Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-29, 17:30   #1
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Hur lärde ni er maskinbroderi?

Jag är utbildad brodös dvs handbrodös. Riktar långa blickor mot maskinbroderi som ett komplement. Men det verkar vara en hel vetenskap att lära sig. Kurser verkar inte finnas. Undrar hur gjorde ni som är så duktiga?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 17:36   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det jag kan om maskinbroderi har jag lärt vid maskinen.

Det är bara att sätta igång, maskinen gör "ju jobbet" sedan gör man alltid misstag som inom allt annat och då lär man av det.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 18:22   #3
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Då det gäller själva utbroderingen av motivet så finns det väl inte allt för mycket att lära (som föregående skrivare skrev).

Om du vill ge dig in på stygnsättningen också så blir det givetvis mycket mycket mer. Själv stygnsätter jag väldigt mycket och de kunskaper jag har är självlärda.

Värt att nämna är ju dock att jag tillhör "datagenerationen" och har tidigare arbetat mycket i Photoshop och andra liknande program vilket gör att jag har funnit det ganska enkelt att lära mig grunderna inom stygnsättning.

Har man däremot inga tidigare erfarenheter av liknande program så kan det nog upplevas mycket svårare. Men till de flesta stygnsättningsprogrammen finns det gratisguider som hjälper dig att komma igång med programmet. Dessa guider finns även ofta tillgängliga på svenska.

Sen har du ju såklart det här forumet att ta till om det blir några problem.
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 19:08   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag undrar om du menare fritt broderi med maskin? Jag har fått "Creating Machine Embroidery with Alison Holt" på DVD som present och tänker använda den som "kurs". Jag har provat lite själv tidigare...gick på kurs förra våren men känner att jag ville ha mera instrutioner o tips så jag önskade mig DVD:n. Hon har flera andra DVD's och böcker tror jag. Sen är det at bara kör. Mitt första bild är här: http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=8619
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 20:29   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En toppenkälla är faktiskt youtube. Där kan man lära sig jättemycket, det finns massor med filmer som visar hur man gör.
Jag har lär mig mycket, när det gäller sömnad på youtube. Både vanlig sömnad, quilting och maskinbroderi.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 08:30   #6
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Jag har lärt mig nästan allt här via sysidan
finns alltid hjälp att få och en enorm kunskapsbas i forumet
man hittar nästan svar på allt om man söker annars är det bara att fråga man får massor av nyttiga tips här
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 15:37   #7
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har lärt mig den hårda vägen. Fick min maskin -99. Provade mig fram och gjorde nog alla misstag som går att göra. Sen fick jag chansen att få anställning på Brodyrföretag, där jag började som lärling på den maskin som jag skulle jobba med. Där fick jag också grunderna till all maskinbrodyr, vilket har hjälpt mig jättemycket. Det var då som jag insåg hur mycket som jag kunde göra bättre. Jag måste också säga att sysidan varit till stor hjälp, när man har fått problem, eller bara behövt bolla idéer.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 16:03   #8
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack så mycket för råd och uppmuntran. Det verkar vara att lära sig själv och med hjälp av forumet komma över trösklar. Fritt maskinbroderi kan man ju göra på en vanlig symaskin, Jag tillhör visserligen inte datorgenerationen (70 år) men har lärt mig ändå och jobbat med Photoshop (fast gick över till Picasa) samt Indesign och Publisher.
Tycker det är konstigt att tillverkarna av maskinerna inte är mer intresserade av att få fler kunder utan verkar häcka i sina butiker och vänta på kunder. Förr i världen när Husqvarna 2000 introducerades kunde man gå korta kurser på kvällarna för att lära sig maskinen som var en sensation på den tiden.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 06:07   #9
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
När jag köpte min första broderimaskin på husqvarna i kungälv, så fick jag en kurs där, när jag hämtade den. Så man vet hur den fungerar, Det var jättebra. Hon visade hur man förde över bilder på kortet,vilka material man behövde till vad, visade sidor med gratisbroderier man kunde hämta hem för att öka sitt då - lilla bibliotek med broderier, och vi broderade ett motiv ihop, sen va det gasen i botten hem, överlycklig, och göra ett broderi snabbt så man friskade upp minnet igen
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 19:44   #10
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jätteintressant att höra hur ni kom in i maskinbroderandet. Är ni nöjda med investeringen? Det kostar ju ändå rätt mycket pengar? Tröttnar ni emellanåt?
Slutligen finns det någon bok i ämnet gärna på engelska?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 19:50   #11
Cina66 Cina66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 68
jag fick en dvd guide när jag köpte mitt program, enormt lärorikt
Cina66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 21:26   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag är inne på 11:e året med min D1:a och jag har inte tröttnat än. Tursamt nog har inte maskinen gett upp heller, fast att jag har broderat varje dag sen jag fick den. Jag fick maskinen av mina föräldrar och jag skulle inte ha en chans i världen att köpa ny, så jag är tacksam för varje dag han går. Om jag mot förmodan skulle vinna tillräckligt med pengar så skulle nästa maskin bli en diamond. fast "nisse" skulle ändå få vara kvar som reserv. Jag skulle ha mycket svårt att skiljas från den, för man får ett lite speciellt förhållande till en maskin efter så många år.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 17:55   #13
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Förstår att man får ett speciellt förhållande till sin maskin som man kan utan och innan. Men vilken är den där Diamond du pratar om Cery? Varför tycker du den skulle vara så bra?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:01   #14
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det är svårt att beskriva den maskinen så här i ett inlägg, för det är lätt att missa en hel del.Det är enklare att få en uppfattning genom denna länken.
http://www.husqvarnaviking.com/media...ndex_sv_SE.htm

Jag har fått prova maskinen, och för mig är den en dröm som har allt som min D1:a saknar plus en hel del till.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:28   #15
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har precis köpt en Desigen Ruby.
Den har en del av Diamonds funktioner.

Prismässigt så ligger Ruby drygt 20 000 under Diamond
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons