Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-29, 12:49   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
läder..

är det någon här som broderat på läder eller liknande material?? Hur gör man?? känns som att det är lite väl tjockt att sätta i bågen.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 12:56   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Brodera i läder går nästan inte. Har försökt och hela broderiet trillade ur lädret. En variant är väl då att limma fast det där det skall vara
Det går att fästa i bågen, det är inte där problemet ligger. Nästa gång jag provar skall jag ta en bit bomullstyg under som håller ihop broderiets kanter. Testa om det funkar! För lädret blir perforerat i kanten och broderiet sitter löst om du bara har lädret.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 13:19   #3
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
funderar nämligen på att brodera på en av mina skinnvästar...den är ju inte så tjock.

Fungerar det inte bara med vanligt viselin under??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 13:23   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det som behövs under lädret är tygfibrer som binder ihop. Det finns inte i vliselinet så jag skulle nog ta en bit bomullstyg. Bomullstyget som blir över utanför broderiet skulle jag personligen limma fast i lädret. Eller brodera på lädret och förstärk hela baksidan med vliselinet så inte broderiet pluppar ur.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 13:50   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
men det blir ju inte så snyggt...vill ju ha det som när man köper en väst med brodyr.
Vad ska jag göra då då??? Limma?? med vad för lim?? Håller det??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 14:45   #6
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Hej, kan du inte gå på nån loppis och köpa något läderplagg i ungefär samma tjocklek som din väst och testa? När jag köpte min Designer1 så hade tjejen som visade maskinen en mockakjol och mockaväst på sig som hon broderat på. Och vi studerade det och det såg väldans fint ut.
Spänna i bågen behöver du inte, det finns limspray som du kan spraya på mellanlägget som du satt i bågen och trycka dit västen, och det finns mellanlägg med klister. Man får nog sitta och kolla maskinen under tiden?
Hälsningar Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:13   #7
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
irre4ever skrev:
Hej, kan du inte gå på nån loppis och köpa något läderplagg i ungefär samma tjocklek som din väst och testa? När jag köpte min Designer1 så hade tjejen som visade maskinen en mockakjol och mockaväst på sig som hon broderat på. Och vi studerade det och det såg väldans fint ut.
Spänna i bågen behöver du inte, det finns limspray som du kan spraya på mellanlägget som du satt i bågen och trycka dit västen, och det finns mellanlägg med klister. Man får nog sitta och kolla maskinen under tiden?
Hälsningar Irre
Där slog du huvudet på spiken eller vad man nu säger....ska ju på loppis på lördag så det ska ju gå att hitta.

det där med mellanlägget...
menar du att jag ska spänna fast mellanlägget i bågen och sen "limma" fast västen på mellanlägget.
hur får jag då sen bort västen??
Jag har en designer Se och när jag köpte den sa de att det ska gå att brodera på skinn och mocka men man fick ju ingen beskrivning på hur
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:31   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du limmar inte fast skinnet på det viset. Klistret håller bara tyget stilla och det är lätt att lossa när man är klar. Ungefär samma vidhhäftningsförmåga som en sådan där klisterrulle man använder för att rulla bort skräp. Väldigt praktiskt att ha när man broderar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:51   #9
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Smile

Hej de Irre Irre menar är att du sprejar på de rivbara mellan läget som du spänner i bågen detta skall ta loss sedan när du är klar.
De Alvan talar om är ett papper som heter stabilizer som spänns i bågen med en lite glansigare ytta uppåt som du sedan rispar försiktigt runt innanför bågens kant och sedan avlossar de pappert så att det blir en glibbig yttpapper kvar i bågen.
Sprayet heter sulky KK2000 finns att handla hos välsorterade sytillbehörs affärer. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 21:15   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nja, jag tänkte både på klisterpapper och klister sprej blir ju ungefär samma effekt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 13:32   #11
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
tack för tipsen...
Ska på loppis i morron och då tar jag en runda förbi syaffären hon har allt och lite till så där borde jag ju finna detta klisterspray. Talar om hur det har gått sen
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-04, 00:20   #12
Bokbindare Bokbindare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 4
Mitt skinnbroderi

Hej
Jag har broderat på skinnvästar.
Mycket knepigt men här kommer mina trix
Ta först bort allt foder i västen.
Sedan finns det vliselin som är vävt
alltså tvärs emot nonvowen (eller hur det nu stavas) det finns självhäftande eller i alla fall som strykes på med MYCKET SVAG VÄRME och försiktigt,
Sedan spände jag fast
det kraftigaste självhäftande i bågen, ritsade av pappret och la västen på detta.
+ det icke vävda vliselinet närmast skinnet.
Det får inte finnas någon söm på västen - jag lovar det går ej.
Sen körde jag på lägsta hastighet och med skinnål.
Lämna det inte ur sikte, allt kan hända.
Vliselinet (det har en massa olika namn) får du söka i sybehörsaffärer av den gamla sorten där damerna varit med ett tag. Men det finns.

Sen går det att sy på en bit skinn men då måste du skärfla/skärpa skinnet runt om alltså tunna ut det.
Bokbindare, skomakare och andra läder/skinnmeckare kan detta, du kanske kan lära dig lite av dom. Limma sedan skinnet på skinnet med RX-lim.(Den grå tuben med röd kork)

Det finns ju nu dubbelt självhäftande och då måste ju ett vävt tyg passa utmärkt till detta.
Har ej testat den metoden.
Om någon vill kan jag ta en bild och skicka med.
Lycka till
Bokbindare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-04, 00:56   #13
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Jag har broderat på en skinnväst, som var stdd av en massa småbitar ,alltså många sömmar.Tog bort fodret och allt vadd, spånde i broderbågen och hadde rivbart mellanlägg löst under, sydde med den kraftigastr brodyrnålen, allt gick bra, lade vadd och fodret på plats, den är hur snygg som helst, lossnsr inte.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 14:35   #14
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Så här blev första prov broderingen på skinn
Bifogade bilder
 
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 15:07   #15
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Bokplast

jag tar vanlig bokomslagsplast sätter den på baksidan av bågen o trycker fast skinn, tnna saker, terylene band, kepsar mm

O du Amandha vargen gjorde sig lika fin där på rockslaget som på min munkjacka!!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons