Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-14, 18:10   #16
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Menar du att det inte går att ta en skärmdump och klistra in i programmet och spara som jpg?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 18:20   #17
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Hej Gunilla, att trycka på Print Screen och sedan klistra in bilden i PSP innebär väl att man får med hela skärmbilden från stygnsättningsprogrammet eller hur, lite onödigt, det räcker ju med bilden av själva broderiet.

Att göra som jag beskrev ovan gör ju att man får med bara själva broderiet, som en jpg bild.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-03-14 klockan 18:23.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:01   #18
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ja, men det tar inte lång stund att beskära eller klippa i bilden i PSP. Det är väl en smaksak hur man gör. Tror att det går lika fort. Du måste ju gå mellan programmen en gång extra, verkar det som. Jag plockar fram broderiet i broderiprogrammet, trycker direkt PrintScrn och går in i PSP och klickar CtrlV. Sedan beskär jag och sparar som JPG. Behöver alltså inte gå tillbaka till broderiprogrammet.
Jag kanske vill göra en softad kant runt bilden... tycker dessutom att det är lättare att hinna se och justera beskärningen och få den exakt där jag vill ha den, än med kamera-tekniken.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-03-14 klockan 19:36.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:17   #19
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Gunilla! Nej jag kan inte göra som du beskriver. Det händer ingenting när jag använder PrtScr-knappen.Fattar inte varför. Jag kan gå till Adobe photoshop och plocka fram bilden där men det blir inte den kvaliten på bilden som jag vill ha. Om jag går in i Design database och tar fram broderiet och klickar på prewiev så blir det så som jag vill ha det. Men hur få det till en bild som jag kan maila iväg?
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:28   #20
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Hej igen Gunilla. Jag beskär bilden direkt i stygnsättningsprogrammet så när den hamnar i PSP så är den redan färdig, bara att spara.

Förstår du hur jag menar, Gunnel?

Gunilla, visst om man vill göra bilden extra fin så är din teknik bättre, det beror ju på vad man vill uppnå förstås.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-03-14 klockan 19:33.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:32   #21
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Jag har testat detta, men tycker att det är svårt att hinna se och centrera allt... man har bara två klickningar på sig, och blir det snett så blir det snett, och man måste börja om från början. Som sagt kanske jag också vill göra en softad kant. Kanske t.o.m. använda flera delar av skärmdumpen... Vad gör det om man får med sig en stor bild in i PaintShop som man kan göra vad man vill med? Använder jag beskärningsverktyget, så kan jag justera storleken och dra omkring med detta tills jag är nöjd.

Senast redigerad av gunnsan den 2007-03-14 klockan 19:37.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:34   #22
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
gunnele skrev:
Gunilla! Nej jag kan inte göra som du beskriver. Det händer ingenting när jag använder PrtScr-knappen.Fattar inte varför. Jag kan gå till Adobe photoshop och plocka fram bilden där men det blir inte den kvaliten på bilden som jag vill ha. Om jag går in i Design database och tar fram broderiet och klickar på prewiev så blir det så som jag vill ha det. Men hur få det till en bild som jag kan maila iväg?
Går det inte ens att trycka PrintScrn när du är inne i Preview? Det borde väl gå att göra en skärmdump av detta också? Det mesta som syns på skärmen... om det inte är som ett vnc-fönster, förstås.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 19:47   #23
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Självklart kan man göra mer av en bild i PSP, men som sagt, alltihopa beror ju på vad man vill uppnå menar jag.

Jag ber om ursäkt Gunnel, det blev kanske mest en diskussion mellan Gunilla och mig istället för en hjälp till dig, hoppas att löser sig för dig, fråga gärna vidare om du vill.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-03-14 klockan 20:03.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 21:13   #24
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
gunnele skrev:
Gunilla! Nej jag kan inte göra som du beskriver. Det händer ingenting när jag använder PrtScr-knappen.Fattar inte varför. Jag kan gå till Adobe photoshop och plocka fram bilden där men det blir inte den kvaliten på bilden som jag vill ha. Om jag går in i Design database och tar fram broderiet och klickar på prewiev så blir det så som jag vill ha det. Men hur få det till en bild som jag kan maila iväg?
Det ska inte "hända" något när du klickar på PrtScr, det märks inget utan det är bara ett sätt att spara hur din skärm ser ut just då i det som kallas urklippshanteraren. Bilden kan du inte se förens du klistrat in den någonstanns.

Kan du förstora upp bilden när du är inne i Prewiev? För att få en hygglig bild när man använder PrtScr så bör broderiet vara så stort som möjligt på skärmen.

Men jag tror fortfarande att det ska finnas ett sätt att spara bilden i ditt program, det vore lite konstigt annars.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 09:30   #25
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Nej det förstår att jag inte händer nåt, men det blir ingen bild att klistra in. Det finns ingenting.Och det är det jag inte fattar.Om jag gör det nu när jag är här så får jag bara upp rutan för skrivaren. Har jag fel på mina inställningar?
Kanske det finns nån funktion i PE design men jag har inte lyckats hitta den.Manualen är på engelska och består av 361 sidor...

Senast redigerad av gunnele den 2007-03-15 klockan 09:33.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 09:40   #26
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Konstigt Ibland är det synd att man inte bara kan komma över och försöka hjälpa på plats.

Hoppas det löser sig till slut, i alla fall.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 09:50   #27
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Tack alla som försökt hjälpa mig,det blev en lång och intressant diskussion men jag känner att det får vila nu tills vidare. Skall på datakurs imorgon och 8 fredagar framåt, kanske kan få nåt tips där.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons