Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-21, 13:12   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Skall brodera för första gången

...och har en del nybörjarfrågor. Vad avgör vilken grovlek jag har på tråden? (brodyrmönstret, tyget eller nålen) Undertråden varierar ju också i grovlek, men här har man en annan skala 120 och 130, hur väljer man den?

Jag har två olika tyg som jag vill göra väldigt enkla brodyrer på, det ena är en lakansväv och det andra är ett stretchtyg med 4% viskos i. Vilket baksidestöd skall jag välja? Antar att ett permanent stöd passar till det stretchiga tyget och ett icke-permanent till lakansväven. men vilken grovlek skall det vara på bakgrundsstödet?

Var köper man brodyrprodukter bäst i Göteborgsområdet? Eller är nätet bästa stället för denna typ av produkter?

Som ni ser... en massa novisfrågor. Vore jättetacksam för lite hjälp och tips.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 10:40   #2
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Hej Maria.
De fleste typer broderitråd er 40 - f.eks. Brildor og vistnok også Sulky. 40 plejer at være passede til de fleste tyger (jeg bruger ikke andet og broderer på mange forskellige slags tyg).

Hvis du broderer f.eks. freestanding bruger du samme undertråd som overtråd, dvs. spoler en undertrådsspole med dit broderitråd. Når du broderer på almindelig tyg, kan du bruge ganske almindelig hvid symaskineundertråd. Det bruger jeg som regel. Du kan også købe forspolet undertråd.

Jeg køber det meste tilbehør, f.eks. underlag (vandopløseligt, rivevlies) på nettet. Det er som regel billigere end at købe det i tygaffärer.

Når du broderer på tyg uden stræk (f.eks. lærred), kan du bruge almindelig rivevlies eller vandopløseligt underlag. Hvis du skal brodere på stretch-tyg kan jeg anbefale dig, at stryge stabilisering på bagsiden af stoffet, inden du begynder at brodere. Ellers bliver broderiet ikke snygt og strækker sig i rammen.

Din fråga om affärer i Göteborg kan jeg desværre ikke hjælpe med

God fornøjelse med broderiet.

k.h. Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:15   #3
avsl120224 avsl120224 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 99
Hej!

Glöm inte att man ska ha olika stygntäthet för olika textiler.man ställer in det på preferences. Annars blir broderiet hemskt tjockt...
Jag har snart gjort klar ett första utkast till en manual som är begriplig.
avsl120224 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:17   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack! Jättebra svar! Nu skall jag väl ge mig på att inhandla det jag behöver och försöka mig på en liten design. Det blir nog till att handla på nätet, det verkar både enklast och billigast.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:20   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Re: Hej!

Citat:
EwaS skrev:
Glöm inte att man ska ha olika stygntäthet för olika textiler.man ställer in det på preferences. Annars blir broderiet hemskt tjockt...
Jag har snart gjort klar ett första utkast till en manual som är begriplig.
Oh, det finns det nog behov för! Har letat efter basic beskrivningar på nätet men inte hittat något. Manualen är tyvärr inte heller så behjälplig när det gäller sådana här detaljer. Tack för tipset om stygntäthet.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:27   #6
avsl120224 avsl120224 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 99
alldeles riktigt.

Jag förstod verkligen ingenting när jag skulle prova brodera i början och har liksom försökt räta ut alla frågetecken men det har ju inte varit så himla lätt.Jag ska gör en manual med bilder och steg-för-steg tänkte jag.
En som jag själv hade velat ha. jag har försökskaniner som går gymnasiet så jag tror att det ska bli bra. Fråga gärna om det är ngt. Ha en fin dag!
avsl120224 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons