Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-08, 07:10   #1
frime frime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Var hittar jag moderna mönster?

Hej!

Jag har inte sytt speciellt mycket kläder tidigare men jag är sugen på att börja. Jag undrar var jag kan hitta mönster till moderna kläder?
Har ni några andra nybörjartips? Någon bra bok att läsa eller något annat jag bör tänka på?

Jag har hittat en bild på en klänning som jag skulle vilja sy, vet ni var jag kan hitta något mönster?
Bifogade bilder
 
frime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 08:00   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Mönster brukar du hitta tyg affären. Är du nybörjare skulle jag rekommendera mönster som står Easy (lätta på). Köp inte heller för dyrt tyg. Du måste ha råd att misslyckas. Det är genom träning och misslyckande man lär sig. Välj till en börja med stadiga bomullstyger, dom brukar vara lätta att sy i.
Mönster är billigare i USA men då är det inte cm som gäller utan inch och beskrivning står på engelska. Har har du en länk. Ofta har dom erbjudande typ alla Butrick för 2:95$, då kan göra riktiga fynd. Jag brukar skicka efter en så där 7-8 sådana mönster åt gången och det brukar kosta en 250-300 kr med frakt. Tull har aldrig behövt betala. En lite risk finns ju.
Jag har köpt massor med sygrejor från USA och behövt betala tull en gång. Då var det större saker jag köpte.


http://www.sewingpatterns.com/
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 08:12   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Mönstret och tyget liknar det från HMs nya kollektion. I så fall är det nog specialdesignat och kan vara omöjligt att få tag på, men jag skulle också vända mig till de amerikanska sidorna för tyget. Mönstret går nog att få tag på i Sverige.Ett företag som har mycket tyger är Vogues affär:

http://www.voguefabricsstore.com/home.php
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 10:20   #4
frime frime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Tack!

Tack för era svar! Det stämmer nog att det är HM. Jag förstår att jag inte kan få tag i just det här mönstret men något likande borde väl gå att hitta. Och när det gäller tyget hade jag tänkt mig något annat. Men jag gillade modellen och skulle vilja hitta något likande mönster.

Någon som har nån idé om var jag kan hitta något i stil med denna?
frime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 10:58   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kika in på bilas länk och kolla under "dresses" så lär den typen av modell dyka upp, runda ok och vidd är en ganska vanlig modell. Gör du en sökning på nr 6890 så kommer ett newlook mönster upp som liknar din klänning.

Vet att sömnadsmagasinet har haft ett liknande mönster oxå men kommer inte ihåg när, förra året tror jag, men biblan brukar spara gamla nummer så är bara att leta.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:00   #6
färgstarkt färgstarkt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 22
Kolla på ett mönster som heter New Look 6022
färgstarkt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons