Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-30, 18:44   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Handsöm för att sammanfoga tyger?

Jag ska sy ett gosedjur och vissa delar går helt enkelt inte att sy ihop med symaskinens raksöm. I så fall måste man vränga och kränga och nästan slita sönder tyget för att det ska gå, och det har man ju ingen lust med! Så, är det någon som har exempel på en bra söm man kan använda för hand när man syr ihop de pilliga delarna?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 19:15   #2
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej

Du kan sy smygstygn. Sy ner och upp med nålen på ena kroppsdelen och sen ner och upp på den andra delen. Kolla på bild D på hemslöjdens sida fast där handlar det om en väska. Jag brukar också sy ihop t.ex kuddar och foder i väskor med smygstygn för att det ska bli osynligt. http://www.hemslojden.org/filer/ungt/grannlatsvaska.pdf
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 19:17   #3
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva utan bilder, men för dig som har koll på korsetter kanske du förstår vad jag menar om du tänker dig att du syr som på en spiralsnörd korsett? Gör upp- och nersticken bara någon halv millimeter från den vikta kanten, så att du får ett "rakt" stygn på rätsidan och ett "snedställt" stygn på baksidan. Stygnet på rätsidan kommer bara att synas som en liten, liten prick om du syr nära kanterna. Säg till om det är oklart så ska jag försöka ordna en bild.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:05   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Vill du sy från utsidan är de två tidigare bra, vill du sy från insidan så kan du använda riktigt täta efterstygn(sådana man brukar få lära sig att brodera i slöjden, när man liksom backar ett stygn hela tiden)
/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons