Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-01, 13:32   #1
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Ge mig feedback

Vad tycker ni om resultatet. Vad kunde jag ha gjort bättre? Och hur skulle jag ha gjort det isåfall. Tycker själv att den är okej, men vill höja nivån ett snäpp. Är tex inte nöjd med S:et i början på Svensson och inte heller E:et. I E:et ser det ut som det fattas stygn i och på S:et har nålen varit ute på egen utflykt när den satte grundsömmarna, det mesta av det sprättade jag bort...
Bifogade bilder
 
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 14:49   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej förhållandet mellan över o undertråd är fel, oregelbundna o ojämna stygn är typiskt för att man måste synka över o undertråd bättre!
att maskinen broderar utanför sitt mönster är pga att man inte har spänt underlägget tillräckligt stabilt, det blir förändringar, backing ska vara som ett hårt trummskinn, inte slacka, inga rynkor. när man broderar tjockt är det bra att ha en kant av backing ca 4 cm utanför hoopen, så man har samma möjlighet att spänna underlägget ordentligt.
vad har du valt för metod att få schabraket att ligga stilla ovanpå hoopen? det ser ut som det dragit sig. har du förstorat textsnittet mycket i programmet??

mitt råd är att du slaktar ett gammalt schabrak o övar dej på, pilla med trådjusteringen, samma bokstav på massor av remsor tills du hittar rätt förhållande i trådarnas samverkan
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 15:42   #3
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
supertack för feedbacken... ska fotsätta öva !! Ska jobba vidare på dina goda råd. Jag har tråcklat fast schabraket i hoopen, men jag håller med backing sitter en aning löst, men jag vet inte hur jag ska spänna den hårdare, hur hårt jag än skruvar åt skruven så blir det inte bättre än så här, men jag ska inte ge mig, kommer nog på nåt... återkommer med nytt reultat framöver. Det är svårt att veta hur bra det över möjligt att få det, men jag förstår av dina kommentarer att jag inte nåt ända fram, det går att förbättra. Min symaskin är ganska gammal tror den är från 2003 eller nåt, men det är kanske inget jag kan skylla på
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 15:46   #4
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Glömde tillägga att jag inte ändrat storleken på brodyret utan kört på den storleken som var från början, misstänkte också att det kunde ställa till det.

Jag är tacksam för alla goda råd jag får känns bra att ha nåt att klura på, gillar utmaningar
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 15:55   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
ok Monika
då reder vi ut detta steg för steg!
*backingen, de flesta hoops på hmebrodyrer tajtar i hörnen men inte på raksträckorna, använd ett par rmsor textil tape eller skade tape o sätt fast på hoopens innre ram som ska möta den yttre det gör att hoopen biter i tyg o papper bättre o ger ett bättre stöd för backingen. ju mer du skruvar desto mer böjer sig de klena ramarna. detta råd ger jag ALLTID
. för detta är ofta en stor bov vid fula brodyrer, hur ska en maskin brodera bra när underlaget rör sig!
har du inte textil tape hemma får man använda vävda plåster det funkar ett tag men byt sedan!!

*eftersom backingen är lite ojämn skulle jag råda dej att ta i 2 lager extra backing som en liten genväg, så blir det enklare för dej!

* den stora boven är trådspänningen tyvärr. maskinen gör tyvärr ganska fula oregelbundna stygn, de kommer inte hålla i tvätt tyvärr. de är för lösa o buktar på vissa ställen för att dra sig i andra. detta är A&O när man ska brodera att stygnen inte öglar sig.

jag tror inte det är så att det är maskinen som är gammal. men det tar tid att lära sig brodera och som jag sagt innan, att ge sig på schabrak är tufft, de är lite knepiga o det ställs krav på hållbarheten på brodyret.

Jag tycker du är duktig som kämpar på, men jag är ärlig nog att säga , nej det ser inte så bra ut, men det går ju att förbättra så kommer det bli toppen!!

kämpa på, det kommer lösa sig!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 17:21   #6
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Tack för ärligheten, det är det jag vill ha, jag tål det! Jag ska kämpa vidare ikväll. Textiltejp har jag inte hemma däremot lite sporttejp (kinesologi) som säkert kan funka. Jag ska testa lite olika inställningar av trådspänningen. Jag har kört med dubbla stiffy så det fortsätter jag med.

Förresten, jag har en fråga till... tråden som jag använder vet jag egentligen inte heller vad den är av för kvalitet och om det har nån betydelse för resultatet. Det här är tråd som följde med i samband med att maskinen köptes för mer än 10 år sedan. Det står janome på rullarna men egentligen inte så mycket mer så jag har noll koll på grovlek på tråden. Eftersom jag ändå har rätt mycket tråd så väntar jag med att köpa ny tills jag vet om det här är nåt jag vill fortsätta med. Just nu är jag bara inne i en upplärningsfas, ingenting blir nåt användbart egentligen.


Ha en bra kväll !
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 17:35   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
det är vanlig brodyr tråd, inget konstigt alls, den gör inte längre bara , men det är inga problem, enda är att gammal tråd kan bli lite skör, men då märker du det att den väldigt lätt går av. så brodera med den du!

bra att du kämpar på o gillar utmaningen, om jag var dej hade jag tagit 3 lager, det blir snyggare o lättare för dej :-)

sporttape är nog samma som skade tape tror jag så det kommer funka utmärkt jag använder det i mina hoops.

Bra att du provar med trådspänningen, använd gärna mobiltelefonen o ta foton emellan så du minns vilka inställningar som var bra.
glöm inte att alla har vi varit nybörjare, jag vill själv inte ens se sakerna jag gjorde första året hahaha
upp i sadeln igen bara!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 19:18   #8
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Då har jag testat igen, jag tycker mig ha märkt att maskinen har jobbigast för bokstäver som hamnar längst ut, dvs närmast ramens kanter,på mitten blir dom bättre. Jag har provat olika trådspänningar, och förvånats över hur stor skillnad det faktiskt gör...

Imorgon blir det fler försök, och då med 3 lager stiffy.

Ha en fortsatt trevlig melodifestivalkväll
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 15:51   #9
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Idag har jag gjort ett nytt försök efter att ha testat olika trådspänningar, nu har jag 3 lager backing, hängt upp schabraket bättre Och dessutom tråcklat fast det ännu mer...
.. kanske blev det något bättre eller? S:et är fortfarande inte helt bra, grundsömmarna sticker fram något, men inte så mycket som förut
Bifogade bilder
 
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 19:45   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
klart bättre, men jag tror du kan få till trådbalansen bättre
prova ett annat teckensnitt i fall det är lite meckigt med just det snittet, e bokstaven ser ju rätt märklig ut. så jag skulle vilja se andra bokstäver o se om du kan få maskinen att brodera snyggare. använd gärna maskinens inbyggda textsnitt så blir det lätt att se
Med vänlig hälsning
Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 20:11   #11
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
jag håller med, bokstaven E ser verkligen konstig ut, jag har studerat stygnen i datorn och faktiskt dom ser lite lustiga ut i datorn med.Jag har en annan disneyfont köpt från ett annat ställe ska testa den i veckan. Men då måste jag nog förstora den lite, eller så letar jag upp ytterligare en på nätet, ska också som du skriver testa maskinens inbyggda fonter.

.. men det var ändå en liten lättnad att höra att du tycker att jag är på rätt väg. Jag ändrade trådspänningen från 2,6 till 2 efter att ha provat en massa olika o kom fram till att den var bäst, jag har inte provat högre värde än 2,6 eftersom jag misstänkte att den broderade för hårt för det tjocka tyget.

Sen har jag funderat på om det skulle vara smartare att brodera bokstäverna i en annan ordning att typ börja på mitten där det alltid blir bra och sen gå ut åt sidorna...

Egentligen är nog just den här fonten lite för svår eftersom den har rätt smala partier, men vad gör man den är ju bara sååå snygg
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:18   #12
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Helt rätt inställning. jag funderar om det där textsnittet inte är en dålig kopia, jag tror jag har en Disney font jag ska leta i morgon o se hur det ser ut i mitt program, ju mer jag klurar undrar jag om inte den är en liten bov i dramat!
hur är det med undersidan, jag tror du måste kolla över hur undertråden löper dessutom.
kul följetång detta, snart kan du brodera skitsnygga schabrak o du har lärt det hur du kan förbättra med trådspänning o du kommer lärt dej din maskin snabbare än många andra för att du vågat visa när du stött på patrull o du har vågat prova att pilla lite, BRA jobbat!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:55   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Gör ett märke och sy fast.
om du inte får ordning på direktbroderandet.
/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 05:53   #14
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Nej så lätt ger jag inte upp, det är ju det här som är det roliga att tänja på gränserna för vad som är möjligt. Jag vill lära mig det här på riktigt, det viktiga är inte själva schabraket utan vägen dit. Det sporrar mig att ha nåt att brottas o klura på. Att sen en dag att få det att bli så där suypersnyggt, det är det jag får en kick av !!

Pulvertroll, testa gärna om du hittar din disneyfont. Hur vet man egentligen vad som är kopia och vad som är äkta?? Det finns en uppsjö av fonter att köpa. Vet du nåt ställe som du kan rekommendera där fonterna håller bra kvalitet?

Hälsningar monika
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 10:11   #15
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag har laddat hem (gratis) fonter från den här sidan:

http://www.dafont.com/themes.php?fpp=50&psize=s

De hamnar i mitt broderprogram under "my fonts"
Sök på Disney så får du fram något som kanske kan vara till hjälp.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons