Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-12, 17:33   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hooping

Redan till min första D1 så knepade jag i hop min första hooping hjälp.
sedan dess har de kommit ut en uppsjö med olika smarta hooping stations, den ena vänne än den andra, o visst kliar det i fingrarna att köpa en.

för dej som inte vet vad det är så youtuba på tex hoopmaster, hoopitall, hoopstation, mfl.
de hemgjorda vi har här hemma är ju inte så flådig, men den har utvecklats från min fösta, när jag bytte Husqvarna mot Janome så använde jag min clothsetter febrilt. tyvärr är den inte kompatibel med en MB-4.
så då blev det dags för den nya versionen Pulvertrollska hoopstationen. vilken just nu växer fram på arbetsbordet.

jag har tagit mycket tänk från Janomes fantastiska clothsetter, men även en massa filmer för just flernålars maskiner.

min ekonomi tillåter mej tyvärr inte att köpa dessa superstationer. så gubben o jag får knepa istället, men tänkte fråga aom någon av er använder en, vilken och vad är fördelarna o nackdelarna så jag kan undvika fallgroparna.
jag som ofta gör mega brodyrer på över en meter i kvadrat, älskar ju clothsettern så ena sidan får den egenskapen ( vet du inte vad jag babblar om så kolla gärna bland mina bilder) medan den andra sidan är rent för placering av ramen på kläder, schabrak, täcke mm. ofta svårhoopade material..

tankar, inspiration mm är hjärtligt välkommet
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 13:09   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
MB-4 hooping station klar

så har vi tänkt färdigt o gubben borrat slipat o donat!
jag gör mycket tröjor mm. så jag har valt att kunna lägga stora rygg brodyrer samt att kunna brodera på framtill på väst tex
men jag använder den oxå mycket till gardiner mm, just för att den håller undre ramen stilla o fixerad.
så här blev den då, i en stadig planka som tål lite hårdhänta tag hahaha
den första är hur den ser ut utan ram.
de 2 olika ramhållarna tas bort så jag använder en i taget o bestämmer höjden efter vem som ska ha plagget, då jag inte gör barnplagg är den enbart ansedd för tröjor från stl 42o uppåt.
gardiner är kanon att lägga neders så får man plats med allt. ramhållarens nedre del sprayas med temporärt klister så trycker jag dit underlägget som får hjälp att på så sätt hamna precis rätt i hoopen.
en ovärderlig hjälp för mej. detta är min 4e version o helt klart den mest enkla att använda
Bifogade bilder
  
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 13:09   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
så dumt att bilderna bidde liggande, de är de inte i min dator...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 13:34   #4
sixten68 sixten68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 35
Så fiffigt och smart!!
sixten68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 13:19   #5
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile

Så himla fint!
Du borde ta upp beställning på sådana.

Jag är intresserad om du skulle komma på den tanken.
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 14:27   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
tack det var snällt sagt, nu var jag bara hjärnan i projektet, hantverket stod min man för, jag tror tyvärr inte att han vill göra på beställning, men jag kan avslöja att han inte tyckte det var direkt svårt!
tror du fixar att göra en själv ganska lätt. eller så kanske nån du känner gillar att leka med trä
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 14:29   #7
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Thumbs up

Jag ska testa. Nu har jag nåt att titta på i alla fall. Ni är duktiga som får till det!
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 19:31   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
du fixar det!

detta är den första vi gjort i en grov planka, innan har vi provat massonit med massor av hål i, det var såklart lättare att slippa borra, men det vart ganska vekt, när man hade tjocka tyger, så jag rekomenderar trä och en borrmaskin.
vi har gjort det billigt, de 2 hållarna för ramarna är gjorda av spillbitar av kantlister. gubben har visserligen en handöverfräs, men det går precis lika bra med en vanlig figursåg. lägg på undre ramen o rita o sedan såga ut. mät ut mitten på en T tröja, jag har sorlek 42 så jag og en sådan o drog på. målade ut mittlinjen på tröjan, samt hur o var jag vill ha den färdiga brodyren i verkligheten, sedan mätte vi på plankan o gubben borrade en massa små hål..
ett tips för att man får inte hålen på mm exakt, så på ramhållaren så gjorde vi hålen lite större än skruvarna o fäste med blue tack, nu minns jag inte det svenska namnet för det men det är sådan man sätter upp tex bilder på väggen med. då kan skruvarna vicka något så passar alltid hålen.
med handöverfräs o pelar borrmaskin o en sticksåg samt lite sandpapper var den klar på ca 1,5 timme..
lycka till och jag ser fram emot att få se resultatet
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 07:19   #9
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile

Tack snälla du för instruktioner!
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons