Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-14, 20:08   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Övertalningstips sökes

Nu har jag fått reda på att en Janome 300E kostar 11 495 kr. Jag är sååå sugen på att införskaffa en sådan. Problemet är bara att jag måste övertala sambon först. Jag köpte ju nyligen en Pfaff 4862. Nu blir sambon nästan arg bara jag tittar på en brodermaskin.
Hur ska jag övertala honom?
Har ni några tips?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 20:30   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Vad har ni för bil och vem använder den mest? Ofta är det mannen som använder den mest (eller i första hand) och den går lös på minst 10 brodyrmaskiner... Dessutom brukar det vara mannen som vill ha en bil "att visa upp", gärna en BMW eller Mercedez av nyare modell... Eller så kanske han föredrar båtar, skotrar osv? Jättedyrt! För att inte tala om försäkringarna! En symaskin är nästan gratis efter inköpet, tyget och annat material behövs ju oavsett vilken maskin man har. Precis som kläder, gardiner och annat behövs.

Man kan ju inte ha "allt" men kanske ska byta till en billigare bil och köpa brodyrmaskin också? Det är ju inte bara nöje, det är även hälsosamt också, avstressande t ex Det är även hälsosamt att gå/åka buss i stället för att använda bilen...

Om det inte är som vi: 25 år gammal Volvo, ingen båt, ingen skoter... Men datorer för huga pengar - men ibland är det ju jag som vill ha något till datorerna. (Tomten kommer med spel )

Något att tänka på, kanske?

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 22:56   #3
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Ha egna sparpengar till eget vad som helst, det är alltid bästa sättet att få rätt
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 06:29   #4
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Har vel ingen gode tips, men lykke til med overtalinga. Det melladh skriv er vel kanskje beste tipset, men her i huset var det ingen tvil om at symaskin var en utgift fra felleskontoen heldigvis.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 07:30   #5
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
från Åsa i Lomma

Jag känner så väl igen mig! Jag köpte nyligen en Janome 300E ett par månader efter min Brother Innovis. Såg den, sydde lite och sen måste jag ha den! Fast min sambo var med och jag tror att han drogs med i den där magiska dragningskraften hos Janome (Eller så var det en mycket skicklig försäljare)
Lycka till!
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:00   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Åsa!!

Vad tycker du om Janome 300E?
Jag har ju en Husqvarna Lily och en Pfaff 4862. Båda relativt nya och därför tycker jag det känns rätt med en brodermaskin som bara broderar...

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:04   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Min sambo var väldigt fascinerad av brodyrmaskinen och sambandet mellan att göra saker på datorn och sedan sy. Kanske kan man spela på det? Vilken spännande teknisk grej det är?
Det där med bil osv skulle inte funkat hos oss eftersom vår dyraste bil kostade 11000kr... (Ungefär som en Janome 300 alltså...)
Möjligen had man kunnat dra upp det där med de två senaste bössorna,hur nödvändiga var de egentligen??
Alla hobbies kostar!! Det måste man förstå. Och att ha en glad partner är väl guld värt?!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:05   #8
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Melladh

Jag har egna sparpengar, liksom min sambo. Problemet är att pengarna kanske borde gå till renovering av huset. Man kan nog pumpa in hur mycket pengar som helst i ett hus

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:11   #9
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Irene panik

Jo, vi har en bil som är min sambos. Fast det är jag som använder den mest eftersom det är jag som sköter hämtning och lämning av barn på dagis och skola. Och jag får allt mina pikar också! Eftersom jag alltid har bilen så kan jag gott tvätta den också! Jag brukar svara att han får gärna ta bilen, men då får han ta barnen också, så kan jag gå till jobbet.

Jag vill ju så gärna starta eget och då känns en brodermaskin alldeles rätt! Man kanske kan göra avdrag för maskinen i efterhand, om jag resistrerar mitt företag strax efter jag (ev) köper maskinen...?

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:19   #10
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
brodermaskin

hej! Suktandet efter en maskin tar energi från familj, hus och jobb. Känn efter med sparpengarna och resonera en sista gång med gubben och slå till. Du kan som företag "köpa" den av dej senare, Jag har nyss blivit med Janome 3ooE och igårkväll sydde jag/den namn på handduk+badlakan. Åååååh, så snyggt bara det! Så nu skulle jag vilja köpa handdukar i parti och brodera åt alla....Jag har en fräsch 1-årig 2046 pfaff, en 9 månader overlock också, men husfriden som kommer när jag syr är värt allt,,,
kram och lycka till/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:27   #11
Frideborg Frideborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 60
Jag gick i valet och kvalet att köpa min Rose med broderenhet för några år sedan. Jag tyckte då att det var en del pengar för maskinen även om det var den billigaste varianten på broderimaskin. Då gick min bror och köpte sig en häst, en Shire (världens största hästras) för 20.000. Då bestämde jag mig. Kunde han köpa en häst för så mycket pengar kunde jag lägga ut 16.000 på symaskin.Det var mitt försvar.
Min symaskinsförsäljare vill försöker övertala mig att köpa en Designer nu men jag ska snart byta bil så då får pengarna gå dit istället.
För mig är det för mycket pengar att lägga på symaskin eftersom jag endast har det för min egen skull och som hobby. Har inga planer på att dra igång någon verksamhet på att sy och brodera. Har varken tiden eller lusten till det.Är nog lite orolig att det ska bli för många måsten och tappa bort det roliga i att sy.
Hälsningar Tina
Frideborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 08:50   #12
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
från Åsa i Lomma

Janome 300 E är, med mina mått mätt, ett prisvärt alternativ. Den broderar fint och känns stabil. Jag har precis börjat upptäcka maskinbroderiet via impulsköp av en Brother innovis på en mässa i Malmö. Den har jag kvar men funderar på att sälja den eftersom jag förmodligen inte kommer att brodera på den igen. Janomen passar åtminstone mig bättre. Nackdelen med Janomen är att den stannar inte när undertråden är slut. Och Brothern har fler finesser som att den klipper av tråden själv osv. Trots detta så föredrar jag Janomen. Känns proffsigare på något sätt... Jag har en Pfaff tipmatic också, en så kallad vanlig maskin . Det är en fördel att ha två separata maskiner, helt klart!

Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 10:13   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Måste protestera - Janome stannar visst när undertråden är slut, i alla fall min (MC 9000). Den förvarnar dessutom när undertråden börjar ta slut (piper). Den skulle jag få 10.000 för om jag byter in den mot en ny MC 10000, fick jag veta igår. Då är kortläsare och programvara inräknad. En ny MC 10000 kostar ca 44.000 och jag är väldigt sugen på att byta snart. Måste alltså hosta upp 34.000 kr emellan. Min man blev i det närmaste glad när jag föreslog detta hehe. Så jag behöver inte övertala honom
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 11:11   #14
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Gunilla

Vad är det för man du har
Är det du som har format honom eller går det att få färdiga sådana?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 12:01   #15
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
<Fniss> Min var likadan! Men han var väl inte dummare än att han insåg att så länge jag köpte "onödiga" grejor kunda jag inte protestera allt för vilt när han kom med bössa 5 och 6 och så vidare!
I och för sig hade vi våra egna pengar båda två, men det handlar ju om att uppmuntra eller slå ner också! Spelar ju ingen roll att det är mina pengar om jag ska behöva känna att min partner tycker att jag är en idiot!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons