Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-29, 18:11   #31
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag och min väninna var på mässan på fredagen. Vi sa just det (om tantigt) att det som ungdomarna använder till viss del idag är vad tanterna använde när vi var unga så vi är mittemellan och vill inte använda dessa tyger. Jag fyller nu 50 i nästa vecka och min väninna är 50+ och det känns som att vi kommer lite i kläm, det fanns inget för oss.

Jag saknar dessa underbara viskostyger som fanns på 80-90 –talet. Nu är det gamla unkna rullar de fått fram, ja det känns så i alla fall, och väldigt mycket jersey. Jag som nästan aldrig kom ur en tygaffär förr gick nu förbi dessa tygstånd utan att fastna alls.

Vad jag saknar:

Där man (utställaren) sitter och gör sitt hantverk. Det är väldigt intressant att se någon göra knyppling, makramé, avancerad brodyr eller vad det nu kan vara. Även om man inte kommer att göra det själv, då får man insikt och kunskap om vad som finns och även inspiration för det egna ämnet.

Workshops. Jag gör sällan något i workshops men tittar gärna.

Scen med olika saker tex. hur man quiltar. Jag som är väldigt amatör på quiltning tycker det skulle vara roligt med en instruktion om hur man quiltar på maskin och för hand.

Nu stannade jag inte till vid symaskinsagenturen men såg i alla fall att de hade en brodyrmaskin, inte igång dessvärre. Men jag kan inte minnas att de ens hade en dator. Kanske någon annan minns bättre. Men maskinbrodyr som man gör själv är relativt stort så man tycker att de kunde visa detta lite mer.

Är inte så negativ till färdigsytt. Men skulle gärna vilja se att man kunde köpa mönster och sy dessa kläder själv och inte bara köpa dem.

När man har gått runt hela mässan och kommer ut så kommer längtan efter symässan som var förr på Svenska mässan. Där fanns ALLT. Man kunde få se hur folk gjorde de mest konstiga saker. Flera symaskinsmärken fanns. Man kunde se modevisning. Det fanns massor av tyger. Saknar den så. Man gick alltid därifrån med så mycket inspiration att man inte visste var man skulle börja. Dessutom fick man mycket rabatt på den tiden.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 18:42   #32
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag saknar också mässan från den tiden då de var på svenska mässan, definitivt. Minns att jag köpte några beg böcker från en som sålde sy/hobbyböcker också beg sådana.

Jag saknar också de som sitter och syr, knypplar, broderar, väver eller vad som helst...

Och definitvt att det fanns fler märken än 1 i symaskiner.. Dvs flera olika försäljare och man verkligen kunde gå och jämföra. Nu är det bara 1 försäljare eller 2 kanske och då är det ingen riktig konkurrens.

Minns också att det var riktigt många försäljare av allt..

Det fanns väl ett par "fel" försäljare även på den tiden men de försvann verkligen i mängden av det goda. Och sedan var de också mer relaterade till sömnaden.. t.ex. minns jag nån grej för strykbrädan..

Modevisningar är kul.

Mer saker jag vill ha och inte ser:

Jag saknar tyger av hög kvalité och hög trådtäthet/tätslagna.. Batist mfl.

Garner som inte är "självrandande".

Jag tycker det är "tant" är t.ex. tunikor och lättsydda plagg av jerseytyger.. filtade saker... synliga overlocksömmar osv... sådant "snabb-jobb"

Jag saknar riktig gammal handarbete... Handsydda sömmar, handarbete. Jag fick arbetsprover av min farmor som hon gjorde på 30-talet och de var verkligen fantastiska.
Ni kan se vad jag menar här: (fotografier av arbetsprover)
http://www.flickr.com/photos/funnybu...th/6057336152/

Det är sådant jag vill se!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 19:46   #33
stinabina stinabina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 16
Alla resterande tyger på TEXTUR för 10.- metern på söndag.
stinabina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 20:30   #34
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
På mässan?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 21:26   #35
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Trevligt att symässan konkurrerar med Hjällbosecondhand
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons