Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-10, 10:05   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Köpa maskin och osäker...!

Hej!

Är ännu en som lyckats hitta till denna fantastiska sida och vill därför be om råd, hjälp och synpunkter.

Har länge funderat på att köpa en brodyrmaskin men har helt villat bort mig i utbudet. Den enda återförsäljaren som finns nära där jag bor är Husqvarna och även om jag har en vanlig symaskin av märket Husqvarna så är jag inte säker på att jag ska välja det igen. Har kikat lite på Brother Innovis 500D samt Husqvarna Platinum Plus men inte kommit fram till något. Har dessutom hört att Singer skulle ha kommit med en ny modell som måste kopplas till dator men att priset på maskinen på så sätt hålls nere (max 15.000). Osäkerheten hos mig ökar med priset och eftersom det är min första brodyrmaskin så vill man ju träffa så rätt som möjligt med en gång. Ska tillägga att jag vill kunna skapa egna motiv och även skriva text.

Hoppas på många kloka ord från er andra, som vanligt i dessa inlägg!

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 13:20   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Har du "vanlig" symaskin som du är nöjd med?
I så fall får du myckjet brodyrmaskin för pengarna om du köper Janome 300E. Den kan bara brodera, inte sy vanligt. Men i gengäld får du en större brodyryta än de 10x10 cm som de billigaste maskinerna (Husqvarna Rose och Iris, Brother Innovis 500, till exempel).
Jag har läst i amerikanska forum om den nya Singern som kopplas till datorn, och det verkar som man får vad man betalar för... inte högsta kvalitet alltså! Jag vet inte vad den kostar i Sverige, men är det uppåt 15000 skulle jag vara mycket tveksam!!
Berätta mer om vad du tänkt dig, vilken budget du har etc så kan du säkert få mer info!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 14:55   #3
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tack för ditt svar Åsa!

Min vanliga symaskin funkar jättebra så den får vara med länge till. Dessutom har jag köpt en gammal overlock industrisymaskin som jag inte hunnit testa ännu.....

Jag har ingen direkt budget på maskinköpet men eftersom jag är förstagångsköpare så känns det inte rätt att lägga ut uppåt 40000:- för en maskin innan man vet vad man talar om. Så till en början skulle jag nog vilja ligga kring max 20000:-.

Eftersom jag varit hobbysömmerska i alla år innan så har jag på senare tid börjat tänka mer på det som ett extraknäck. Jag har arbetat lite med design och formgivning av olika saker och mönster och vill gärna vidareutveckla det och varje gång kommer jag fram till att jag behöver en maskin som kan brodera, och där jag dessutom kan skapa fritt.

Vad kostar den Janome-modellen du nämner?

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 15:10   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag tror Janome 300E kostar 13-14000. Men kanske mindre på en mässa/syfestival? Vet faktiskt inte! Det har varit kampanj på den under hösten, men kanske inte nu längre. Försök hitta handlare av olika märken och kolla in så mycket du kan! Ja, jag vet, det är lättare sagt än gjort när man, som jag, inte bor i en storstad, men försök i alla fall!! Kanske ett mässbesök? För egen del har jag tänkt resa ner till Göteborg runt 1:a april för syfestivalen där!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 15:14   #5
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
brodermaskin

Hej!
Janome 300 E heter ju maskinen som jag köpt och den kostar 13000-14000 ute i butik nu. Den är jätteskoj och syr fint. Tyvärr har jag inte hunnit "leka"så mycket än men det jag gjort funkar fint. Ett bra köp.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 15:19   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu är det så många som pratat om den där maskinen Janome 300 E så jag måste ställa några frågor. Hur stor yta kan man brodera? Kan man göra egna brodyrer? Om det går att göra eget måste man köpa något extra program till maskinen och vad kostar det i så fall?

I den prisklassen kanske man kan övertyga mannen
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 17:35   #7
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
janomen

hej. Jag har inga fakta i närheten men kolla in p åhemsidan www.janome.se och klicka på just den maskinen så kan du läsa en del../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:27   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för länken, den borde jag ju letat reda på själv . Men som vanligt står det aldrig vad sakerna kostar vet någon vad programmet för att skapa eget kostar?

Jag känner nämligen att jag inte vill ha en maskin utan sådant program.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:30   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Stygnytan för Janome är ca. 14x20cm. Det är alltswå den ytan du kan sy utan att flytta ramen. Det finns en större ram som man kan använda med rätt mjukvara för att dela upp ett större mönster i delar.
För att göra egna mönster behövs program. Till exempel Embird, om man inte vill batala väldigt mycket. Ett mycket kraftfullt och prisvärt program! Ca. 2000 kr för grundprogram+stygnsättningsdel.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 08:49   #10
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Jag är också relativt "ny" i detta, ha haft min Janome MC 9500 i ca en månad nu men va nöjd jag är!! Jag behövde en ersättare för både vanlig maskin och en för brodyr så att ha en supermaskin som gör båda är underbart. Den är lätt och behandig och jag ha endast haft lite småkrångel men som lätt gått att lösa när man förstår maskinen. Den kostade 26 000 men då ingick programet custmizer för att skapa brodyrer. Jag har rpovat att konstruerar egna brodyere och det går utmärkt bara man som sagt förstår vad man gör och hur programmet fungerar. PÅ MC 9500 kan man använda giga hoopen vilken ger en .... jättestor (20x23 cm om jag kommer ihåg rätt? ) brodyryta. Men den stora ramen har jag inte gett migpå än
Jag tror att Janomes 300 är precis lika bra som min maskin och att den är ett bra köp. Men ge dig ut och surfa lite och kolla upp om den verkligen gör exakt allt du vill, jag håller med om att det är en stor marknad och man blir lätt borttappad!
Lycka till!
Mvh
Lova
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 08:54   #11
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Prislista

På Janomes hemsida finns en länk där du kan ladda hem senaste numret av Symagasinet, där på sidan 30 har du prislista på tillbehör till Janomes maskiner.Har själv funderingar på att köpa en brodermaskin så just nu läser jag allt jag kommer över och jämför priser och funktioner.Det lutar nog åt en 300 eftersom jag redan har en bra vanlig maskin.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 08:59   #12
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tack för tipset!

Det ska jag genast kolla....

Trevlig helg på er alla!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons