Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-11-04, 10:10   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Unhappy wonky mått gå efter bredd eller längd?

Jag har ett dilemma här angående min dotters mått. Det blir liksom inte rätt hur jag än gör.

Hon är 10 år. Är lång som en 12 åring. är som en 8 åring midja och bröst. och 4 år runt rumpan

Jag syr konståkningsklänningar åt henne men har nu börjat med lite dyrare tyger. Alltså en tävlingsklänning. Så nu är ju passformen viktigare.
Och hon var inte så wonky i storlekarna för nästan 2 år sedan när de föregående mönstrena var ritade (från standardmönster.)då gick det att köra 8 år och 6 åring resten. de mönstrena är ju hyfsat korta i grenen nu

Det är alltså för många storlekar att bara "dra en ny linje" från den ena storleken till den andra, delarna är för korta för det.

Jag blir tokig.

hur gör jag?

Om jag går efter bredden blir ju risken att ärmhål/ben hål blir för låga tex... om jag går efter längden så kan hon tälta i den. lite skillnad mellan midjemått på 56 och 70.

i en konståkningsklänning utgår man från en välsittande "body". Sen är det bara att spåra ur med hur man klipper och klistrar ihop nya delar.

Så jag får inte ens ihop något som går att prova...

lycra är visserligen förlåtande på många sätt men jag vill ändå lära mig hur i tusan man tänker. Allt man läser om att ändra mönster gäller bara vuxna. Och fungerar inte så bra på barnstorlekar. har jag fel?

Men att knipa ihop överflöd är svårt det med för då snackar man om färdiga mått som gör sig mindre bra som mönster känns det som.
mönstret är ju en hel del mindre. Det på alla håll. alltså tvärtom från normalt där man behöver rörelsemån.

Hoppas på lite ljus på det här så tjejen kan få en klänning att vara stolt över på sin första tävling.

glad dag
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
 

Taggar
barnmönster, ändra, ändra barnmönster


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons