Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-09, 20:26   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Med risk för att bli tokförklarad....

...men jag tycker det är härligt med busvädret idag.

Jag har spelat skön musik i syrummet och producerat två tunikor, fållat två par byxor och lagat en jacka som legat i lapp- & lagningshögen länge.

Har också sorterat och rensat i mina tygbuntar och ritat ett nytt kavajmönster som jag nu skall provsy i ett gammalt lakan.

Kan inte minnas när jag senast spenderade en hel dag med att sy och skapa. En perfekt semesterdag i mitt tycke och med vackert väder utanför skulle det garanterat aldrig blivit av
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 07:27   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Vad roligt att du fått så mycket gjort!
Jag befinner mig i en migrän-period och får mjölksyra bara jag tänker på att göra något.
Jag har ju en hel del att göra: sy en kortärmad tröja, enkjol, ett par nya shorts + lite småsaker. Inget görs.
Jag ska försöka sy mina shorts iallafall.
Ha en fortsatt trevlig och produktiv sommar.
Hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 07:28   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
ja, ett par dagar med regn emellanåt är bara skönt. Även tvätt och städning halkar ju efter i solskenet. Men jag tycker inte det behöver hålla i sig för länge.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 07:57   #4
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Va kul att du fått så mycket gjort, ibland är det ett måste att få lite "sämre" väder för att det skall bli av det som man tänkt.
För oss "sy och pysseltokiga" kan ju regnväder vara FINT väder.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:05   #5
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 131
Åh, vad mysigt du har haft det.
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 10:25   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, det är perfekt! Jag mår bra igen, hyggligare temperatur inomhus och nu syr jag igen!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 17:06   #7
jader jader är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 54
Thumbs up En till toker

Här sitter en till tok som gläjds över det usla vädret, då kan jag sitta inne och sy med gott samvete så underbart!
jader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 19:00   #8
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag ansluter mig till tokergänget
Jag gillar också när det regnar och man kan sitta inne och sy eller pyssla med något annat eller t o m städa Fast det behöver ju inte regna hela tiden, man vill ju gå ut ibland
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 21:19   #9
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Sortering

För att inte tala om hur bra det känns att städa och sortera bland tyger, stuvar, mönster och kataloger. Jag tog ut alla kassar och lådor med ihopfyndade tyger i trädgården och gick igenom beståndet i fullt dagsljus. Riktigt bra att få en överblick och faktiskt hittade jag flera tyger som jag ”glömt” att jag hade. Det blev härliga högar sorterade efter färg och kvalitet och en ny (bättre?) ordning i skåpen och lådorna. Samt inspiration att sätta igång med nya projekt. Nu får jag inte köpa tyg förrän dessa är slut! (Fast stuvar gälls inte...)
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 08:53   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och nu fryser jag också, rentav!

Men jag har sytt klart 1 förklädesklänning för Blythe, har 2 kvar att sy. De har maskinbroderade framstycken.

Funderar på att sy vad det nu heter, som heter "ham" på engelska. Hård kudde stoppad med sågspån för att stryka saker på. Ska nog göra några stycken i olika former. Har köpt tät ulltyg och sågspån igår och sen får jag leta lämplig bomulltyg till ovandelen bland mina gömmor.

Hoppas på att kunna göra en långsmal tub. Eller kanske det blir för smalt. Kanske en kon där yttersta delen är 4 cm i omkrets.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 13:49   #11
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Härligt att vi är flera...

...som förstår att uppskatta regnväderdagar.

Men, nu är vädret stabilare och jag måste pausa sömnaden en stund. Ni vet hur man till slut når en gräns när inget längre blir bra;

Jag har satt strykjärnet på pfiffikusen så varken den eller strykjärnet mår särksilt bra nu. Min gamla men pålitliga overlock binder inte sömmen av nån anledning.Jag har kört slut på svart tråd och bor långt från närmaste sybehörsbutik.

Men, i morgon blir det full fart på skapandet igen.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 14:30   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också råkat "stryka" på min pfiffikus. Men tack och lov klarade järnet sig. Pfiffikusen klöv jag på så den obrända delen används fortfarande.

Men järnet är inte så välmående.... Den är deformerad efter att ha åkt ner i backen lite FÖR många gånger. Plast som inte går ihop och en 5x10 cm stor bit som saknas just där elen är... oops. Lite tejp över och använder fortfarande... haha! Så här har den sett ut i minst 4 år nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 19:26   #13
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Visst är det lite lustigt att man får dåligt samvete över att vara inomhus en solig dag? Vi har väl alltid i och för sig fått höra att man ska "passa på" att vara ute när det är fint väder och att det i princip bara är "tillåtet" att vara inomhus när det spöregnar ute. Det är väl något de flesta av oss växt upp med. Vet en del svenskar som bott tillfälligt i de varmare delarna av USA och har haft jättesvårt att komma ifrån det synsättet, tills de inser att alla dagar är lika fina och man faktiskt inte kan passa på att vara utomhus varenda dag... Tänk va lite sytt man skulle fått då! :-)

Men jag håller med er allihopa och passar på att bunkra mig vid symaskinen när det är dåligt väder...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 23:46   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är befriad från det där "samvetet" Jag skiter totalt i vädret.

Ofta uppskattar jag att det är lite sådär halvdåligt. runt 20 grader och molnigt är perfekt för mig, då kan jag vara ute länge utan att smälta. När det är jättevarmt sitter jag hellre inne. Och när det är riktigt varmt, men det plötsligt börjar regna då älskar jag det!!

Man kan se det på mig, jag är lika blek året runt och beter mig inte som en "dum sommarsvensk" som måste ut o sola sig så fort det är 10 grader varmt och sol i mars typ.

Men jag uppskattar varm temperatur ibland när jag ska ut och simma, då är det skönt. Ta ett bad och simma lite är bäst! Så just det där kan ge mig lite dåligt samvete om man inte hunnit/orkat åka ut till sjön så ofta.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 07:42   #15
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Visst är det skönt med regn ibland. Men lagom är bäst. Nu börjar det bli lite för mycket. Glad att jag inte bor i Borlänge.
Jag har också använt mulna dagar att sortera tyg. Var på IKEA och köpte plastbackar - transparenta - och har nu sorterat in mina tyger i färgordning. Så nu planerar jag för nästa quiltprojekt.
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons