Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-29, 22:59   #1
Elsasmamma Elsasmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 6
Behöver räta ut ett frågetecken...

Hej allihopa!

Jag är på väg att köpa en brodyrmaskin och behöver nu få ställa en ehum... lite korkad fråga. Om man köper en maskin med liten brodyrbåge (mest för att jag inte kan ge mer än runt 8 lakan för maskinen) kan man inte dela upp ett broderi om man vill brodera något som är lite större än själva bågen, eller är det för avancerat??
Tänker att jag kommer att använda den för dekoration av gardiner (vitt på vitt, engelskt vitbroderi) och handdukar, örngott, kanske något barnplagg osv. Jag behöver verkligen höra hur det funkar egentligen. Ni kunniga hjälp mig lite, tack. Kram /Elsasmamma
Elsasmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 07:20   #2
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Det är ingen korkad fråga. Jag är själv nybörjare och har köpt en enklare brodyrmaskin som fungerar jättebra. Självklart kan man dela upp ett broderi, det är bara lite "knöligare". Och man måste ju vara väldigt noggrann så att broderiet hamnar där man tänkt sig. Det du beskriver att du vill brodera fungerar bra på en maskin med 100*100mm ram.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 08:55   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du behöver ett broderprogram också om Du ska splitta (dela) broderier.
Det är ganska pilligt att flytta om bågen och få broderierna i exakt läge, för att kunna fortsätta och göra ett större broderi.

Men ta en extra funderare på en maskin med större broderyta.
10x10 "växer" man snart ur.

Kolla begagnat marknaden på brodermaskiner, Du kan göra fynd.
Hör även hos någon symaskinshandlare om de har någon begagnad inne.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 19:17   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag måste nog hålla med. Det är inte särskilt lätt att splitta och sätta ihop mönster. Det räcker att tyget flyttar sig eller drar för att du inte ska få ihop det.Eller att man missar med någon mm. En mm på ena stället, kan ge flera mm i slutändan. Det är mycket svårt att få det riktigt snyggt. Jag har broderat sedan -99, och jag har inte lyckats få en enda kombiation riktig bra än. Nu har jag stora ramar, men bredden är 15 som max och ofta vill jag göra motiv som är 20x20 eller mer på dukar och kuddar t.ex.
Du kommer med stor sannolik att "växa ur" ramen ganska fort, för när man väl börjar brodera, så är det så mycket mer man vill kunna göra.
Jag tycker nog att det är värt varenda krona, att försöka satsa på en maskin med större ramar. Fråga om du skulle kunna få köpa ett demo exemplar t.ex. Då kan du pressa priset lite. Begagnade maskiner är också ett bra tips.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons