Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-29, 22:13   #1
SusannaT SusannaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 25
Minska axelvidden, hur färändras ärmkullen?

Jag har ett mönster som jag inser att jag måste ta in axelvidden på för att det ska bli bra. Mönstret är en tunika från 70-talet och är bara i en storlek och den var för stor.

Jag har sytt ett test och det blev för stort både här och där, behövde ta in ca 3 cm i varje sida + att ärmarna var för vida och togs in (i samma söm som sidsömmen) Dessa förändringar gör ju inte tunikan perfekt men användningsbar.

Nu är min fråga, hur ska jag enklast tänka om jag vill ta in den dels i vidd och dels minska ärmhålet och ärmarnas vidd, dvs det blir till att rita om hela mönstret.

Kan man ta in lite vidd MF och MB och sedan rita om halsringningen så den fortfarande stämmer? Men jag behöver ju fortfarande då minska ärmhålet, höja det och hur ska jag göra det samtidigt som jag tar in ärmen...

Ojoj, helt plötsligt känns det som ett övermäktigt projekt. Kan man ta en ärm / ärmhål från ett mänster man vet passar OK och rita in det i mönstert istället samtidigt som man minskar vidden MF/MB och ritar om halsringningen för den var bra

Någon som förstår hur jag menar!?
SusannaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 22:13   #2
SusannaT SusannaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 25
ag har läst detta och inte fattat ett dugg.... http://assets.burdastyle.com/pdf_fil...pdf?1282933345
SusannaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 00:09   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det viktigaste är att mäta av. Flera gånger!
Ta in ärmhålet (sidan o ev. axelsöm) så att livdelen passar bra.
Mät sedan ärmhålet fram + bak och avsätt på ärmen.

Det går ju inte att minska en ärm i "sidorna" hur mycket som helst utan bättre då att klippa upp i mittlinjen och lägga ihop för att minska vidden och att minska kullens höjd något. Ärmkullens mått ska motsvara ärmhålets + 1-2cm i hållning beroende å tyg.

Om det blir mycket/stora ändringar så skulle nog jag göra som du säger och försöka hitta en annan ärm att passa in i ärmhålet (om tunikan har normala sid och axellinjer). Eller att man låter ärmkullen vara för stor och samlar ihop exessvidden i en puffärm.

Hoppas du förstår vad jag menar och lycka till med tunikan.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 16:39   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Om plagget ännu inte är sytt skulle skulle jag minska "mitt i" mönsterdelarna istället för i kanterna. T.ex ryggen som är för bred.... för att inte halsringningen ska hamna fel skulle jag göra ett veck uppifrån och ner ungefär rätt över skulderbladen och motsvarande på framsidan. Om ärmhålet skulle minskas skulle jag göra ett veck i mönstret från mitt bak och ut till ärmhålet och så minska likadant på framsidan. Sluttande axlar anpassas lättast med ett veck från halsringningen som blir bredare ut mot axeln/ärmhålet. Kanske både fram och bak beroende på hur man är skapt. ...och så minskar man ärmen motsvarande med hjälp av veck mitt på mönsterdelen... osv... och ev inprovningar får man titta på och flytta om de hamnat fel.
Så gör i alla fall jag.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 20:45   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vid mönsterkonstruktion är mitt-fram/bak egentligen de fasta linjerna och all gradering/utökning sker i de andra sylinjerna.
Kan du prova att rita upp mönstret på papper och sedan vika eller klippa bort någonstans längs efter mitt på?

Jag antar att du behöver ändra längd också?
Börjar du med ärmhålet så klipp bort en remsa rakt över. Se till så att det sker på samma höjd i ärmhålet och kapa bort i ärmen på samma sätt. Du behöver justera sylinjernas längd/form något. Mät kurvorna. Ta hänsyn till om ärmkullen ska hållas in. I så fall ska dess sylinje vara något längre än ärmhålet i överdelen.
Längden kan också behöva justeras mera än du kan ta i ärmen och då får du kanske justera midjan. I det här fallet är modellen väl rak och då räcker det att justera i fållen nertill.
Låter annars som om det är bättre att hitta ett korrekt mönster. Alternativt ta ett mönster med rätt storlek och rita in linjerna som är speciella för ditt mönster. En tunika är oftast inte så komplicerad.

Tar du ett vanligt mönster och studerar hur graderingen ser ut för de olika storlekarna kan du säkert få en uppfattning om hur stora ändringarna ska vara. De är ofta 1 till 1,5 cm per storlek i sidorna men betydligt mindre i ärmarna.
Det jobbigaste alternativet är att ta en bok i klädkonstruktion och lära sig hur det går till. Men intressant! :-)
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 20:51   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Din Burda-pdf är bara en dålig grundkonstruktionsbeskrivning. Kan du tyska så finns det bättre ändringsinstruktioner för mönster på Burda. Har inte sett att de finns på engelska. Du kan hitta dem under
http://www.burdastyle.de/anleitungen/how-to/
men du får bläddra lite
och trots "how-to" så är det tyska som är språket.
Jag har plockat ner dem så om du behöver kan jag skicka dem.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons