Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-25, 17:07   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Tygpriser nu och då, Här och Där?

Hej!

Jag har sedan något år tillbaka börjat sy 1700-talskläder, och har fascinerats över hur man gjorde allt för att spara på tyg. Bland annat var baksidan på västar, eller kjoldelar som inte syntes, ofta av linne eller annat "billigt" tyg.

Detta fick mig att fundera över dagens textil- och klädkonsumtion, som ju är mycket större nu än då. Att vi kan ha så stora garderober måste ju bero till stor del på att vi kan låta andra länder väva textilierna / sy upp kläderna. Eller?

Jag är i alla fall nyfiken på hur stor skillnad det skulle göra om alla textilier och kläder i stället producerats i Europa! Så hur är det med lönerna för vävare och sömmerskor tex i Indien jämfört med i Sverige? Och priserna för tyger, följer de samma mönster som lönerna?

Får se nu om det är någon annan än jag som är fascinerad av fenomenet!

//Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 23:10   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jennie, ja visst är det intressant att reflektera över skillnaden över förr och nu! Även så "sent" som på 50-talet var det andra saker också, man lappade och lagade oftare samt sydde om.

Det beror säkert på väldigt många olika saker!
Industrialismens ingång, allt fler moment automatiseras och i stigande hastighet+noggrannhet samt det du säger om "billiga länder" också...

Jag tycker att det är synd att det är så nu för tiden. Nu för tiden är det billigare att köpa färdiga kläder än att sy eller sticka egna. Ibland flera gånger billigare! Nu för tiden syr man själv för att man tycker att det är roligt istället för att man behöver kläder. Helt annorlunda!
Visst är det bra med billiga kläder, men det skapar också 2 saker: folk syr mindre = folk förstår mindre den tid och kraft det tar att sy saker, och förstår mindre varför det kostar pengar att köpa kläder gjorda i Sverige.

1700-tal... Läste någonstans att man kunde köpa dyr bomullstyg och använda det till halsringningen på underplagget och sedan använda billigare linnétyg till det som döljs. (roligt är ju att nu är det omvända: bomull är vanligen billigare)

Om man ser på kläder för allmogen och kläder från lite längre bak i tiden så ser man att kläderna är skurna för att minimiera spill. Kila in tyger och så.

Kanske det inte hör hemma här, men man kan också se det på kimonor. Kimono efter äkta mönster alltså, de mönster (gärna de lite gamla) som finns i Sverige är ofta grovt felaktiga. Ni som har Mönster&Konstruktioner damkläder kan bläddra till Kimonoärm och skratta åt hur det ser ut Vet inte vart 17 de fått det där ifrån. Äkta kimonoärm är helt rak stycke som HAR ärmsöm. Men det hör inte hemma här kanske, sorry.

Intressant ämne förresten!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 18:54   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har en bok som heter "Levande textil" och som jag tycker är väldigt bra, den brukar finnas i antkvariat ganska ofta till ett billigt pris, där finns det en jämförelse vad en 40 årig kvinna ägde i kläder och hemtextil 1844 och en 40 årig kvinna idag...

Jag har någonstans sett en siffra på hur många procent av kläderna som producerades i hemmet i mitten av förra seklet och det rör sig om över 90%, Dels hade man mycket mindre kläder och det lappades och lagades som sagts tidigare, sen var det kvinnans arbetsuppgift att utföra detta, så egentligen skall vi nog vara tacksamma att vi kan sy för nöjets skull.

Sen kan det kännas lite dubbelbottnat att vi gladeligen handlar billiga kläder som vi vet produceras under förhållanden och till löner som vi inte skulle acceptera i Sverige.

Jag brukar tänka på när jag ser gamla svenska filmer så packar någon väskan och flyttar in till staden och allt rymms i EN resväska som de dessutom BÄR!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 21:36   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag brukar tänka på när jag ser gamla svenska filmer så packar någon väskan och flyttar in till staden och allt rymms i EN resväska som de dessutom BÄR!
Oj, ja jisses.
Fast den personen tog alltså inte med linnegarderoben, den tenderar vara större förr än idag.. hos vissa kanske. Och möblerna! Men människor äger helt klart många gånger fler saker idag. Men mycket av det vi har är billigt krafs producerad i låglöneländer.

EDIT:
På tal om då och nu. Jag har läst och tycker själv, att textilier producerade för ca 50 år sedan och mer tenderar vara i högre kvalité än motsvarande idag! Mer tråd per cm och finare känsla. Jag har inte så många riktigt gamla tyger, men det räcker att inte gå långt bak egentligen. Jag fick förresten några påsar med gamla trådrullar när jag var liten av en gammal släkting. Rullarna var av trä och trycket ser gammal ut men jag är inte säker på åldern. Merceriserad bomullstråd. Tråden är så mycket starka och supersläta och fina! Om man jämför med dagens så kallade "merceriserade" är det mycket stor skillnad! Och det pratas om att gamla tråd blir svagare och går av, men inte dessa inte! Starka som sjutton. Några moderna symaskiner klarar inte ens att använda dessa, för starka eller något! (men pfaff 50-talaren klarar det galant)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 10:42   #5
hannah.n. hannah.n. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 5
Det är verkligen ett intressant ämne!
Tyvärr tror jag att det är svårt att hitta fakta kring priser/löner när det gäller det som produceras i utomeuropeiska länder, ingenting företagen direkt skryter med. När man syr egna kläder har man ju ett litet hum om vad saker och ting kostar och vilken arbetsinsats som krävs, även om det självklart blir mer effektivt både kostnads- och tidsmässigt när det sker på industriell skala. Jag brukar tänka på det när jag går och handlar kläder på ex HM. Kan man köpa en tröja i butik för ca 100 kr förstår man ju att lönerna knappast kan vara särskilt höga. Det priset ska ju räcka till att inte bara betala råvaran, de som gör textilen, de som syr upp plagget, transport, butikshyra, lön till butikspersonal och skatt och förstås en vinst för företaget. Det får en ju att tänka lite... Tänk vad den tröjan skulle kostat om varenda människa som varit inblandad i produktionen skulle haft en svensk standardlön?

Skulle dock vara intressant att hitta lite konkreta siffror på detta. Det borde iaf finnas uppgifter om äldre svenska priser på textil och kläder som kan ge en fingervisning om vad priserna skulle vara idag o produktionen fortfarande skedde inom landet. Kanske skulle ta och leta lite på internet
hannah.n. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 16:18   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns faktiskt en liten bok som jag har, och om jag hade haft lite bättre ordning i mitt hem ( inte garn och tyg överallt) så skulle jag kunna tala om vad den heter.... Jag har i alla fall köpt den genom "Rena Kläder"
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 08:26   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag hittade en siffra om att medellönen för en indisk "fabriksarbetare" (production worker) har en lön på knappt 1000 kr/månaden. Säkerligen är kvinnoyrken lägre betalda... Denna siffra kan jämföras med vad en sömmerska i Sverige skulle få betalt, säg 19000 kr. Den svenska lönebilden är således ca 20 ggr den i Indien.

Om man utgår från att arbetet går lika fort på båda orter så skulle vi behöva veta dels pris för råvaror (tyg/vävgarn) och hur stor del av den totala kostnaden som är material och hur stor del som är arbete. (Frakt via båt och i container kostar inte mycket, skulle säga max 1 kr per plagg.)

Hur mycket faktiskt klädproduktion har vi förresten i Sverige, på fabriksnivå?

Nej nu är det frukostdags! Spekulerar vidare vid senare tillfälle!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 10:35   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
I boken fanns det en sån uträkning där man utgår från ett par jeans och av 600 kronor tror jag sömmerskan fick 4 och satt i relation till levnadsnivån i landet så skulle hon behöva ha 8 för att kunna gå till läkaren, bo och äta lite drägligt.
Är inte 100 på siffrorna och har inte hittat boken ännu...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons