Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-25, 12:02   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Mått för olika storlekar?

Hej!

Jag undrar om det finns någon sida där standardmåtten för small, medium, large etc. finns? Eller om någon vill ge mig dem. Finns det i så fall även för barnstorlekar?

Hälsningar, Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 13:11   #2
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, ni behöver inte svara. Nu hittade jag ett väldigt utförligt måttschema på stoff och stils hemsida.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 14:19   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Standardmodellen brukar i allmänhet avses den som är den europeiska standarden, vilket är det som HM, Lindex, Kappahl m.fl. går efter. Detta är dock inte samma som t.ex. Stoff och Stil går efter.

32/34 är XS, 36/38 S, 40/42 M osv. http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13402

Brittiska storlekar följer en något annorlunda standard, med större skillnad mellan midja och byst, mer lik den Stoff och Stil använder sig av. I USA finns det ingen direkt standard alls, vilket gör att storlekar kan variera något otroligt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 07:42   #4
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ojdå. Tack för att du upplyste mig! Bäst att alltid be om måtten på personen man ska sy åt då, antar jag. Jag som trodde att jag hade hittat en smidig genväg för de inte alltför tighta plaggen...
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-29, 18:59   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Är det lösa modeller kan du antagligen gå efter det, så länge det inte är något direkt figursytt. Då spelar 5 cm mer eller mindre i midjan inte särskilt mycket. Dock, människor som uppger en storlek brukar ofta utgå från de kläder som finns i affärerna, där storlekarna kan variera från butik till butik, och, då har vi inte ens kommit in på rörelsevidd och hur de förväntar sig att kläderna ska sitta. Att alltid mäta och alltid jämföra måtten med mönstret för att få ett grepp om rörelsevidden är en bra idé. Att också tänka på sådana saker som att de flesta mönster är gjorda för b-kupor. Bystvidd ger därför inte hela sanningen, och, att ha en massa extra tyg i ryggen och för lite framtill ser sällan bra ut, ens när det kommer till mindre figursydda modeller.

Det där med att välja storlekar är ett mindre äventyr.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 13:44   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Underbara råd! Tack, så mycket.
Jag har aldrig sytt efter mönster innan, så jag vet i princip inget om sådant.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons