Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-23, 18:49   #1
Tinglan Tinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 15
Vouge V2962 - Vad för kjol kräver mest tyg?

Hej alla,

Jag funderar på att sy den här; http://www.voguepatterns.com/item/V2...e_vogue&page=1 till en bal om 2 (!!) veckor.

Det skall vara easy, däremot ser kjolen ut att bara vara ihoprynkad, och hela klänningen kräver nästan 7m tyg.

Jag tycker att det ser så oproffsigt ut att bara dra i hop kjolen.. Men jag vill ha den vackert vid (!). Tar det mer eller mindre tyg att sy den i sektioner, kanske en blond fråga? Men det borde väl ta mindre tyg?

Jag är såå splittrad, vet inte om det kanske är bättre att hitta ett mönster som har sådan kjol helt enkelt. Någon som sett? Jag är inte särskilt fest vid överdelen, så det är nog mest en vid vacker kjol jag vill åt, som jag kan klara av att sy..

Har panik.. Vill verkligen ha en balklänning med vid kjol, inte jättevan att sy men sytt två mönster från Stoff och stil som blivit bra.

Och så behöver jag helst komma undan utan att behöva köpa 7 meter tyg. Dyrt.

Tack snälla för alla mönstertips, och allt möjligt som ni kan tänkas komma med !

/Ting
Tinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:17   #2
Tinglan Tinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 15
Citat:
Tinglan skrev: Visa inlägg
Hej alla,

Jag funderar på att sy den här; http://www.voguepatterns.com/item/V2...e_vogue&page=1 till en bal om 2 (!!) veckor.

Det skall vara easy, däremot ser kjolen ut att bara vara ihoprynkad, och hela klänningen kräver nästan 7m tyg.

Jag tycker att det ser så oproffsigt ut att bara dra i hop kjolen.. Men jag vill ha den vackert vid (!). Tar det mer eller mindre tyg att sy den i sektioner, kanske en blond fråga? Men det borde väl ta mindre tyg?

Jag är såå splittrad, vet inte om det kanske är bättre att hitta ett mönster som har sådan kjol helt enkelt. Någon som sett? Jag är inte särskilt fest vid överdelen, så det är nog mest en vid vacker kjol jag vill åt, som jag kan klara av att sy..

Har panik.. Vill verkligen ha en balklänning med vid kjol, inte jättevan att sy men sytt två mönster från Stoff och stil som blivit bra.

Och så behöver jag helst komma undan utan att behöva köpa 7 meter tyg. Dyrt.

Tack snälla för alla mönstertips, och allt möjligt som ni kan tänkas komma med !

/Ting
Eller om någon vet ett mönster med sådan här kjol! http://www.voguepatterns.com/item/V1...esigner&page=2

Fast enklare.. Eller hur man gör sådan? Jag är så lost.
Tinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:19   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
En riktigt fin vid kjol får man oftast genom att göra en rynkad helcirkelkjol. Det tar dock _mycket_ tyg, oftast kjollängd gånger 6 bara för kjolen.

Att ta "triangelliknande" sektioner lär inte ge den effekten du vill ha. Tyvärr... :/
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:21   #4
Tinglan Tinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 15
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
En riktigt fin vid kjol får man oftast genom att göra en rynkad helcirkelkjol. Det tar dock _mycket_ tyg, oftast kjollängd gånger 6 bara för kjolen.

Att ta "triangelliknande" sektioner lär inte ge den effekten du vill ha. Tyvärr... :/
Oh, kjolen behöver inte stå ut. Men kunna tas upp sådär fint på ett finger när man dansar tex. Fast trianglar funkar kanske inte då heller..

Klänningen jag redan har är dock sydd med trianglar och med den effekten, men hos sömmerska.
Tinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:25   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Trianglar går säkert, men, det blir ofta betydligt krångligare. Vill du ha den fina vidden som man kan lyfta upp är oftast helcirkelmodellen det bästa.

Den här kjoldelen http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44933 är gjord som en helcirkelkjol. Den kan man definitivt plocka upp och få den effekten du vill ha. Vill du har mer vidd eller "pooof" så behöver du i allmänhet göra fler helcirklar eller rynka.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:44   #6
Tinglan Tinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 15
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Trianglar går säkert, men, det blir ofta betydligt krångligare. Vill du ha den fina vidden som man kan lyfta upp är oftast helcirkelmodellen det bästa.

Den här kjoldelen http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44933 är gjord som en helcirkelkjol. Den kan man definitivt plocka upp och få den effekten du vill ha. Vill du har mer vidd eller "pooof" så behöver du i allmänhet göra fler helcirklar eller rynka.
Åh vad söt!

Hur menar du med fler?

Blir det inte väldigt mycket tyg om man ska få plats med en helcirkel i längd av balklänningskjol? Gör man förslagsvis två halvcirklar då?

Massvis av frågor Just nu är jag nog inte inne så mycket på poof längre, så V2962 är kanske lite missvisande..
Tinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 19:55   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
En helcirkelkjol består ofta av två halvcirklar för att man ska få plats på tyget. Det jag menade med fler är att en halvcirkel bara har "midjevidd" för en fjärdedel av kjolen. Att man helt enkelt gör 4 halvcirklar istället för 2.

Tack.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons