Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-11, 07:14   #1
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
Cross stitch Xpress

Hej
Jag tänkte höra om det är någon här som vet hur crossstitch Xpress fungerar hur jag en försöker så stygnsätts inte vitt det blir tomma ruter finns det någon som vet hur det funkar ??
Mvh Susanne (skumnorpan)
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 07:34   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ja, jag kan CrossStitchXpress ganska bra.
Programmet listar för det mesta automatiskt ut vilken färg som är bakgrundsfärg. När man stegar igenom processen får man frågan om bakgrundsfärgen ska stygnsättas eller inte (default är att den inte ska stygnsättas). Det går även att välja en annan av färgerna som bakgrund som man inte vill stygnsätta. Här gäller det alltså att inte ha samma färg någonstans i bilden som ska stygnsättas som bakgrundsfärgen. Bilden måste alltså förberedas så att om du vill ha vit färg inuti bilden, så måste du lägga en helt annan färg som bakgrund. Spara alltid som bmp-fil (ej jpg, för då får man massor av onödiga färger som måste väljas bort i programmet). Alternativet är att stygnsätta även bakgrunden, men det är nog ganska sällsynt (jag gjorde det i min Bellman-bild till tändsticksasken som finns i mitt album).
Sedan har jag lite övriga tips om inställningar i början av programmet (överlappning och antal stygn som är optimala), men vi kanske kan ta detaljer separat?
Hälsningar/Gunilla
ps. Jag är systemtestare till yrket och skriver även manualer. Jag kanske kan svänga ihop en manual på svenska till CrossStitchXpress, om flera är intresserade? ds

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-11 klockan 10:12.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 10:21   #3
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
Thumbs up manual till csxpress

hejsan! jag har nyligen inköpt csxpress jag med och det är en bra och billig programvara
jag har lärt mig själv och tycker att det fungerar bra, har även stygnsatt foton med varierande resultat
ja jag tycker att de låter som en bra ide med en manual till programmet
eftersom alla inte kan engelska

mvh annex
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 11:15   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Jag har också laborerat med att stygnsätta foton, och kommit fram till att det optimala är att minska ner fotot ifråga till ett visst antal pixlar (höjd och bredd) och begränsa antalet färger (går bra i PaintShop Pro) och se till att den lilla pixelbilden ser bra ut. Den måste sparas i bmp-format, annars blir det plötsligt fler färger (jpg skapar "diffusion"). Det ger en större kontroll över slutresultatet, och man kan själv se och redigera pixlarna.

Sedan i csxpress så bockar man för funktionen 1 korsstygn per pixel (viktigt) och i slutfasen väljer man ett färg-set som ger bäst resultat. Här tycker jag tyvärr att det är lite dumt med dessa tråd-märken. Jag önskar att jag istället kunde få just de färger som finns i bilden jag laddat in. Jag brukar då istället öppna den färdiga sew-filen i min Digitizer och ändra färgerna och ordningen på färgerna där.

Tack vare funktionen "1 korsstygn per pixel" så går det lätt att lägga in korsstygnsmönster som jag hittat i gamla veckotidningar. Helt suveränt!/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-11 klockan 11:51.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 12:53   #5
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
Hej igen

Jo en manual på svenska hade inte varit helt fel! hur ändrar jag bakgrundsfärgen? måste jag ha paint in lagt i datan? jag har några kitty som jag skulle vilja stygnsätta men hon är ju bara vit typ tack på förhand suss
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 16:01   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Susanne!
Jag har skickat ett meddelande till dig idag, via sysidan. Har det kommit fram?

Här är ett exempel på vad jag menar med bakgrundsfärg. Här är en liten bild på ett föl som jag har stygnsatt i CSXpress, och resultatet syns i nästa foruminlägg (går bara att lägga till en bild per inlägg?).
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 16:03   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Så här blev det med "One cross per pixel" i CSXpress, och man väljer att ej stygnsätta bakgrundsfärgen, som är svart i detta exempel. Vidare brukar jag välja mellan 10-13 som Cross size, 3 som repeats och overlap 2. Den här bilden är anpassad efter min hoop till Janome-maskinen som är ca 9 x 12 cm.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-11 klockan 16:11.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 17:45   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Har nu gjort om en av bilderna jag fick från dig, och stygnsatt. Har mailat dig bilden och HUS-filen. Hoppas det fungerar bra!
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-12, 19:40   #9
Nette Nette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 9
Undran Cross Stitch

Läste om Cross Stitcherexpress och funderar nu vad det är för skillnad på det och på Husqvarnas Cross Stitcher...om det är någon skillnad alls.
/Nette i Eskilstuna
Nette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-12, 20:54   #10
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
cross stitch

Ja du Anette det vet jag inte jag fick cross stitch i 30 års present fast än är jag inte 30 inte förren slutet på augusti Har aldrig provat husqvarnas men det skulle vara roligt att prova det med hihihi men jag hoppas Gunilla hjälper mej med en svensk manual hon är ortoligt duktig på det på grammet jag fattar inget typ håller på som bara den! kram suss
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 22:00   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Ja, ni... 2 år har gått, och jag har fortfarande inte fått ur mig någon manual! Helt sanslöst...
Men jag hittade den här gamla tråden i alla fall , så det var väl inte så illa?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 10:49   #12
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Var kan man köpa CrossStitchXpress programmet??
Har kollat lite på nätet men inte hittat.

Vad kostar det programmet???

/Eva
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 11:12   #13
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Laddade hem gratis version av Cross stitch på Embird. Så nu ska jag prova på att stygnsätta korsstygnsbroderier.
//Eva
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 11:16   #14
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Om du söker i forumet, så finns det fler trådar med mer information om CrossStitchXpress, var man kan köpa det etc:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=14059

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons