Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-04, 13:59   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
vit klänning

Har just sytt en klänning i vitt tyg som blev jätte bra. Det var mest som prov av ett nytt barnmönster (92 cl) men den blev så bra. Typiskt att jag valde ett vitt tyg! Ngn som vet hur man kan färga hemma? Alltså ngn typ av växtfärgning? Tänkte på hur man kan färga ägg i rödlökskal...
Skulle ändå vilja prova det så jag kan ju passa på nu tänkte jag!
Färg spelar ingen roll, men gärna rosa eller lila.
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 14:03   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag har färgat garn med blåbär en gång för länge sedan. det blev nån lila aktig nyans om jag minns rätt. då kokade vi bara garnet med vatten och blåbär tror jag.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 15:18   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag har färgat mohairtyg både med tepåsar, kaffe och drinkmix (Saturn köpt på ICA) och det blev jättemysiga färger. Kaffelukten satte sig dock efteråt och blev inte alls någon trevlig kaffedoft utan snarare gammal askkopp!

Te finns ju i en hel uppsjö varianter och jag rekommenderar att prova först om du har några spillbitar kvar.

Jag körde med varmt kokat vatten samt rörde om ibland för att få en jämn färgning.
Har för mig att du får massor med träffar om du använder Google och söker på växt eller naturlig färgning om du inte vill köpa färdiga färgblandningar.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 15:43   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Annars är det väldigt smidigt att färga kläder med Nitor eller Herdins. Min erfarenhet är att den färgen blir tvättäkta och håller sig fin hela plaggets livslängd. Jag brukar färga om trikåtröjor och frottéhandukar med strålande resultat.

Tvättmaskinen är heller inte svår att göra ren efteråt. Jag brukar köra en tom tvätt, och efter det ett vitt lakan som test och det har aldrig blivit fläckigt. Det enda som har hänt mig är att gummilisten kring luckan har blivit missfärgad, men även det har gått bort med tiden.

Vill man inte använda maskinen kan man färga i en gryta på spisen, men då bör man ha en termometer, och jag har ingen erfarenhet av det.

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons