Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-14, 19:42   #1
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Kondition/Kvalitet av tråd

Hej,
hur kan man kolla att tråden man använder är i god kondition/kvalitet för maskinbroderi. Jag har fått med en himla massa spolar med tråd till min maskin men fått för mig vissa är "skörare" än andra. Man vet ju aldrig hur och var de har varit förvarade.

Mvh
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 21:18   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
Persingen skrev: Visa inlägg
Hej,
hur kan man kolla att tråden man använder är i god kondition/kvalitet för maskinbroderi. Jag har fått med en himla massa spolar med tråd till min maskin men fått för mig vissa är "skörare" än andra. Man vet ju aldrig hur och var de har varit förvarade.

Mvh
Anders
Mitt bästa råd till dig är helt enkelt att dra av en bit tråd och därmed testa den s.k rivhållfastheten. Det brukar ge en bra indikation. Har broderat massor, men sällan eller aldrig haft problem. Det har varit trådar av s k hög kvalitet och billiga trådar köpta i diverse olika länder - alla har funkat. Har även broderat med mycket gamla trådar.
Så brodera på du....
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 22:23   #3
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Tackar allra mjukast.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 06:34   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
japp

jag tihhör dem som broderar upp till 6 lager för skuggningar mm, så jag är i väldigt stort behov av bra tråd. och jag kollar ofta trådens skick innan jag drar igång. för det är tråkigt med massa startpunkter på sådanna broderier.

i ärlighetens namn är det inte bara tråden som kan avgöra att den går av, inte ofta är det nålen som tagit lite stryk o då går tråden av. ibland för att nålen blivit trubbig, men ibland har nålsögat fått slitage o nöter mer på en skörare tråd.
om man finner en tråd skör även efter nålbyte, men vill brodera med just denna nyansen, så kan man ta en droppe teflonolja, o stryka ut över konans yttersta lager, o då vips håller även en mycket skör tråd, detta knepet tar jag även till för att få metallic trådarna att brodera jämt o fint..

teflonolja kan man även smörja nålen med för att maskinen ska jobba lättare i vissa material, för mej står flaskan oftast nära tillhands

vinkevink Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 09:14   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag håller helt med föregående talare! Har du problem med tråden så byt nål. En grövre nålstorlek kan man också testa.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 18:44   #6
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Alla nålar bytta

Jag hade min maskin hos Indukta och de bytte alla 12 nålar. Men det är väl inget som säger att en nål kanske inte är bra fastän den är ny. Det är endast 1 tråd som krånglar.
Jag skall byta nålen imorgon får vi se om det blir bättre.
Tack alla.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons