Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-21, 11:38   #1
tygtanten tygtanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 18
Vägrar ge service, om inte.....

Jag var till min lokala symaskinsöljare igår och kollade på lite olika objekt. Jag frågade om priser mm, kollade av marknaden helt enkelt. Han frågade mig om jag sett billigare maskiner på nätet, och jag svarade :ja. Han började då berätta att han inte tar emot maskiner ens för service om man inte handlat av honom! Jag trodde att handeln var "fri" inom EU? Han berättade att alla säljare gått samman och bojkottar näthandeln, men att han själv sålde andra artiklar på nätet...... Jag undrar om någon vet om detta är lagligt, att neka kunder service om man inte köpt maskinen av honom? Tycker detta känns mycket skumt och lite kartellvarning.
Någon som varit med om något liknande???

tygtanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 12:03   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
En sån säljare skulle jag bojkotta direkt.

I min lilla stad finns det bara en symaskinsförsäljare, inga problem alls att serva maskiner där oavsett var dom är köpta.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 12:13   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hur hanterar han inflyttade personer som har med sig en maskin de köpt på annan ort? Måste de visa kvitto på det eller? *suck*
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 14:27   #4
Ess Ess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Man kan ju ha ärvt, fått eller köpt begagnat också. Inte alltid man kan visa upp kvitto då heller. Mycket dålig stil av den försäljaren tycker jag. Hoppas det finns andra alternativ där du bor. Men ingen säljare är väl tvingad att serva maskiner du köpt på annat håll, så lagligt är det säkert. Jag har hört om liknande inom bilbranschen förut.

Men det kanske är ett enkelt försäljningsknep från hans sida. Det är inte säkert att det låter likadant när man sen kommer med sin maskin. Fast jag brukar bojkotta såna otrevliga handlare.

Senast redigerad av Ess den 2011-04-21 klockan 14:42.
Ess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 17:54   #5
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Thumbs down

Jag har varit med om liknande.
Jag var bered att betala men försäljaren vägrade ta i maskinen.
Det är min mor som har köpt maskinen och jag har ärvt den.
Men försäljaren hänvisar att jag ska vända mej dit den var köpt.
Det är bara ca 16 mil dit.
Maskinen står där den står och använs inte, lite synd men vad gör man?
sedan har jag en Brother och affären har gått i konkurs och nu fins det ingen i närheten som fixar sådana maskiner.
Vad gör man ?
Jag funderar om jag ska byta yrke och bli symaskinreperatör.....
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 20:36   #6
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Thumbs up

varför byta yrke gu är ju duktig, men reparationskonstnär(långord)
behöver vi alla, så snälla hjälp os andra som inte förstår vad det är på maskinen .. nu pratar jag om husqvarna ingen får hjälp långre om det inte är det senaste
men att fråga om D1 ids dom inte ens svara
förlåt låter lite rörigt men maskinen vill inte brodera och syr som kom och jhälp mig undrar om en sak eftersom mankinen inte ska smörjas, kan det bli självsmörjningsfel (långtord) dom ord som är innom parantes bry dig inte om dom eftersom jag har skrivsvårigheter, tro mig att vi behöver dig
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 04:11   #7
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Det finns en bra reprator i Hallstahammar, han har haft servicen pa Huqvarna b la for skolor runt om i Vastmanland. Sag att du bor i Sodermanland men det kan ju var vart ett forsok att ringa och se om han kan hjalpa dig. Har ar hans tel nr. 070-321 19 52 eller 0220-109 20. Hans fru har en tygbutik i Hallstahammar sa om du inte kan na honom pa dessa nummer kan du kanske forsoka med nr till hennes butik, vilket ar foljande 0220-10054. Lycka till och glad pask. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 04:18   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Oops! Glomde att saga skippa alla saljare som beter sig pa detta sett, det ar klart att du ska kunna service maskinen var du an bor och var du an kopt den. Ar det garanti sa ska maskinen ga tillbaka till generalagenten, ar garanti tiden ute sa ska du ju betala for servicen, sa vad ar problemet, jo kassa forsaljare. Bojkotta saljare som beter sig pa detta satt, man lar sig att alrig nagonsin kopa en maskin av sadant folk. Har du kopt maskinen utomlands sa tror jag nog att det ar andra regler som galler(aven inom EU) men kolla med konsumentverket vad som galler. Glad Pask igen mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 17:47   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch, usch, usch, usch!

Precis som alla här sagt, man kan ju ha ärvt det eller så är man från en annan stad där det är för långt att åka till. Eller så har man köpt beg en gammal en från 50-talet kanske?

Enligt honom verkar det som att man ska hålla sig till det märket han säljer, och köpa det senaste och bara av honom och ingen annan.

Vad har hänt med servicekänslan? Om man färdas tillbaka i tiden ca 50 år sedan så skulle det vara självklart att de vill göra service på din symaskin och du ifrågasätts inte om du vill hålla på din gamla symaskin. Tror jag, jag var ju inte med då.

Nu ska allt vara plast och ska bytas ut var 5:e år eller något ditåt. allt, allt. Inte repareras nej utan bara byta ut rakt av eller på sin höjd byta ut delar där man beställer nya delar från märket och kanske är det därför det inte går så bra.... Men då kanske det är märket ifråga som är problemet och inte säljaren? Kanske är det så att säljaren är i princip bakbunden när leverantören vägrar skicka ut delar för slutkunden har köpt det utifrån kanske?

Då säger jag USCH BLÄ till leverantörer också!

Det är bra att du tagit upp det här på sysidan. Jag tycker nästan att vi borde ha en svarta lista här så vi alla bojkottar då förstår de och också leverantören att det inte går att göra såhär.
Vi har ju tidigare uppmanat till att bojkotta Janome för deras regelvidriga beteende som bryter mot EU-regler. Men det kanske inte uppmärksamats mycket nog för folk fortsätter med att köpa Janome ändå...

Att man ska kräva att närmaste butiken ska göra garantiärenden för en maskin du köpt från UK är fel det håller jag med om helt och hållet. Men att gubben grinar och surar för att folk köper online och vägrar göra service (betald sådan) är USCH BLÄ! Lever de på 80-talet eller?! Vi är redan på 2010-talet och vi köper gärna online! Vi kvinnor (mestadels alltså) är inte dumma!!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 02:27   #10
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Jag kan tala om att vi gjorde en liknande uppmaning pa quilt och lapptekniksidan och vi blev ganska ordentligt nedtryckta. Jag skrev och berattade hur jag och ett par vaninnor till mig hade blivit bemotta av varan aterforsaljare samt generalagenten i Norge, namner inget marke, men det borjar pa J. Mitt inlagg pa quilt&lapptekniksidan blev raderat pga att jag namngett aterforsaljarens namn och butik, da raknades det som personligt pahopp enligt den sidans moderator.

Fick dessutom pahopp fran en nojd agare till detta marke, dock ej samma typ av maskin.

Vi blev dessutom anklagade for att vi betedde oss som"gnalliga tonarsjantor" av generalagenten sjalv da han skrev till moderatorn pa denna sida och hotade att stamma henne och hennes sida. Varpa hon blev radd och sedan har vi aldrig fatt namna vad vi tycker om maskiner och forsaljare.

Sa tanker er for vad ni skriver och sage for Sverige ar tydligen inte asiktsfritt och inte heller existera det fria ordet.

Men jag personligen ser fram emot att trycka ner forsaljare och generalagenter som beter sig som skit mot oss kunder, onskar alla kopte sina maskiner utomlands billigare oxh hardare konkurrens gor att de beter sig inte pa det viset. Finns sakert daliga aven har, men som sagt man verkar mer radd om sina kunder.
Mvh Marie.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 08:10   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jösses! Man blir verkligen förvånad. Jag undrar om liknande skulle hända om det handlade om återförsäljare av varor som vänder sig främst till män?

Otroligt oseriös generalagent som inte kan hålla en vettig nivå eller tål minsta kritik utan går till sandlådenivå direkt.

Jag tycker också att det är viktigt att vi kan säga vad vi tycker om återförsäljare - såväl ris som ros. Hur skulle det annars se ut?
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 00:09   #12
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
man brukar ju säga

1 missnöjd kund nämner detta för alla den möter... så de fattar inte grejen med att det inte är de nya tillfälliga kunderna man tjänar pengar på, utan de som återkommer antingen i egen person eller genom denna nöjda kund.

Min symaskinsreparatör åker runt i hela skåne och hämtar upp och lämnar av maskiner på olika ställen... oavsett märke... jag byter aldrig ut honom frivilligt

När dessa stora ger sig på de små kan ju bara betyda en sak??? Dåligt självförtroende trist...
jag har inte råkat ut för tråk när det gäller J... men jag blir arg av översitteri.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 17:55   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det enda man möjligen kan säga till reparatörernas försvar är att dom rätt ofta blir ombedda att fixa lågprismaskiner (alltså såna där som säljs på Jysk, Netto, Rusta och liknande, som inte är maskiner som "riktiga" symaskinssäljare tar hem) som helt enkelt inte går att laga. En del går inte ens att öppna utan att förstöra kåpan och ofta är det omöjligt att få tag på reservdelar. (Jag kan tänka mig att det här med just reservdelar kan ställa till det lite även när det handlar om reparatörer som är bundna till ett visst märke.)

Jag hjälper själv till i en symaskinsbutik emmellanåt och har fått höra både det ena och det andra från ilskna tanter som är sura för att butiksägaren inte vill ta i deras lågprismaskin. När det gäller såna maskiner är enda svaret man kan ge att dom får gå tillbaka dit dom köpt maskinen och reda ut det med dom. En och annan förstår inte att det faktiskt inte går att laga och då kan man få en utskällning och bli anklagad för att det är för att man hellre vill att maskinerna ska köpas i en riktigt symaksinsbutik som man inte vill ta in maskinen. För att förvirra det hela ytterligare händer det att kännda symaskinsmärken har någon riktig lågprismodell som säljs till exempel på Jysk (tror Singer haft det, bland annat) och dom maskinerna faller oftast i kategorin med maskiner som är svåra att serva och laga. Dessutom är kunderna ofta ovilliga att betala en service- eller reparationskostnad som ibland hamnar nära maskinens nypris. Det finns många som tror att bara för att en reparatör kan ta alla märken så ska han kunna göra garantireparationer på alla märken och det är ju inte riktigt samma sak.

Men när det gäller maskiner som går att laga och serva så är det ju en helt annan sak. Självklart får man betala för jobbet och ev. delar, men det ska ju gå att få det gjort bara det finns en reparatör med kunskaperna och tillgång till delrana, tycker man. Att vägra en betalalnde kund en service av en maskin som man är kapabel att serva är bara underligt. Då förlorar man ju den inkomsten också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 18:01   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Där hade du en poäng helt klart. Dessa stormarknadssymaskiner är av så urusel kvalité och av anledningar du redan skrivit upp. jag tycker att man ska försöka laga, men de kanske blivit sur när kunden kanske försökt få ner priset på rep/service-kostnaden. för en kund som betalat 1000 kr för en symaskin blir servicekostnaden på 7-800 kr (och då exklusive delar) väldigt dyr i jämförelse.

Men att angripa oss kunder som köpt "dyrare" symaskin men i en annan butik (internet är också butik) än hos just dem är bara helt uppåt väggarna.

Men det finns bra servicefolk också. Tyvärr är det utdöende släkte så man kan vara tvungen att åka långt för att hitta en.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 14:40   #15
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Citat:
Samigabriell skrev: Visa inlägg
1 missnöjd kund nämner detta för alla den möter... så de fattar inte grejen med att det inte är de nya tillfälliga kunderna man tjänar pengar på, utan de som återkommer antingen i egen person eller genom denna nöjda kund.

Min symaskinsreparatör åker runt i hela skåne och hämtar upp och lämnar av maskiner på olika ställen... oavsett märke... jag byter aldrig ut honom frivilligt

När dessa stora ger sig på de små kan ju bara betyda en sak??? Dåligt självförtroende trist...
jag har inte råkat ut för tråk när det gäller J... men jag blir arg av översitteri.
det är ju en bra repartör. var finns han?
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons