = UK 4, US 2 = UK 6 osv.

Det bör stå på varje mönster vilken storlek det gäller (UK eller US). Både McCall's och Simplicity säljs i amerikanska storlekar här i England vad jag vet (hittade ett av varje i mina gömmor!), så jag skulle ju gissa på att det brukar vara så.

Lycka till!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:33   #7
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Tack Alexandra. Anlednigen jag frågar är då jag hittat mönster på ebay och där kan man ju inte kolla hur det ser ut på storleksguiden
Men då borde jag kunna utgå från de amerikanska storlekarna då....bara att hoppas det blir rätt
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:35   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
En sån enkel sak som samma storlekssystem i hela världen borde man inte kunna fatta beslut om det?
Åtminstone i EU tycker jag.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:55   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja de har ju suttit och bråkat om det ett bra tag nere i Bryssel (tror de är där de sitter i alla fall). Ett nytt storlekssystem är ju på gång, de ska "bara" enas om detaljerna vad jag vet.

http://www.relationbrand.com/secure/...i_05/mail.html
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:56   #10
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
De franska storlekarna brukar vara en storlek mindre än de svenska, det vill säga fransk 36:a = svensk 34:a.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 00:05   #11
peikkos peikkos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 6
Unhappy storlekar

Det skulle vara skönt om dom kunde enas om en storlek, Tänkte köpa en jacka, storlek 36 var för stor i ena modellen, i en annan kom jag inte i storlek 44. Undrar om man ska ha bröst eller inte
peikkos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 08:38   #12
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Usch, jag har också jättesvårt att köpa kläder pga konstiga storlekar.

Jag hittade mina drömmar kappa (både form, färg och prismässigt), provar den minsta storleken (36, den tillverkades inte i 34), men ... Axelsömmarna sitter nedhasade på armarna. Den påsar sig rejält i ryggen ovanför midjeskärpet (tänk Quasimodo). Ärmarna är för långa. Den är så vid runtom att jag måste ha tjock sticketröja under för att den ska få lite passform.

Så besviken. Det slutar alltid med barnavdelningen, men det är inte kul när man är vuxen. Kläderna har inget bystinsnitt, inga former. De är (ofta) i sämre kvalitét än vuxenditon, då man förväntar växa ur grejerna på en säsong eller två.

Ursäkta, var bara tvungen att beklaga mig lite...
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 09:22   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kan du inte ändra den Jennifer.
Jag har hela tiden kunder som kommer med kläder som sitter illa.
Det mesta går att fixa till faktiskt.
Du behöver ju inte betala en dyr sömmerska
du kan ju själv.
Någon som hjälper dig att prova bara.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 09:49   #14
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det var en tanke jag hade. Men att betala 600 spänn för en kappa som jag sen måste sy om kändes inte helt bra. Det var ett skärp fastsytt runt midjan, det satt alldeles för långt ner, m.m.
Jag skulle få sprätta isär hela kappan och sen vet jag inte om jag skulle klara att få ihop den igen.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 22:23   #15
peikkos peikkos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 6
storlekar ändring

Vitsen när man köper konfektionskläder är att man inte ska behöva sy, bortsett att lägga upp ett par byxor. Men att sprätta isär en kappa och mer eller mindre sy om, verkar vara överkurs.

Det spelar ingen roll om man köper färdig eller ett mönster men att starta med att göra ändringar innan man kan använda/sy plagget är inte så kul.

Men oavsett om det är färdigsytt plagg eller mönster så borde det finnas en SIS-standard för storlekar. En 36:a borde vara en 36:a oavsett varifrån mönster/plagget kommer ifrån.

Sedan är nog lika jobbigt att hitta kläder i små storlekar som i stora, nu är det tyvärr inte så enkelt att alla är stöpta efter samma mall.
peikkos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons