Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-21, 20:26   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Meedom, halsringning till t-tröja, form 1

Jag är helt ny i sykarriären och behöver lite hjälp med ett mönsterproblem. Som rubriken säger handlar det om en t-tröja i form 1 (storlek 80) från Meedoms bok.

Den här tröjan var det första jag sydde i klädesväg och jag hade lite "skräptyger" som jag köpt på Stoff och Stil så att jag skulle ha råd att göra fel. Fel gjorde jag också men jag vet inte om jag lärt mig något av dem. Är inne på tröja 3 nu. Problemet är att halsringningen blir alldeles för snäv. Jag har hela tiden tänkt att min son (som ska ha tröjan) har ett stort huvud, men tydligen är det medelstort så problemet ligger inte där. Jag har varit noga med att inte lägga till sömsmån vid halsen så det är inte det heller. Första gången klippte jag ribben åt fel håll, men det rättades till vid andra försöket utan att det blev någon större skillnad.

När jag mäter omkretsen på mönstret som jag har klippt ur (har lånat boken på biblioteket och lämnat tillbaka den) får jag det till att den bara är 32 cm. Kan det stämma? I senaste Ottobretidningen står en liten guide till hur man räknar ut muddens längd och de säger att man ska ta omkretsen gånger 0,7 om man har en ribbmudd. Det blir då 22,4cm vilket känns på tok för litet för ett huvud som är mer än dubbelt så stort. Då måste ju elasticiteten vara 100% för att den ska gå över, eller?

Det är sent och jag är lite trögtänkt just nu, är det någon som har något svar eller som är vana av mönstret i fråga?

/Johanna
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 21:00   #2
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
När jag mäter halskanten för muddkant är den 2x17 cm. Jag föreslår att du provar tröjan på pojken o kollar halsringningen. Är den lätt att dra över huvudet? Sitter den tillräckligt lågt för att undvika kvävningskänsla om han är känslig för det. Tänk dig att mudden drar ihop ringningen lite grann. Vad blir resultatet då?
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 11:25   #3
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Testade imorse och den gick över huvudet utan problem men det blir nog för snävt ändå. Om jag ska klippa upp lite, ska jag ta bara på framsidan eller även där bak? Jag har sytt med overlocken, är det bara att klippa rakt av? Sömmen som klipps isär kommer ju att fästas ihop med mudden.

Tack förresten för ditt snabba svar!
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 16:12   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag tycker du ska behålla nacken som den är. Annars blir tröjan urringad bak. Det är väl inte tänkt så på den modellen. Ta försiktigt bort lite mer fram o runda av mot sidorna så du får en fin böj. Klipp rakt över overlocken.

För att få halvorna lika. Gör ena halvan först. Vik mitt fram o mitt bak o lägg axelsömmarna mot varandra. Nåla o klipp andra halvan.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 17:07   #5
Leilani Leilani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 9
Det du kan göra om du har möjlighet att låna boken igen är att ta en annan av uringniingarna. Jag brukar aldrig ta den mest åtsittande av Meedoms urrigningar utan ta någon av de andra två beroende på storleken på huvudet på barnet samt barnets ålder.
Leilani är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons