Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-29, 12:13   #1
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
skillnad på brodyrformaten

Hej,
sitter här och klurar. Har letat i forumet och det har säkert diskuterats men hittar inte när jag söker.

vad är det för skillnad på de olika broderformaten:

PES
HUS
VIP
VP3

?

kram Monica A
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 12:21   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är vilket format maskinerna tar.

T ex

HUS till en del Husqvarna-askiner

Jef till Janome-maskiner
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 13:21   #3
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
tack för snabbt svar.....men.....

Jag kanske ställde frågan fel.

I 4D kan jag öppna alla format och spara som alla format. Tex PES kan ta fler färger. VIP och VP3 är Pfaffs format (och jag kommer inte ihåg vilket som är av senare datum)
så min fråga är mer vad som skiljer de olika formaten oavsett vilken maskin.

kram Monica A
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 14:04   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vad som skiljer formaten åt vet jag inte.
Jag vet bara att det är olika format till olika maskiner.

Jag kan också öppna alla format i Embird, men till min Designer Topaz 30 ska det vara vp3-format för att kunna brodera.
Till min Janome 350E ska det vara jef-format
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 15:37   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kanske jag missuppfattar... men det ska väl inte skilja något år. Eftersom broderiet ska bli detsamma för alla maskiner. Men för att fungera är det olika format till resp. symaskin och dennes programvara. Så jag skulle vilja säga att det som skiljer är olika programvaror.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 18:57   #6
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
De olika formaten hanterar olika antal färger.
Jag vet tex när jag öppnar vissa filer i PES Som min maskin har så stämmer inte färgerna över huvud taget.
Jag har även för mej att vissa format kräver mer minne än andra.
Det har säckert något med färg antalet-
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 20:13   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
HUS och SHV är för Husqvarna och VIP och VP3 är för Husqvarna och PFAFF. HUS och SHV kan bara spara maskinens färgpalett medan VIP och VP3 kan spara i alla färger, hur maskinen sedan visar är olika beroende på hur gammal den är. Att det ibland är helt fel färger beror på att programmet som brodyren är gjord i slarvar med färgsättningen när man konverterar. Embird tex älskar att välja grått i Husqvarnas brodyrer. Men eftersom man oftast har Embird inställt på att visa färger med edrfilen så ser man inte detta förrän man får in brodyren i maskinen. Du kan ändra färgerna till de färger som formatet kan hantera i Embird så får du rätt färg i maskinen.

Av formaten ovan är det endast VP3 som kan hantera klippkoder. I och för sig kan VIP det också men det fungerar inte till hundra, inte för mig i alla fall, så VP3 är säkrare när man absolut vill ha klippkoder. Om filen inte har klippkoder kan man lägga till dessa i Husqvarnas program eller i Embird.

VIP vill gärna börja i mitten och VP3 börjar vid första stygnet. Tar man då in VIP i PFAFF så klipper den tråden i mitten, går till första stygnet och börjar brodera utan klipp. I Husqvarna går den till första stygnet och klipper där. Så samma format kan bete sig lite olika i olika maskiner.

I DST, EXP, SST och andra kommersiella format kan man, i Embird, även lägga till den sista färgkoden som inte används men behövs för att maskinen skall fungera rätt. Har fått det förklarat för mig men minns nu inte hur det var.

Idag kan nog de flesta nya program läsa alla de vanligaste formaten och när man i sitt program skickar till kort/maskin/usb mm så blir det i det formatet som maskinen kan läsa. Lägger man till filerna till usb direkt i utforskaren får man snart veta vilka format maskinen inte kan läsa men då konverterar man ju enkelt till lämpligt.

Sist kan det finnas begränsningar i antal färger, storlek och/eller stygn i en del, speciellt äldre, format. PCS, som är till gamla PFAFF 7570, kan inte ha mer än 14000 stygn i en fil. Den har 14 färger och de skall ses som siffror och inte färger.

Bara för att ett format finns att välja när man köper är det inte säkert att det fungerar. Se på PCS som man kan köpa på Emblibrary. De kan vara mycket större än ramen och med för många stygn. Den filen måste delas, inte helt enkelt. Så kontrollera alltid noga, speciellt om du har en mindre och/eller äldre maskin. Se till att testa de fria filerna innan köp.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 20:37   #8
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Tack Monica!

Det var precis den info jag letade efter.
kram Monica A
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons