Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-08, 19:16   #1
Creo Creo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
Mönster till balklänningskjol?

Hej!!
Jag ska börja sy kjolen till min balklänning snart (balen är 10/6 och jag vill ha GOTT om tid ifall jag gör fel), jag har köpt tyg (polyester med siden-look) och tyll till kjolen..

Meningen är att det ska vara en jättestor kjol med massor av tyll under... En riktig barbiekjol.. Överdelen är en korsett som jag inte syr själv utan har köpt...
Jag vill veta hur jag ska tänka med mönstret för att det ska se snyggt ut..

Sen har jag tänkt att kjolen ska ha ett över- och ett undertyg och att undertyget ska synas antingen fram eller i sidan... Hur ska jag tänka när jag gör ytterkjolen då??

Behöver verkligen hjälp med detta! Hoppas att det finns mer erfarna personen på det här området än vad jag själv är...

Tack på förhand
Creo
Creo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 20:14   #2
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
underkjol/foder

Hej!

Det här kanske är en helt överflödig kommentar, men gör inte samma misstag som jag gjorde med en balklänning en gång. Jag hade tyllunderkjolar för att skapa lite volym, men tänkte inte på foder. Kjolen blev jättefin, men tyllen skavde som ?%#%&/ hela kvällen....!

/Mia
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 22:58   #3
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
En sak till; sy inga fållar på tyll.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 10:00   #4
Jakob Jakob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
skisser

Gör några modeskisser på hur du tänkter dig att klänningen ska se ut när du gör olika saker i den - skålar, dansar eller går.

På så vis kan du få en känsla för hur klänningen ska fungera.

När du är nöjd kan du gå vidare och göra en skiss över skärning och applikationer, som du ska kunna ha som grund när du gör mönstret.

Sedan vet jag faktiskt inte för jag har inte gjort någon fyllig klänning.

Lycka till!
Jakob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 11:16   #5
Creo Creo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
tack!

Tack för era svar!

Mia: jag har tänkt på det.. Jag har gjort samma misstag till en klänning jag gjorde en gång... Det var ingen väldigt behaglig upplevelse, men första gången jag använde klänningen var på en konsert så jag skulle inte röra mig så mycket så det märktes inte så mycket... Efter detta har jag haft strumpbyxor på mig under den klänningen för att slippa känna tyllen (är för lat för att sy på en underkjol)

Jakob: Bra idéer.. Ska skissa lite.. Eller kanske be min syster som är lite duktigare än jag på att just rita..

Lingling: Tack, det var bra att du sa det, har inte gjort det tidigare när jag sytt med tyll, men risken är ju att jag skulle tänka att här ska allt vara perfekt och jag ska vara noggrann så det är bäst att fålla allt bra.. Så bra att du sa till.
Creo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons