Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-28, 00:53   #1
chutzpan chutzpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 15
Separat grenstycke för trosor

Jag tycker det är småtrixigt att få till den separata grenen (där fodret sitter på insidan) när jag syr trosor och behöver all input jag kan få.

Jag har alltså (på vissa mönster, utan mittsöm givetvis) när jag konstruerat mönstret gjort mig av med grensömmen och istället "flyttat" den 1-1,5 cm bakåt för att sen låta stycket sträcka sig fram till grenens början –*vanligtvis c:a 9-10 cm framåt. Detta stycke brukar ju, liksom mina, ha en liten sån "utbuktning" som har en spegelvänd motsvarighet som den möter på framstycket.

Min fråga är väl egentligen vad för synpunkter ni har på placering/positionering av den biten, samt längd och hur konvext jag ska göra det där mötet i grenen. Kom gärna med synpunkter på mönstret också!
Bifogade bilder
 
chutzpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 06:01   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Nu ser inte mina bakstycken ut som dina, lite mer Bridget Jones...men jag har ibland plockat bort främre grensömmen, sytt den bakre och lagt bomullstyget framåt och sytt fast det med resåren och på så sätt tagit bort den, fördelen med separat gren är dock att jag kan utnyttja tyget lite bättre.
Är det bekvämt för dig att ha grensömmen längre ner finns det ju inget som hindrar dig.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 08:10   #3
chutzpan chutzpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 15
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Är det bekvämt för dig att ha grensömmen längre ner finns det ju inget som hindrar dig.
Jag kan av förklarliga skäl omöjligen veta något om komforten i ett par damtrosor av stringmodell. Det är därför jag snarare behöver riktlinjer när jag ritar (och syr) dem. Behöver känna till såväl absoluta no-no:s som goda tumregler vad gäller just separata grenstycken.
chutzpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 13:36   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Där du splittat mönstret var det ju "rakt" från början. Jag skulle föreslå att du låter det vara så även i fortsättningen. Med det mönster du har får du en stor bula där, vilket är helt ologiskt om man ser på kvinnlig anatomi.

Istället "klipp upp" mönstret när du ska flytta sömmen, så får du samma effekt som tidigare, men med en flyttat söm.

Jag tror inte att det egentligen blir någon större skillnad formmässigt. Har du däremot bulkigt tyg kan det bli både fult och obekvämt. Den ursprungliga sömmen hamnar ofta i ett hålrum, och framtill saknas söm helt då det extra fodret många gånger bara sys fast i sidosömmarna. Du riskerar alltså att få en tjock kant i de mer omtåliga områdena som dessutom riskerar att synas med tajta kläder. Den gamla sömmen blev osynlig eftersom den hamnade där få ögon ser och kläder inte riktigt sitter lika stramt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 20:38   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När jag syr stringtrosor brukar jag inte göra grendelen som en separat del. Jag gör ett framstycke och ett bakstycke och sen en separat foderdel så det blir dubbelt i grenen.

Delningssömmen sätter jag vid fodrets bakre kant. Jag skulle tippa på att den är något längre bak på mitt mönster än det du markerat som "ursprunglig delningssöm" på ditt, men det är i den regionen. Eftersom tyget är elastiskt och jag använder resår i kanterna ser jag ingen anledning till att ha en formad söm framför fodret.

När jag syr ihop det hela så börjar jag att göra en enkelvikt fåll vid foderdelens framkant som jag syr ner med en bred elastisk söm. Sen lägger jag framstycken och bakstycket räta mot räta och foderbiten räta mot aviga mot bakstycket och syr ihop det hela med en enda kort söm.
Alltså framstycke-bakstycke-foder.
Sen syr jag ihop sidsömmarna, fäller fram fodret på plats och kantar trosorna med kantresår. På så vis blir det inga öppna sömsmåner i grenen på trosorna som kan skava. Och fodret är alltså löst i framkanten. Det är lättare att det blir riktigt rent i tvätten på det sättet. (Många trosor man köper är också sydda så.)
Det funkar lika bra att sy fodret på det sättet om trosan är i ett stycke. Man bara lägger fodret räta mot aviga på samma sätt och syr fast det med en söm. men då syns stygnen från sömmen på trosans utsida sen. Personligen tycker inte jag det är så snyggt, men det blir ju på ett ställe där det sällan är någon och kikar, så det spelar ju egentligen ingen större roll. Det blir lite mindre tyg i sömmen om man göra trosan i ett stycke, jämfört med två.

Jag vet inte om jag är ovanligt kännslig eller nåt, men jag skulle inte vilja ha en söm sådär på framsidan i grenen. Särskillt inte en svängd söm som den på bilden, eftersom det skulle bli rätt mycket mer sömsmån än det blir med en rak söm.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons