Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-22, 14:50   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
känner mej som jag börjar äntligen tänka rätt!

jag brukar vara hon som tänker stort, jag köper oftast inte smått, köper jag backing så köper jag minst en rulle på 200 meter, allt annat känns dumt i mitt fall, o då måste jag ändå köpa ett par rullar per år..
jag broderar gärna stort oxå. när jag beställer så beställer jag regäla mängder för det går åt o då säljer jag lixom inte en endaste pinal!

men u med mina veckor med mitt monster ( janome MB-4) inser jag ju att jag egentligen tänkt enormt smått för o vara jag.

jag kliar mej i huvet u undrar varför jag inte tagit detta steg innan. om jag räknar ut hur enormt mycket olika nålar, pressarfötter mm jag använt genom åren så hade det ju inte varit någon större investering för mej,

jag blev inspirerad av ett inlägg nedan med just frågan om nålar o jag satte mej o kollade i min forna brodyrlåda. sådanna enorma mängder med nålbrev jag hade i min lilla ask på hyllan, oj behöver jag verkligen alla dessa nålar. ännu roligare blev det när gubben öppnade garderoben o jag hittade mitt lager av nålar av alla olika sorter o modichanger, först tänkte jag åh vad synd att monstret inte använder sådanna nålar, för att sedan komma på att fy så skönt det är att slippa nålbyten, slippa byta till annan pressar fot. trixa med fixramar mm.

jag sitter just o broderar ett schabrak, eller jag broderar över en redan broderad yta. älskade schabrakets färg men den medföljande brodyren fick mej att villja slänga det, så jag bestämde mej för att stygnsätta ett heltäckande brodyr, efter som jag inte ville att något skulle synas igenom, så blev det en heltäckande ruta över det gamla o sedan ett snirkligt B, med en massa snirklar kring. inalles sisådär 70.000 stygn.

jag bara slängde in det i maskinen, ingen fixram, inte byte av pressarfot, inga special nålar. inget neddragande av hastighet. trots att snirklarna är sydda i mettalic tråd. den tuffade på med sina vanliga nålar o pressar fötter, på max hastighet. nu tänker jag äntligen stort. varför tänkte jag inte så här innan utan satt o pillade i all oändlighet. tid o energi o smärta känns för mej som en större investering än min maskin. känner mej dummare än ett pulverdumt troll som inte tänkt längre än näsan når.
äntligen har jag varit tvungen o skriva lista med väntande brodyrer, för jag är så engagerad tycker det är så kul o vill brodera hela världen...

Tur maskinen är stark, för nu blir det nog många schabrak som får en uppfrächning. innan hade jag inte ens tänkt tanken för då var man tvungen att sprätta först o sådant bara hatar jag att göra. nu tänker jag stort, stygnsätter något större o heltäckande o vips har B fått en uppfräschad stall garderob

Nu säger jag ju inte att jag inte ångrar mina tidigare brodyrår. jag har lärt mej massor av dem, men just nu förstår jag inte varför jag inte unnat mej detta innan...

nu ska jag nog ta o rensa bort en massa onödigt jag inte behöver längre
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 20:06   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Va härligt det låter. Du verkar ju verkligen ha skaffat rätt maskin för dina behov.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons