Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-03, 20:11   #1
eva_lena007 eva_lena007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 4
Question Övervidden är större än bystvidden

Hej, jag gick en kurs i mönsterkonstruktion för ett antal år sedan, men kunskaperna har fallit lite i glömska...

Gör nu ett grundmönster men har glömt hur man gör när övervidden är större än bystvidden? diffen blir ju egentligen negativ... Kan såklart ha mätt fel, men har nåt minne av att det kunde vara så ibland, är det väldigt ovanligt? Mönstret är inte till mig själv så jag kan inte kontrollmäta just nu.

Tacksam för hjälp!
eva_lena007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 21:09   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nu vet jag inte om det är olika system vi lärt oss, men övervidden är väl det mått som tas över brösten, på det vidaste stället, men bröstvidden är måttet runt bröstkorgen? I så fall är det ju fullt normalt att övervidden är större än bröstvidden.

Men begreppet "bystvidd" antyder ju att det handlar om brösten snarare än bröstet, så att säga. Jag har nog inte sett det användas i mönsterkonstruktionssammanhang någon gång, men jag har inte mycket till utbildning så kan absolut ha missat något. I så fall är det fritt fram att bara ignorera min kommentar ovan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 07:26   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vad menar du för något mått när du säger övervidd?

De flesta kroppar ser inte ut som "vanliga stereotyper". Att ha större midja än omkrets kring bröstkorgen anses "fel", men när man konstruerar mönster får man då helt enkelt ställa ut något från underbystlinjen ner till midjan. När andra mått är konstiga får man helt enkelt fundera över var någonstans man måste frångå de vanliga proportionerna för att få mönstret att passa personen ifråga.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 16:56   #4
eva_lena007 eva_lena007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 4
Tack för svar, men det löste sig... Jag hade mätt fel.

Ps. Med bystvidden menar jag där bysten är som störst, alltså rakt på brösten, med övervidden menar jag ovanför brösten (men i samma läge över ryggen som för bystvidden), som ringningen på en axelbandslös klänning liksom. De var två av de mått vi lärde oss på min kurs, men det finns ju som sagt säkert olika metoder.
eva_lena007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 17:08   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Beroende på hur du mäter så får du ju också olika resultat. Min bystvidd går precis i ärmhålan, eller till och med något ovanför den. Om jag ska mäta ovanför min byst så blir det måttet extremt långt i och med att jag måste gå med måttbandet nästan ända upp till nyckelbenen, vilket gör att måttbandet inte blir parallellt med golvet.

Om det hade varit så att att det måttet du beskriver som övervidd är större än bystvidden beror det då antagligen på en stark svank "upptill" på ryggen. Den extra vidden ska nästan säkert i så fall läggas till i form av ryggbredd, och då inte alls på framsidan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons