Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-21, 11:25   #1
Anci Anci är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 36
Hur köper man från USA??

Hejsan!

Jag vet att det har diskuterats om det här tidigare, men jag hittar inte dit nu...

Jag undrar alltså hur man gör när man beställer t ex mönster från USA, och vad man bör tänka på.

Jag menar hur fungerar det med betalningar och så och vad måste jag räkna med att frakten kostar osv.

Kanske lite luddigt och svårt att svara på, men efter att ha sett ett Buttericksmönster, som jag vill ha, på Tradera ligga på 205:- så tänkte jag att det nog blir billigare att köpa från USA, eftersom jag inte hittat nå´t ställe här i Sverige där jag kan köpa det.

Kramis!!
Anci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 11:53   #2
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Butterick mönster kan du köpa från Sverige. Borde finnas på de flesta tygaäffrer som säljer mönster. T.o.m här där jag bor (en relativt liten stad) finns Butterick på de båda tygaffärer som finns här.
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 12:44   #3
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Det går utmärkt att handla från USA med kreditkort. Det du bör vara medveten om är att paketet kan "fastna i tullen" och du får ett inbetalningskort med moms + hanteringsavgift på nånstans 150:-

Jag har ett paket som väntar på posten nånstans nu från Sewingpatterns.com. Dom hade uppenbarligen inte satt dit någon deklarationslapp och då får jag en massa jobb med att bevisa innehåll och värde. Suck.

Men det är inte alla som drabbas av detta.

Känner du någon i USA så låt det gå via denne om möjligt och få det som "gåva" istället.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 13:40   #4
Anci Anci är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 36
Jag skulle ju helst vilja handla här i Sverige, men jag hittar ju inga affärer....!!

Här i mitt lilla underbara Härnösand så är det ju helt hopplöst

Nåja, jag får ge mej till tåls...

Tack iaf!!
Anci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 21:28   #5
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Men om du vill så skulle jag kunna gå och köpa mönstret/mönstren till dig, om du betalar mönstren och frakten förstås då. För av de tygaffärer som jag brukar gå till så säljer de som sagt Butterick mönster. (om det var något speciellt mönster du tänkte på då) Det är inga problem alls för mig =)
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 10:36   #6
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Vad är det för mönster du hittade på Tradera? (vilket märke?)
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 10:24   #7
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Nu har jag äntligen fått ut min försändelse från SewingPatterns.com. Det blev tillslut utan några extra avgifter, troligen eftersom värdet var för litet ($23.50). Anledningen till krånglet var att tulldeklarationen från SewingPatterns.com inte gick att läsa! Det är nog sista gången jag hadlar från USA. Det blir inom EU i fortsättningen.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 11:03   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har handlat massor från USA och i regel har det varit helt problemfritt. Men visst, ibland har tullen slagit till mot mina försändelser också. Paket fastnar nästan alltid verkar det som, men brev slinker oftast förbi. Men inte alltid och det får man förstås vara beredd på.
Vad gäller mönster finns massor på eBay, och säljarna skickar ofta gärna även till oss. Ofta är det betydlit billigare än på div mer "officiella" mönstersidor. Porto blir oftast någonstans ellan $5-10. Ska man köpa är det ide' att tita igenom vad den säljaren har och köpa fler samtidigt. Jag köpte 6 mönster från en säljare och det kostade under 300kr inklusive frakt. Och då fanns det med i alla fall ett ganska dyrt (för USA) mönster i högen!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 13:27   #9
Anci Anci är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 36
Hejsan!!

Tack för alla svar och tips som jag fått. Har brottats med mitt livs första tenta och inte haft tid att kolla på ett tag...

När jag kollar på mönsterföretagens hemsidor så blir jag SJUK. Jag vill ha allt, eftersom den grejen skulle vara fin där, och en sådan skulle jag kunna ge bort till henne osv.
Tyvärr så tillåter inte min plånbok att jag ger efter för mitt ha-begär, så eg så är det ganska bra att det inte finns mönster att köpa här.

Jag får nog finna mej i att behöva terrorisera släkt och vänner runt om i landet (och USA, för den delen), men eftersom jag helst vill klara mej själv så kanske jag får lite hjälp på traven när "vill-ha-bacillen" sätter igång!!
Eller var tror ni??!!

Kramis!!

Anci
Anci är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons