Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-20, 11:08   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Rolig och tråkig sömnad

Hejsan.
Jag tänkte det vore roligt att höra med er andra vad ni tycker är det tråkigaste, roligaste och svåraste symomenten.
Här är min lista:

Tråkigast: Att fålla (speciellt kavajer) samt att sick-sacka kanter (jag har ingen overlock) samt att sy och sätta dit fodret i t.ex. kavajer.

Roligast: Att pressa nyss ihopsydda delar och märka att det blev riktigt bra. Att märka att man fått till en fin prinsessöm eller en fin krage är också kul tycker jag.

Svårast: Att få snygga hörn på t.ex. kragar samt att få snygga ärmar.

Hoppas på att läsa era listor.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:33   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Tråkigast:
sprätta BLÄ, fålla (för hand), sy i knappar, byta dragkedja (i jeans). Allt efterarbete blir gärna liggande ett tag eftersom det är mycket roligare att påbörja nästa projekt,

Roligast: Allt som barnbarnen ber om. Det kan vara allt från mössa o vantar till princessklänningar o jeansjacka eller dockkläder och utklädningskläder.
(Allra roligast är att handla tyg, leta modell mm, fast det räknas nog inte som direkta symoment)

Svårast: knepiga hörn, vinklar o vrår, att förstå knepiga beskrivningar, få till snygg v-ringning,

Annika
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:40   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag är nog lite "konstig" jag,, jag tycker allt är skoj!!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:04   #4
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Det roligaste tycker jag är att planera, välja tyg å sånt. Sen gillar jag faktiskt "transportsträckorna", dvs att sicksacka och klippa rent. Att luta sig tillbaka i stolen och bara hålla tyget lite löst, låta maskinen arbeta och veta att det går framåt ändå.

Sen är det förstås roligast att sitta med nåt knepigt moment och bara koncentrera sig på det, när allt annat förvinner. Kanske inte första gången, då blir det för mycket sprättande och kollande i beskrivningen. Men när man vet att man kan det, trots att det är svårt!

Det tråkigaste är att rita av mönstren, klippa dem och, håll i er: lägga ut mönsterdelarna på tyget och markera alla markeringar! Jag har rationaliserat bort att rita dit sömsmånen, det var alldelses för tråkigt. Sen tycker jag att jag lika gärna skulle hoppa över det där allra sista, fållningen och så, då är jag redan inne på planeringen av nästa grej!
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:40   #5
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Rita av mönster tycker jag är urtråkigt vilket gör många gånger att ett plagg som jag vill sy inte blir av på grund av det. Men jag brukar rita av det med sömsmån direkt för ifall modellen blev bra så syr jag ofta upp den flera gånger och då har jag ett moment gratis. Jag tycker att de där pilliga sakerna som kragar och små detaljer och knepiga ficklock är kul att sy. Gardiner däremot med långa "transportsträckor" gillar jag inte alls. Svårast kan vara att tyda konstiga sömnadsbeskrivningar så de brukar jag ofta hoppa över och sy som jag brukar göra. Det blir bra ändå.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 19:51   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag håller med de två sista talarna
att klippa och rita av mönster är tråkigast när man kommer igång med detaljerna är allra roligast.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-27 klockan 08:39.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 21:13   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tråkigast: rita av/klippa ut mönster, markera, klippa ut tyg
Samt att laga/ändra befintlig plagg. DET går bort helt och hållet. Vill bara sy från scratch på fin och ren tyg.

Roligt: När det går bra och det blir fint och som man tänkt sig. Lagom svår sömnad, utan att vara för svår. Människokläder är ganska enkel, men dockkläder kan man sitta där och svära över 5 mm bred krage som inte sköter sig eller ärmen.
Lååånga transportsträckor är tråkigt speciellt när man ska vara noga, t.ex. att fålla 3 meter lång volang eller så.

Svårast: Kragar och ärmar till dockkläder. (Blythes storlek är aningen mindre än Barbie) Kan bli jättemånga svärsord där.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 21:42   #8
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
Roligast är att sy bällingskor, att forma "nosen" så den får den perfekta böjningen, sen är det roligt att komponera hobbin, bården på kolten som ska ha en massa band. handsömnad är roligt, som bällingskor o skinnsömnad. formpressa kläde är också kul =)

att pressa pressvecken på kolten, och ja annat som ska ha pressveck är både svårt, tråkigt och tidsödande, men otroligt tillfreställande när det blir bra och man har orkat göra riktigt små pressveck.tycker också det e tråkigt att lägga ut mönster, ta ut sömnsmån och sy toall, ja allt sånt där förarbete e ju inte så kul, men väldigt värt

Svårt är som ovan nämnt göra pressveck, rynka kan vara svårt också, för att få det perfekt, och få dem på rätt ställe. Att få till halsringningar kan vara knepigt, så dom lägger sig fint...

det var väl lite grejjer iallafall av både gott o ont
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 22:11   #9
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Skönt att höra att jag inte är ensam...

Roligast: Svåra moment och första-gången projekt där man får använda hjärnknölarna för att lösa problem. Planera och starta nya projekt!

Tråkigast: Rita mönster och moment som hör ihop med tillklippning. Gardinsömnad när det bara är flera meters fållning.... Avsluta projekt, när ngt inte har blivit bra och behöver justering, då blir det liggande tills man sprättar ur dragkedjor etc för återvinning.

Svårast: Justera mönster så att de stämmer med mina kroppsmått. Ha tid för alla projekt.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 21:50   #10
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Roligast: Att dekorera när plagget är färdigsytt (med knappar, spets, band och annat). Transportsträckorna då man kan slappna av och det ändå blir bra, och när man precis klippt ut delarna till ett riktigt stort projekt, tråcklar och prövar framför spegeln För att inte tala om att klippa av den sista tråden när ett projekt är klart.

Tråkigast: Allt som har med att kopiera över mönstrena på mönsterpapper, klippa och svära när saxen tog lite för mycket (silkespapper är så glatt!), nåla och markera alla förbaskade markeringar som särskilt amerikaner och britter är förtjusta i. Jag har ett lågt bord och får lätt ont i ryggen när jag måste stå böjd hela tiden. Att placera ärmen rätt i en ny överdel (nåla, tråckla, ta på sig och spegla, tråckla om, spegla, sy, sprätta, nåla om, tråckla om). Och att när man är färdig med ett plagg, behöva sy en kopia i fodertyg.

Svårast: Ärmarna, kragar, alla pillerillsaker när pressarfoten bara vill glida åt sidan.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 08:31   #11
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har funderat lite mer på det här (det var ett roligt ämne!).

Vad som är roligt eller tråkigt beror väldigt mycket på humöret för övrigt. När jag är överstimulerad efter jobbet eller efter för mycket umgänge hinner jag knappast innanför dörren förrän jag sitter framför symaskinen och seriesyr lappar eller påsar eller overlockar nyinköpta tyger innan de skall tvättas. Nästan med ytterkläderna på! Det skall inte finnas tillstymmelse till utmaning, ingenting skall kunna gå fel. Då njuter jag. I timmar.

Stresstillståndet går då över och nästa dag väntar mer kreativa och utmanande uppgifter.

En annan rolig sak är att köpa grejer som är bra att ha. Jag hoppas t.ex. hinna iväg till quiltbutiken idag och köpa klisterspray och fryspapper. Det skall bli så himla roligt!

Men att rita av mönster blir ALDRIG kul.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 10:28   #12
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Det tråkigaste jag varit med om vad det som jag gjorde förra sommaren!
Fick från ett "frimärksbild" konstruera brudnäbbsklänningar.
I tre olika storlekar!Mycket invecklade,många delar och våder hit och dit.
Då var det inte roligt bara stressigt!
Annars är det mesta bara roligt!
Jag älskar att skapa med mina händer,i största allmänhet.
Har till och med begåvats med en "gubbe" som är precis likadan!
Vi har det jätteroligt!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 21:38   #13
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Som flera redan nämnt så är det tråkigt att rita o klippa ut mönster. Tråkla är tråkigt även om jag gör det på symasikn. Sprätta är bläää. Men sen är nog det mesta roligt. Det är inte kul att behöva spoal upp undertråd, speciellt inte när det är ca: tre cm kvar att sy det slår aldrig fel.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 21:46   #14
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag tycker det mest är roligt, förutom att göra en sak för "andra gången"....den andra ärmen, den andra fickan, det andra knapphålet osv osv.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-23, 06:43   #15
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
tråkigast: när jag syr fel
roligast: när jag blir nöjd
svårast: att tro på att jag kan
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons