Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 13:47   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
mönstrat tyg - utklippning

Har en fundering kring det här med trådrakt/mönsterpassning. Som jag förstår det ska trådraktpilarna gå exakt parallellt med stadkanten. Jag har i detta fall ett trikåtyg med elefanter på. När jag lägger ut delarna enligt stadkanten tycker jag inte mönstret ser så snyggt ut på fram och bakstycke, vill ha det mer symmetriskt så att säga. Vad göra då, ska jag fokusera på "mönsterpassning" eller får jag leva med det för att få det trådrakt?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:53   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Mönsterpassning kan du ju fortfarande göra genom att flytta mönstret upp och ned längs stadkanten eller den raktklippta vinkelräta kanten? Eller, vad menar du med mönsterpassning?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:55   #3
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Risken med att inte lägga bitarna trådrakt är att de kan dra sig och se konstiga ut när man har tvättat plagget.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 15:37   #4
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
När jag läser om "trådrak" etc så står dessa termer alltid tillsammans med vävda tyger. Gäller trådrak och stadkant även för stickade tyger som trikå?

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Mönsterpassning kan du ju fortfarande göra genom att flytta mönstret upp och ned längs stadkanten eller den raktklippta vinkelräta kanten? Eller, vad menar du med mönsterpassning?

Ja, vad ska man säga, ibland får man ju hjärnsläpp..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 16:25   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, det gäller då och är nog nästan ännu viktigare. Då har du ju stretch som måste hamna åt rätt håll.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 07:29   #6
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Hur är det med muddväv och trådrakt då? Muddväven är ju i formen av ett tyg, är trådrakt detsamma som att klippa så att trådraktmarkeringen ligger parallellt med den naturliga vikningen? Går ej att se någon stadkant på detta tyg..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 08:51   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
På mudden så ser du ju hur ränderna i själva stickningen går (syns även på annan trikå men tydligast på mudden). Ränderna är trådraken.

Vill dock lägga till att man kan leka rätt mycket med hur man lägger trådraken när man hållt på ett tag och lärt sig känna skillnad på olika kvaliteter och olika typer av tyg. Men som nybörjare är det nog bäst att följa de råd som finns, för annars så kan det börja vrida sig och falla konstigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 08:56   #8
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Det är så jag klippt tidigare. Ibland ska man nog bara följa sitt sunda(?) förnuft :-) Tack!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 09:26   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Gå inte på att trådraken är i vikningen i trikåtyg (på otvättat tyg) för då kan du få otrevlig överraskning efter tvätt!
En del trikå kan ändra sej ganska mycket då
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 09:31   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
charlotte_13 skrev: Visa inlägg
Har en fundering kring det här med trådrakt/mönsterpassning. Som jag förstår det ska trådraktpilarna gå exakt parallellt med stadkanten. Jag har i detta fall ett trikåtyg med elefanter på. När jag lägger ut delarna enligt stadkanten tycker jag inte mönstret ser så snyggt ut på fram och bakstycke, vill ha det mer symmetriskt så att säga. Vad göra då, ska jag fokusera på "mönsterpassning" eller får jag leva med det för att få det trådrakt?
Vill man vara riktigt petig med mönsterpassning så klipp delarna i enkelt tyg. Rita eventuellt figurerna på mönstret så du kan passa in dom från fram och bakstycke.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons