Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-15, 08:59   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Tunika mönster barn?? Help!

Tips på något bra mönster?
Om man har en bra t-shirt modell HUR gör jag om jag vill använda det mönstret för att svänga ut den och förlänga den??! så jag kan förvandla det t-shirt mönstret till en tunika/klänning!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 12:51   #2
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Jag gör så här:

Lägg ut framstycket på tyget. Kolla hur lång den ska vara mitt fram. Börja klippa så att vinkeln mellan mf och fållinjen är 90 grader. Sen siktar jag på känn en lagom böjd båge så långt ut som jag vill ha den.
Sidsömmen använder jag t-shirtens sidsöm från ärmhålet och ner till strax ovanför midjelinjen och sen ställer jag ut den till där linjerna möts.
Sen kan man behövs finlira lite. För ett bra resultat behöver nämligen även vinkeln där sidsömmen och fållinjen möts vara 90 grader.

För att få bakstycket lika, så nålar jag mönsterdelen för bakstycket på tyget. Sen klipper jag ut vid halsen, axeln och ärmhålet. Sen tar jag det utklippta framstycket med mönsterdelen kvar på och lägger det ovanpå bakstycket och passar in mönstrets fållinje (t-shirtens alltså, som jag inte använder längre eftersom jag har förlängt) och sidsömmen vid ärmhålet och klipper efter framstycket.

Möjligen inte så glasklar beskrivning som du hade hoppats, men jag har alltid gjort så här (eftersom mina mönsterkonstruktionskunskaper är mycket begränsade ) och tycker att det funkar jättebra. För mig blir det ett sätt att garantera att ingen tunika/klänning är den andra lik. Jag syr massor med tunikor, men har inget mönster, utan improviserar på detta sätt varje gång. Testa en gång! Blir det bra är det ju bara att vränga klänningen ut och in och rita av den om du vill kunna göra precis lika igen. Eller så blir den i alla fall tillräckligt bra och så får du förfina till nästa gång!

Lycka till!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 14:34   #3
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Supertack, måste prova, låte hyggligt lätt
Men mönsterdelarna du pratar om är ett t-shirt mönster som du utgår ifrån eller?
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 22:20   #4
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Supertack, måste prova, låte hyggligt lätt
Men mönsterdelarna du pratar om är ett t-shirt mönster som du utgår ifrån eller?
Vad jag kan uttyda så är det nån som gör om en befintlig t-shirt till tunika.

Har du ett mönster på papper? Tja ett exempel...
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:37   #5
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Supertack, måste prova, låte hyggligt lätt
Men mönsterdelarna du pratar om är ett t-shirt mönster som du utgår ifrån eller?
Ja, precis! Jag tolkade ditt inlägg som att du hade ett bra t-shirtmönster som du ville utgå ifrån
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons