Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-27, 21:37   #1
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Manuell stygnsättning i Digitizer pro - HJÄLP!

Hej syvänner!

Kan någon ge en trött men brodyrsugen tvåbarnsmamma en liten hint om hur jag stygnsätter manuellt i Digitizer pro? Jag har hittat knappen för den automatiska stygnsättningen men hur gör jag om jag har en bild som jag vill stygnsätta (i mitt fall i korsstygn)? Tycker den automatiska stygnsättningen blir för klumpig och för många färger (trots att jag förbearbetat bilden med klara kontraster och färger) och att den delar upp bilden i 19 delar när färgerna bara är fem stycken etc.

Oerhört tacksam för lite hjälp.

/Anna
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 22:03   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Korsstygn kan du inte stygnsätta i digitzer pro, om du inte har tillägget korstygn. Detta tillägg kan du köpa till.
Däremot kan du fixa till färdiga korsstygnsbroderier, som ändra storlek, flytta det i ramen byta färger och sånt.

Att det blir så mycket färger beror nog på att programmet stygnsätter mellanrummen mellan korstygnen. Du kan i programmet välja hur många färger ett broderi ska ha. Kör du men den automatiska stygnsättningen, så kan varje nyans blir en ny färg. Stygnsätter du ett fotografi kan det bli hur många färger som helst, så det gäller att begränsa sig.

Vanlig stygnsättning använder verktygen och ritar. Det finns verktyg för linje och verktyg för fylla delar. Det är svårt att lära genom att förklara skriftligt, om du går in på youtube.com och söker på digitizer pro så hittar du ett antal filmer om stygnsättning.

När tar upp och gör i ordning ett broderi så är det viktigt att du ställer in vilket tyg du ska sy i, så anpassar programmet underlagstygnen och hur tätt broderiet ska vara för att bli bra just det tyget.

Hade du bott i Stockholmsområdet hade jag gärna gett dig en lektion, vanlig stygnsättning.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 08:14   #3
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Korsstygn kan du inte stygnsätta i digitzer pro, om du inte har tillägget korstygn. Detta tillägg kan du köpa till.
Däremot kan du fixa till färdiga korsstygnsbroderier, som ändra storlek, flytta det i ramen byta färger och sånt.

Att det blir så mycket färger beror nog på att programmet stygnsätter mellanrummen mellan korstygnen. Du kan i programmet välja hur många färger ett broderi ska ha. Kör du men den automatiska stygnsättningen, så kan varje nyans blir en ny färg. Stygnsätter du ett fotografi kan det bli hur många färger som helst, så det gäller att begränsa sig.

Vanlig stygnsättning använder verktygen och ritar. Det finns verktyg för linje och verktyg för fylla delar. Det är svårt att lära genom att förklara skriftligt, om du går in på youtube.com och söker på digitizer pro så hittar du ett antal filmer om stygnsättning.

När tar upp och gör i ordning ett broderi så är det viktigt att du ställer in vilket tyg du ska sy i, så anpassar programmet underlagstygnen och hur tätt broderiet ska vara för att bli bra just det tyget.

Hade du bott i Stockholmsområdet hade jag gärna gett dig en lektion, vanlig stygnsättning.
Tack för svar. Min bild som jag vill stygnsätta är alltså en korsstygnsbild, men Digitizer pro kan inte översätta den snyggt automatiskt, därav min fråga om manuell srygnsättning. Jag googlade lite och hittade till slut uppgraderingen till korsstygn. Kostade ca 1450 kr. Har du eller någon annan provat den och är ni i så fall nöjda?

Ja, synd att jag inte bor i Sthlm. Jag bor i Göteborg så om någon annan känner att de vill avvara en stund för att lära mig grunderna i manuell srygnsättning så får ni gärna höra av er !
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 08:36   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har inte uppgraderingen korsstygn.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 11:26   #5
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Nu har jag fått ett telefonnummer till en tjej som jobbar på Janome, så på måndag ska jag ringa henne. Förhoppningsvis får jag svar på mina frågor av henne. Börjar luta åt att köpa cross stitch-tillägget.
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:17   #6
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Nu sitter tilläggsprogrammet Cross stitch i min dator. Då var det bara att lära sig det också...någon som känner någon som har detta program?
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 20:53   #7
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Ska bara meddela att jag lärt mig Cross stitch hjälpligt - det mesta går när man är under press .
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons