Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-13, 15:32   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det kanske krävs att man kan betala sin del av hushållet. Om man inte klarar av det så får man hjälpas åt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 16:21   #17
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Lite utanför ämnet, men jag har ingen förståelse för folk (gifta) som har skilda ekonomier.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 16:34   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är lite nyfiken, har ni gemensamma konton och kort till samma konto? Eller är det bara i ord som ni säger att ni har gemensam ekonomi? Typ "du betalar det här så betalar jag det här"

Vi är bara sambor, men snart blir det ganska ojämnt i och med att jag blir utförsäkrad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 17:10   #19
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Två konton - två kort.
Jag betalar räkningar från mitt konto, hustrun betalar det vi handlar på sitt kort.
På våra resor använder jag mitt kort.
Däremellan skyfflar vi pengar hit och dit efter behov. Det betyder att inget är hennes och inget är mitt.
När inköp görs, görs de i samråd oavsett om vi ska investera i en ny osthyvel eller hyra en bil i USA. Ibland har hon bättre känsla, ibland jag.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 17:16   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok.

Ja. Hur gör man om man går ut och hittar tyger man vill ha.
Känns att det blir mer bråk!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 18:39   #21
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Två konton - två kort.
Jag betalar räkningar från mitt konto, hustrun betalar det vi handlar på sitt kort.
På våra resor använder jag mitt kort.
Däremellan skyfflar vi pengar hit och dit efter behov. Det betyder att inget är hennes och inget är mitt.
När inköp görs, görs de i samråd oavsett om vi ska investera i en ny osthyvel eller hyra en bil i USA. Ibland har hon bättre känsla, ibland jag.
Precis så är det här hemma med.

Ichigo... Om jag vill ha tyg eller något annat så får jag fråga om det är ok. Om min man ber mig vänta eller avstå så gör jag det utan bråk. Känns onödigt att bråka om en sådan sak.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 18:58   #22
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Vi har också gemensam ekonomi men med varsitt lönekonto. Jag ser till att alla räkningar, lån och övriga utgifter blir betalda med våra gemensamma inkomster.Efter det har vi båda pengar kvar på våra egna konton, som vi gör vad vi vill med. Det fungerar för oss.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 19:32   #23
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har för mig att det i äktenskapsbalken finns inskrivet att makar skall leva på samma ekonomiska nivå. Är man sambo får man passa sig för då kan man stå där med sitt tyglager och sina kaffekoppar när han betalat möbler, bil och hemelektronik.

Smyger man med inköp av vad det än må vara så har man egentligen börjat fundera själv över om man har ett osunt köpbeteende.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 20:37   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Berga skrev: Visa inlägg
Vi har också gemensam ekonomi men med varsitt lönekonto. Jag ser till att alla räkningar, lån och övriga utgifter blir betalda med våra gemensamma inkomster.Efter det har vi båda pengar kvar på våra egna konton, som vi gör vad vi vill med. Det fungerar för oss.
Ungefär sådär har vi också det. Frågan är då om man har gemensam eller separat ekonomi. Eller det kanske är hårklyverier.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 20:57   #25
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det har nog att göra med HUR man betraktar pengarna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 06:40   #26
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag och min man har alltid haft separat ekonomi. Eftersom vi båda tjänar ganska bra så funkar det väldigt bra, jag förstår att det inte fungerar om den ena tjänar mycket mer än den andre. Speciellt inte om man har gemensamma barn. Men ändock, på den tiden jag var forskarstuderande, så tjänade jag mycket mindre men vi hade trots det separat ekonomi (på mitt initiativ). Jag gillar att tjäna mina egna pengar!

Min man har pga extrauppdrag börjat tjäna betydligt mer än vad jag gör och då tar han faktiskt hand om en del större utgiftsposter.

Vad gäller pengar så har vi ALDRIG haft någon dispyt och jag måste säga att jag tycket det är ganska skönt. När jag vill köpa något "för nöjjes skull" så tar jag ändå upp det med maken och vice versa.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 06:44   #27
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag får nog lägga till, vad gäller segelbåten så var jag pådrivande... emedan min man sa: -Det är ju xxxxxx kronor!!!

Där var han betydligt snålare än mig - till att börja med.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 09:38   #28
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Har snart varit gift i 30 år och vi har alltid haft gemensam ekonomi. När barnen var små tjänade jag mindre än min man men vi har alltid levt efter mottot när pengarna är slut så är de slut, oavsett vem som har tjänat dem

Vi har alla konton gemensamma, och inga "egna pengar", och nu när barnen är stora och vi tjänar ungefär dettsamma så kan vi unna oss både resor och till hobby.


Min man är intesserad av fiske, och kör MC, och jag är intresserad av maskinbroderi och datorer. Och vi ger varandra utrymme att handla vad vi har råd till.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 14:10   #29
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Jag tycker att vi har ett bra sätt. Det här är inte enkelt eftersom man ofta tjänar olika och för mig är det viktigt att även om vi har gemensam så ska man känna att man har en egen summa som man gör precis vad man vill med. Annars tror jag att jag skulle bli sur på hans nikotintabletter,travspel golfklubbor och annat som jag bara inte KAN förstå hur man kan vilja ha hur man än försöker. Och tvärtom jag ser att han tycker tygnojjan är knasig men är tyst.

Vi har ett kort som vi handlar det gemensamma på. Om man köper mat värmeljus gardiner, presenter till släkten, kläder till barnet eller en burk färg så tar man det kortet.Jag tar även naprapaten på det för jag anser det vara nödvändigt dock ej frissan...Ett varsitt kort till samma konto. Sen en gång i månaden så ska ju räkningar betalas då blir det ju en summa där även maträkningen eller vad man ska säga är med.
Om summan är 20 tusen så betalar vi den efter hur mycket lön man har om en då har 10 och den andra 20 så har man 5 över var.
Vi bryr oss inte ett skit om vad den andra handlar utan kommer med glada tillrop hur knäppt man än tycker det är.Problemet skulle väl vara om en sparar sina på hög för juridiskt är ju dessa pengar bådas sen men det gör vi inte. Likaså har vi sagt att hästen är min och hojen hans det funkar för det är samma värde på ett ungefär. Men om en står med en häst för 100000 och en med en hoj för 30 så får man väl skriva.

Det här fungerar för oss. och sen är mitt råd att man ska gifta sig. Min mamma har jobbat på bank hela sitt liv och sett MÅNGA där hon fött honom och han köpt det ena efter det andra eftersom han ju äter gratis, sakerna tar han med sig och hennes pengar har liksom bokstavligt gått ut i avloppet.

Det står i lagen att man ska ha samma standard så i min värld är det helt otänkbart att den ena skulle ha mer nöjespengar än den andra bara för att lönerna skiljer.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 15:30   #30
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Delad ekonomi - aldrig mer! I mitt förra liv hade vi delad ekonomi och han var världens snålaste. Fast vi hade både hus och barn och var gifta så la han sin avtalade peng till hushållet i månaden och sen var det upp till mig att få det att gå ihop och med det resultatet att jag kunde ha 200 kr över till mej när allt var betalt och han kunde sitta med 25000 över och han kunde konsten att få en att känna sig slösaktig när man inte kunde få pengarna att räcka när det skulle handlas säsongskläder till barnen med overaller och kängor och allt.Att han sen la flera tusen på sin hobby varje månad kunde jag ju inte säga nåt om, det var ju "hans" pengar, han hade ju betalt vad han skulle till det gemensamma.
Så den proselyten sparkade jag utför trappan, behöll huset och fick ensam vårdnad om båda barnen och fick en betydligt bättre ekonomi som ensam än när jag var gift. Jag och kidsen skaffade husvagn som renoverades och sen tog vi våra resor, jag hade min bil och mitt hus och mina underbara symaskiner och visste precis vart varenda krona gick och tänkte att såhär bra kan man inte ha det som ensamstående mamma.
Men så träffade jag världens snällaste man och vi sa från dag ett i vårt numera samboförhållande att det är gemensam ekonomi som gäller (han kom också från en snedvriden ekonomi som gift) så alla våra inkomster åker in på ett konto med två kort. Vi har exakt samma syn på hur ekonomin ska skötas och alla inköp diskuteras alltid. Dessutom har jag aldrig upplevt att någon velat mig så mycket gott som denna man, så om jag trodde att jag hade det gott ställt som ensamstående så har jag hamnat i himmelriket nu både ekonomiskt och vad gäller livet.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons