Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-08, 06:35   #1
Charlott Charlott är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 9
Hål i tyget

Hej
Jag försöker brodera en logga på en tshirt, stygnen är så täta att det blir hål i tyget.
Jag har vliseline under, finns det något speciellt man kan ha under? Jag har dragit ner mönstret cirka 10% kan det bero på det?
Tack
Charlott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 07:02   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Du bör definitivt titta på hur mycket stygn du egentligen har på ytan. Det kan vara i tätaste laget.
Ny nål är också bra att tänka på. Den gör mindre (i storlek) hål än en som varit med ett tag.
Jag brukar har Sulky Totally Stable på T-shirts.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 07:16   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Glömde säga att en storleksändring på 10% inte brukar vara något större problem om inte mönstret var väldigt tätt redan innan.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 08:11   #4
Charlott Charlott är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 9
Tack, du är verkligen en pärla....
Jag har fått mönstret av en tjej i USA så jag vet
inte hur hon stygnsatt den (jag frågade ju dig för några veckor sen om motorcykel mönster och har nu fått hjälp med ett). Nålen behöver säkert bytas och jag får nog skaffa mig bättre underlag.
Tack igen /Lotta
Charlott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 09:26   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Aha, nu minns jag!!!
Om du mailar mönstret till mig kan jag provsy det på en bit T-shirttyg och se hur det blir för mig, om du inte får det bra.
Jag kan också storleksändra och samtidigt minska tätheten om det behövs.
Om det är Karla Kiefer som gjort det är det säkert bra gjort, att döma av de mönster jag sett av henne!! Men ibland kan man behöva minska tätheten.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 09:28   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag broderar mycke på trikå och i början blev det små hål runt broderiet så att det kändes som om broderiet nästan skulle gå att trycka loss. Det som jag har lärt mig är att man inte får töja ut tyget i ramen, jag spände alldeles för hårt. Nu syr jag fantastiskt täta broderier på trikå utan ett enda litet hål. Självklart har jag lämpligt underlägg och trikå nål, inte stretch nål. //Lycka till Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 09:49   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Vad är det för skillnad på trikånål och stretchnål?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 09:56   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vad bra att höra Malin! Jag har inte vågat sy för tätt och/eller för komplicerat på T-shirt, men nu kanske jag törs prova lite mer!!
Jag har nålar med lite rundad spets som jag tycker fungerar bra (Organ BP). De är inte klassade som vare sig stretch eller trikå-nål, så jag vet inte vad de kan jämföras med...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 12:58   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag tycker att det är super roligt att brodera på tröjor, både till mig och som present. just nu broderar jag tröjor till barnens basketlag. Jag har fått för mig att trikå nålarna har som en liten kula på spetsen medan stretch nålarna bara inte är vassa men jag vet inte. Hur som helst tycker jag att det fungerar bättre. Lycka till!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 13:20   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
T-shirts har blivit en "standard-present" till jubilarer för mig. Ett passande mönster och/eller en passande text och/eller namn. Jättekul, framför allt för de övriga gästerna och mig när jag "skapar" det hela. Gärna i fnissande samspråk med någon annan av vännerna!
Bl.a. sydde jag just en av Karla Kiefers MC-mönster med texten "BMW, för oss över 40". Den har han ofta på sig, faktiskt!
Jag har haft problem ett par gånger när jag försökt ha liten text, men det har nog mest med stabilisering att göra tror jag. Det är ju som så ofta a och o!!
Provsyr just nu Lottas logga med lite neddragen stygntäthet på ett ganska elastiskt T-shirttyg och det ser jättebra ut! Ska testa på en lite kinkigare maskin än min Artista 180 (som syr allt man ger den utan problem!) också.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons