Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-17, 15:38   #1
siw siw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 34
Husqvarna 3d eller Embird

Hej

Jag blir så vilsen är Embird enklare än 3D
Hälsningar från en som inte klarar av 3D
Siw
siw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 16:04   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
3D vet jag inte ett dugg om, men Embird anvävnder jag mycket. Dock inte till stygnsättning (har annat program jag gillar till det), men efter att ha suttit med på en lektion i stygnsättning med Embird tycker jag det verkar mycket bättre än jag trodde! MEN, tycker inte det är helt intuitivt, alltså, det är inte riktigt bara tt starta upp och köra på magkänsla/gammal rutin. Man behöver nog en del handledning i starten. Men Monica här på Sysidan har ju lektioner. Går man igenom dem har man nog fått en bra start, skulle jag tro! Man har väldigt mycket kontroll i Embird, och det är det som gör att det kan vara lite svårt att komma in i, men också väldigt kraftfullt!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 13:56   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Emird vs Husqvarna

Detta är min högst personliga uppfattning.

De är bra på olika saker.

Husqvarna är bra på automatiska brodyrer. Den är bra och relativt enkel när man gör manuellt. Har många mönster till fyllningar.
När man sätter noder för de områden som styngen skall vara så får man sätta dem vid sidan om linjen som man utgår efter om stygnen skall hamna på linjen. Detta gör att man alltid måste redigera noderna. Men man lär sig ganska snabbt och kommer ganska nära efter lite träning. Du måste sätta alla noder för ett objekt innan du kan redigera dem.

Embird är bra när man gör manuellt. Den har precis fått ett nytt verktyg för automatik men är inget att ha ännu. När du sätter noder i Embird kan du placera dem precis där kanten skall vara för stygnen. Du kan även ändra noderna under tiden som du sätter dem.

Om man bara behövde skapa brodyren har det ingen betydelse vilket program man köper. Men nu är det ju så att man behöver ändra i en brodyr, ibland bara en liten grej, ibland nästan hela. Det är här de skiljer sig fullständigt. Husqvarna är inte bra att redigera i. Alla saker går 10 ggr snabbare i Embrid.

Tänk dig att du har en brodyr med massor av objekt med fyllning och du efter ett prov upptäcker att mönstret, tätheten och vinkeln är fel. Då måste du gå in i varje enskilt objekt och ändra när du har Husqvarna. I Embird markerar du de objekt som skall ändras på samma sätt och gör ändringen en gång.
Du behöver kanske flytta ett objekt så det sys innan en annan färg. I Husqvarna är detta så komplicerat att jag inte kort kan berätta det här (det kan ta upp till 10 minuter att få det rätt), i Embird markerar du objektet och i ett fönster drar du det till den plats där det skall sys (tar 2 sekunder). Tar redigeringen för lång tid tappar man lusten att leka.

När man gör med de automatiska verktygen i Husqvarna gäller det att lära sig hur de fungerar och att ha en ren bild så du slipper redigera. Att redigera i en automatisk skapad brodyr tar mycket längre tid än att skapa den själv från början.

Om bara Husqvarna gjorde det enklare att redigera skulle det absolut vara värt pengarna.


Min summering är:

Om du skall göra enkla, inte så mycket brodyrer och vill göra med automatik så är Husqvarna för dig.

Om du vill gör mycket brodyrer och kan tänka dig att lära dig digitalisera så är Embird för dig.


Jag rekommenderar att ladda ner min lektion ak-lekt-0028, ladda också ner Embird (du kan testa det i 30 dagar). Gör lektionen och när du känner att du förstår lite av det så går du till affären med dina kunskaper och ber att få testa programmet. Försök då göra samma saker, ha en lathund med dig eller ta med hela dokumentet. Nu har du möjlighet att jämföra dem och ta reda på vilket du skall köpa. Du får be dem i affären visa det nya automatiska verktygen.
http://www.ateljekreativ.se/page.asp...umLanguageID=2

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 18:27   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Varför inte satsa på Janomes Digitizer? Det är superbra på både automatik OCH manuell hantering. Det går fort och lätt att stygnsätta i det här programmet. Man kan kombinera automatisk stygnsättning med manuell stygnsättning i samma bild (t.ex. göra automatiska konturer med manuella fyllningar). Man kan lägga in flera bilder och stygnsätta i samma design. Hur många andra program klarar det?

Den här sommaren har jag dessutom kommit underfund med en helt ny teknik i Digitizer som gör skapande av outline-objekt till en rolig och enkel lek. Jag kallar det "Rutnätstekniken". Man kan inte misslyckas ! Ingen förberedelse av bilder behövs längre, utan vilken suddig bild som helst går bra. Det räcker att jag ser konturen något sånär.
Inga onödiga hoppstygn blir det hur man än bär sig åt... En liten manual finns utlagd i gruppen "Stygnsattarna" under yahoo.com (den är för stor för att lägga in här, tyvärr). Eva R är ägare av gruppen. Gå med där, så finns det en del att titta på.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-08-18 klockan 18:39.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 19:04   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Vad kostar Janomes Digitizer idag?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 19:19   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag tror det ligger runt 9000 kr, dvs betydligt mindre än när jag köpte min version för 6 år sedan. Då kostade det 12.900 kr. Men jag kan lugnt säga att jag har fått valuta för pengarna, och att man efter sex år plötsligt upptäcker nya möjligheter... gör inte saken sämre .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons