Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-15, 10:09   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
tunga föremål att brodera! Hälp!!!

halloj gurusarna! ;0)
Jag har fått ett uppdrag här...hmm och jag vet inte om jag tagit mig vatten eller en brodermaskin över huvudet
Det är en barnryggsäck med inbyggd tältstol och mamman vill ha sitt barns namn broderat på locket till denna sak... det ska inte vara några problem att sätta det där men problemet är ju mer att locket sitter fast i ryggsäcken och den väger ju lite så jag är rädd för att maskinen ska få problem med att styra och att den blir förstörd... så hur brderar man på färdiga föremål som inte går att montera ner? Går det att hålla den själva väskan och försöka hänga med så man stöttar eller??? hehe funderade på om man skulle hänga ryggsäcken i någonting elastiskt så den fick bort vikten men ändå gikc att styra utan att beöasta maskinen... äh bättre att fråga de kunnige här ute innan jag gör något dumt!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 10:24   #2
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Kan du inte brodera allt som ett märke och sen sy fast det?
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 10:34   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
När jag jobbade industriellt med brodyr, så hände det att vi fick in golfbagar som vi skulle sätta loggor och namn på. Då fick vi hålla i golfbagen och hjälpa till att styra, dvs följa med i dom olika riktningarna när maskinen sydde, för att undvika att ramen hoppade ur. I detta fallet krävdes två personer(en som höll i bagen och en som hade koll på maskinen). men ryggsäck kan du nog reda ut själv om det bara är namn.Tipset är nog i allafall att hålla i ryggsäcken och följa med i rörelsen när den syr. Kanske sänka hastigheten något också så att du hinner med. (Lite parentes bara i sammanhanget är att jag broderade Henrik Stenssons bag akut innan han skulle tävla i Spanien för ett antal år sen, han lovade att vinna som tack för besväret, vilket han också gjorde)
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 12:46   #4
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Tack tack!!

Kanontips!!! hur sänker man hastigheten på maskinen? Det kankse inte går med min Janome 350e?
för den kör ju ganska fort ibland och då kan man ju vara lite sen i svängarna!???

Ett märke är ju en lösning oxå... här är redan ett broderi som Abu Garcia satt ditt så det ska ju helst smälta in lite och se ut som det är gjort samtidigt.. men det tål att tänka på!!!

får nog fundera noga för det finns ju inte någon raderaknapp.. för när man satt nålen i materialet så är det kört...

Tack så mycket för tipsen!!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 12:47   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Citat:
chery skrev:
Henrik Stenssons bag akut innan han skulle tävla i Spanien för ett antal år sen, han lovade att vinna som tack för besväret, vilket han också gjorde)
hehe klart att han vann!!!! det var ju lyckobrodyr!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 16:36   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Re: Tack tack!!

Citat:
Samigabriell skrev:
Kanontips!!! hur sänker man hastigheten på maskinen? Det kankse inte går med min Janome 350e?
för den kör ju ganska fort ibland och då kan man ju vara lite sen i svängarna!???
...
Kan man ändra på 300:an så kan man det på 350:an. Gå in i menyerna (set) och knappa dig ram så hittar du det. Om du söker i forumet så tror jag du hittar en mer utförlig beskrivning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 17:02   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
krokar

stora tunga tyg, hästtecken mm kan man med fördel hänga i 2 krokar som sitter i taket, så tyget svävar fritt då drar det sig inte o man behöver inte riskera att maskinen ska fastna
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 15:38   #8
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
funderade på det här med att hänga upp

Ska nog kolla hur man skulle kunna fixa det... funderade på något gummiupphängt så det kan röra sig fritt men att man får bort tyngden... hmmm tänka tänka tänka...

nu kommer en fråga till... när man ska brodera tex ett häst täcke... hmm ska göra det till min dotter som present (hon e inte en häst men dock en hästgalen dotter) hur i all världen spänner man det maskinen? det är ju inte tunnt tyg direkt...

ska leta reda på hastigheten... det måste ju går så klart.... att sänka den...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 16:25   #9
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Har du en rund ram, kan du ta en stor "slangklämma", eller rättare sagt en sådan som man spänner runt stora rör. Det krävs ett par personers hand kraft och en stor portion tålamod för att få dit den. På jobbet körde vi ett par stycken, men chefen avböjde sådana jobb sen för det var för svårt. Har dock hört att det fanns dom som broderade hästtäcken och voilokar(ursäkta stavningen) utan att sätta det i ram, men det går nog bara med industrimaskiner, för hobbymaskiner brukar protestera om det inte sitter ram i.När man kör utan ram måste man styra allt själv, och det är nästan omöjligt. Jag skulle tippa på att det bästa i detta fallet är att inte ge sig på det själv, utan höra om det finns något företag som kan göra det.Tunnare hästtäcken typ filt är däremot inga problem. Det är som att köra tjock fleese ungefär.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 17:20   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag har

broderat massor av voylockar o tjocka vinter täcken oxå

Jag spänner den grövsta backingen i bågenden man har till typ märken mm

sedan sprayar jag lite spraylim och sist gör jag en fixram, för att maskinen inte ska få gå för tungt o kanske sabba text så gör jag den vikt lös med upphägning, jag använder dessutom ganska mycket teflonolja så det löper fint.

Det ena shabraket jag broderade var väldans tjockt o tätquiltat men det var inga probs jag drog ner till halva hastigheten o dundrade på..

Jag sa oxå att det inte funkade först, men då provade jag med klisterpapper eller på tok för tunn backing som sket sig samt hade det tunga tyget som tyngde ner,
jag har gjort detta på den mycket svagare D1an och det funkar lika bra som med Janomen

Vill man inte ha krok i taket kan man enkelt bygga sig ett stödbord av plywood, då fördelar man tyngden från ramen..

i går broderade jag på taket till en CAB tungt o otympligt och tjockt men det gick fina fisken, dock väljer jag ju inte de mest detalj rika brodyrerna till detta utan väljer heldre text!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons