Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-04, 13:32   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Tips - bröllopspresent

Jag ska på bröllop nästa månad, och har ingen aning om vad jag ska ge i bröllopspresent. Helst skulle jag vilja göra någonting själv, eftersom det alltid känns extra speciellt att ge bort något man gjort själv. Men tyvärr har jag fått total idétorka... Det enda jag kan komma på är att göra något i lapptäckesväg, men eftersom jag brukar göra babylapptäcken och ge som dopgåva, så skulle det kännas lite dumt att ge det i bröllopspresent.

Så, alla ni påhittiga människor - jag behöver tips! Annars blir jag tvungen att ge en tråkig vas eller något annat fantasilöst...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 15:58   #2
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Det beror ju lite på vad det är för typ av bröllopspar, men några förslag är:

- tygservetter (för finare middagar) som man kan anpassa efter parets stil och inredningssmak. Tabletter (tallriksunderlägg) i tyg kan också vara fint.
- Två personliga matchande örngott.
- Neccesärer, en varsin.
- Något som jag tycker är kul att ge bort är tofflor som jag gör genom att tvätta passande ulltröja i maskin så att tröjan tovar sig (blir som filt) och sedan tillverkar önskat mönster och klipper ut bitarna och syr ihop till tofflor. Man kan göra klassiska tofflor, mer "sock-tofflor" eller varför inte spetsiga därfram á la Marocko? Man kan också dekorera dom i all oändlighet.

Det var vad jag kom på nu, förhoppningsvis sitter även andra inne med bra presenttips så du får många att välja på!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 16:37   #3
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
Bröllops kuddar

gjorde jag var sin med ett brudpar på men namn och datum. dom blev väldigt uppskattade
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 19:09   #4
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tryckte påslakanset till brud och brudgum, de fick dock presenten i efterhand eftersom bilderna jag tryckte var från bröllopet. Bild finns i mitt album. Det var i alla fall en väldigt uppskattad present
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 20:04   #5
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
lämnade precis ifrån mig två påslakan med örngott som var broderade på. Kompis ska på bröllop imorgon.
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 22:18   #6
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
nåt jag tänkt göra i ett par år nu är att trycka en bild av mej själv på ett örngott och ge till en kompis ;D
det kanske funkar till bröllop också men då kanske det ska vara bilder på paret.. fast tvärt om så de sover på/vid varandras ansikten.. fast det kanske kan bli lite tjatigt iom att man oftast sover bredvid varandra, fast det är ju lite roligt ändå
annars tycker jag det där med att trycka paret på saker är ganska roligt
kanske en tröja med varandras ansikten å på ryggen står det "just married" kanske några band som hänger å lite fint dekorerat sådär
edit: att ha på smekmånaden ex. om båda går hand i hand på en strand
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 22:46   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
När vi gjorde påslakanen till "vårt" brudpar diskuterade vi ganska länge om vi skulle ha en vanlig bild eller en från bröllopet, eftersom det kanske blir tråkigt att ha en bröllopsbild i sängen hela tiden... Vi bestämde till slut att ha det ändå för vi hade ingen annan bra bild på brudparet, men jag tror inte att de tyckte att de gjorde någonting. Däremot är en tröja kanske rolig att ha en gång på stranden som du sa tesslin. Det är ju kul om det är någonting man kan använda så att det inte bara ligger i ett skåp och samlar dam, sådana grejer avskyr jag!
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 09:21   #8
Maud Maud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 44
Vi var på bröllop i Tjeckien i somras. Gav brudparet en klocka som blev mycket uppskattad.
Hälsningar Maud
www.mauds.se
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 09:25   #9
Maud Maud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 44
Bröllopsklocka

Glömde att säga att bild på bröllopsklockan finns i mitt album / Maud
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 18:50   #10
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Det där med lapptäcke...

Att sy ett lapptäcke och ge i bröllopspresent har varit en tradition i Sverige under en viss tidsperiod.

Det du skulle kunna göra, är att låta varje vän/släkting till brudparet formge sin egen lapp till täcket.

Förr broderade varje givare sitt namn eller sina initialer på en lapp, (alternativt lät någon duktig brodös göra jobbet) och sen fogades alla lapparna ihop till ett täcke. Där fanns då alla släktingars och vänners namn på olikfärgade lappar på täcket. Om man hade det gott ställt gjorde man täcket av sidenlappar.

Kanske kan du ta kontakt med alla inbjudna och få dem att nappa på idén? Sen skulle du kunna maskinbrodera alla vänners och släktingars namn på olika lappar och sy ihop det.

Alternativt kan man ju göra enklare applikationer som symboliserar något i brudparets liv, deras intressen, drömmar osv, ifall du inte har så mycket tid till jobbet.

På Textilmuséet i Borås finns ett underbart exempel på ett bröllopstäcke i siden med broderade namn. Kan rekommendera en titt ifall du har vägarna förbi. Täcket ifråga har också förekommit i någon lapptäcksbok, men jag minns just nu inte vilken. Kanske någon annan vet vilket täcke jag menar? Det är väldigt känt.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 21:13   #11
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Tack för alla idéer! Man kan aldrig ha för många tips, så om någon har något mer förslag så tas det tacksamt emot.

Jag tror nog det ska lösa sig med bröllopspresenten nu, dessutom har jag fått tips på andra framtida presenter. Och kanske är det inte bara jag som har nytta av de här idéerna...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 21:23   #12
Cephida Cephida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Varför inte klä ett fotoalbum och brodera ngt fint på det.Det kan ju vara deras initialer eller ngt annat fint motiv...I detta album kan de ju ha sina bröllopsbilder samlade i...

//Cecilia

PS Jag gav en kompis som fyllde 50 ett sådant album med hennes initialer...mycket uppskattat!
Se bild i mitt album!!
Cephida är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons