Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-17, 23:01   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Mönster på shorts-kjol

Hej
Jag är på jakt efter ett mönster på en shorts-kjol - dvs ett par shorts som har framsida som en omlottkjol, alt kjol med shorts "under". Det känns alltid lite somrigare att ha kjol, men jag känner mig inte helt bekväm i det utan föredrar byxor - med kombinationen får jag ju ut det bästa av båda varianterna...
dessutom kan man våga sig på lite kortare kjol utan att riskera att visa trosorna för hela samhället när man kliver ur bilen....

Jag har redan tyget jag vill använda, det är "bara" mönstret som saknas...

hjälp?
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 00:27   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Cool

vilken bra ide, undrar om man inte kan bara klippa till en bit som är på brädden lika lång som shortsen. fållar och syr fast en av sidorna på shortsens sidosöm, sen rynkar man frambiten (längden på biten bästämmer man själv, beroende på hur mycket rynk man vill ha) Sen syr man fast en linning eller bred resår, och på andra änden syr man karbor el hyska el knapp, allt efter tycke och smak. Hoppas att du förstog av den lite virriga beskrivningen,, men någon har säkert andra tips.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 21:55   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Den som jag köpte av scouterna i Mexiko var som ett par vanliga shorts med ett extra tygskynke som var isytt i höger sidsöm och det fästes med en knapp i linningen på vänster sida. Det såg ut som en omlottkjol framtill. Jag ska ner i källaren och leta imorgon och se om jag har dem kvar.

Dessa kallas för "skort" i den engelspråkiga världen. Gör en sökning så kanske det finns någon som har lagt upp ett mönster på internet eller en tydlig bild.

Titta på följande länk för ett exempel:

http://frenchtoast.com/jump.jsp?item...iProductID=242
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 23:25   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag får rota lite i garderoben och bland mönster och se om jag har några shorts jag kan kopiera - sen blir det att bestämma om det ska vara kjol både fram och bak....
om man syr ihop shortsen som fram- och bakstycke först, och sen fäster kjoldelen i respektive sida så borde det ju stämma när man syr ihop allt..... Och väljer jag att ha bakstycke som kjol också kan det få vara lite längre så det går runt höften, och så fäster man framstycket lite på framkant med en snygg knapp eller spänne.

Kan det funka tro?
Troligaste tyget är ett skotskrutigt i gult/svart(med lite rött), men eventuellt testar jag i ett annat tyg först. Bara för att vara på den säkra sidan.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 00:33   #5
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Dottern har ett par sånna shorts / kjol.
I sidosömmen sitter en tygbit fastsydd som sedan fästs med en bit kardborre på andra höften.
Det ser precis ut som en kortare kjol framifrån men som shorts bakifrån - och inga trosor syns.
En av de bästa sommarplaggen hon haft.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 15:26   #6
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
Jag har haft en sådan kjol när jag var liten... men då var det i "mjukis" material...

först var det ett per helt enkla shorts och över det var det en kjol i samma meterial, kjolen var dock lite längre än shortsen... som om de "bara" hade sytt ihop ett pat shorts "i" en kjol...


svår förstålig föklaring men vet inte hur det skulle gå att förklara det bättre^^


kram till er alla!
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 19:14   #7
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Kan Du inte kolla där de säljer golfkläder. De har ofta shorts/kjolar. Vissa av dem är som shorts, men med "lösa" tygvåder fastsydda i linningen och en liten bit ner både fram och bak -ungefär där insnitten sitter.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons