Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 16:08   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hur syr man i ett blixtlås, med bra resultat?

Hur jag än gör blir det inget vidare. Först följde jag instruktionerna, med det sämsta resultatet jag någon sett. Blixtlåset liksom ormade sig fram och tillbaka i värsta vågformen. Sedan improviserade jag och stängde blixtlåset, tråcklade fast det med en snabb söm som gick i spiral (har den något namn?) runt blixtlåset. Detta drog ihop tyget och det ser alldeles veckigt ut. Nu ska jag göra ett tredje försök. Använder jag fel pressarfot (har något som ser ut som en pressarfot som delats på mitten)? Har jag dålig karma? Finns det något bättre sätt?

Blixtlåset är ett osynligt, ej delbart klänningslås.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 16:57   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vad för slags tyg syr du i? Har du stärkt kanterna med någon typ av mellanlägg? Använder du specialpressarfot eller vanlig?

Det kan vara svårt att få till blixtlås snyggt i slinkiga eller töjbara tyger. Men om du kan så sätt någon typ av mellanlägg i kanten och tråkla sedan fast kedjan för hand innan du syr fast på maskin så tyget inte får en chans att röra på sig.

Kolla också på husqvarnas syrum hur du syr osynligablixtlås:

http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 17:18   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tackar för länken! Nu bestämde jag mig för att inte ha ork med att göra om det, men man vet ju aldrig annars när man får tillfälle att sy ett osynligt blixtlås.

Det är ett rätt stadigt tyg, jag tror det är mycket bomull med någon procent annat (eftersom det inte vill skrynkla sig) och har ungefär samma kvaliteter som bomullstyg. Det borde ju vara optimalt, men jag tycks göra allt fel. Det värsta var ju att början och slutet blev perfekta *grrr*
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 12:56   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
För att sy osynligt blixtlås med bra resultat krävs det en pressarfot som är ämnad för just detta.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 13:07   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det går jättebra med en vanlig blixtlåsfot också om man kan ställa nålen i olika lägen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons