Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-12, 07:42   #1
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Undvika hopp i Embird

Nu skall vi se om jag kan förklara mig.
I verkligheten är alla delarna som jag kommer att beskriva i samma färg, men här har jag delat upp dom för enkelhetens skull.



Delarna är skapade i denna ordningen i Embird:
1. Blå
2. Röd
3. Svart

Nu kommer ju brodyrordningen att bli som ovan, med hoppstygn i mellan.

Finns det något enkelt sätt att se till att allting sys i "rätt" ordning med så få hopp som möjligt? Den brodyren som det gäller är skapad med ett stort antal smådelar, och jag vill verkligen inte göra om det om jag kan slippa.

Räcker det om man grupperar dom? Eller finns det nåt annat? Tycker att manualen till Embird är lite dålig och svår att lära från...

/Stefan
Bifogade bilder
 
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 07:56   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du bör göra så kallade transportstygn mellan det blåa fältet och det röda. Om du högerklickar på den röda ute i listan till höger så finns det ett alternativ i menyn du får upp som heter conection (eller liknande, sitter på jobbet och har inte programmet framför mig). När du klickar på den så skapas transportstygn som du sedan kan gå in och forma så det hamnar precis där det svarta fältet ska gå. Stygnen broderas sedan över av det svarta fältet och syns inte.

Du har väl laddat ner Monica Bobergs gratislektioner på svenska...?
http://www.ateljekreativ.se
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 08:03   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om syordning:
Jag har inte stygnsättningsdelen i Embird, men du kan ju alltid ändra syordning. På färdiga mösnter gör man det i Editor med separerade färger, men jag har ett vagt minne från experimenterande för flera år sedan att man i stygnsättningsdelen ser alla objekt i en "lista", och där kan man väl dra runt dem i olika ordning, eller...?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 09:03   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag missuppfattade frågan, tolkade det först att du ville behålla ordningen på dem. Men om det inte är nödvändigt så kan du lätt flytta runt de olika delarnas ordning ute till höger.

Markera de delar du vill flytta (presis som i utforskaren så håller du nere du shift eller ctrl för att markera flera i följd eller flera utspridda). Sedan klickar du håller inne knappen och drar (du ser en liten symbol om du fått tag idelarna ordentligt) för att sedan släppa delarna på en annan del. Då får du upp en meny där du väljer om de ska in före eller efter den delen du släppt dem på. Som sagt eftersom jag inte är hemma och det mesta sitter i fingarna numera så kan jag missa någon liten detalj men jag tror du kan fixa det med denna beskrivning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 13:22   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Då mindes jag rätt då!
Men jag tycker ändå att det är en väldigt bra ide att vänja sig vid att jobba med transportstygn, som Alvan skriver om!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 13:32   #6
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Jag tackar och bockar för svaren. Skall sätta mig och pilla lite nu på eftermiddagen och se om jag kan få någonting gjort.

/Stefan
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons