Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-28, 22:38   #1
Sissi101 Sissi101 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 21
Formatering av usb-minne?

Har köpte en husqvarna viking disigner se,

skaffade nyligen ett nytt ubs ett scandisk 4,0gb, har försökt att formatera den så som det har beskkrivits i detta forum, men får inte den att funka ändå. Undrar nu om det ska vara ett visst program man har för att det ska fungera?

Vill även tacka för ett bra forum, fått mycket hjälp genom att läsa trådarna.

mvh
Sissi
Sissi101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 22:53   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Jag micklade med det där för att få igång ett USB-minne mot Ullis maskin. Det visade sig att Embird hade funktioner för att göra just det - så kör du Embird kan jag nog guida dig hur man gör.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 23:02   #3
Sissi101 Sissi101 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 21
bli inte arg nu ,men jag kan inget om symaskinerna o ska beställa min kurs man får gå när man köper maskinen. Har inte hunnit än.

men var är Embird ??

Jag fick en skiva med insruktionsboken men det var WGWildThings på den skivan.

Skulle bli jätteglad om jag fick hjälp hur man gör.

tacksam för all hjölp
Sissi
Sissi101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 08:04   #4
Nallen Nallen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 144
Jag har testat olika usb-minnen till de HQ-symaskiner jag haft men inte lyckats få igång ett enda förutom det som hörde till maskinen. De fungerar i datorn men symaskinen vill inte läsa dem.
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 08:48   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Embird är ett program för att jobba med brodyrfiler, tex om man köpt brodyrer på Internet och vill ändra något, eller vill göra egen stygnsättning. Mycket bra, men också avancerat med miljoner funktioner, rätt svårt att lära sig. men vill man börja göra stygnsättning tycker jag det är bättre än Husqvarna program (iallafall de som fanns för några år sedan, då vi gick över till Embird - de nya kanske är bättre)

Husqvarna använder vanliga USB-minnen, men de måste ha en speciell struktur med filer pålagd - det dom kallar formattering. (Denna "formattering" skall inte förväxlas med den formattering man kan göra i en PC)

Det räcker alltså inte att bara tömma stickan mha sin PC, utan ett gäng filer måste läggas in på ett speciellt sätt i stickan så de dyker upp i menyerna. Det där är svårt, om inte omöjligt, att göra för hand så man behöver ett program till hjälp.

Det skall följa med ett program till Designer kallat "3D Disk Manager USB" - detta skall kunna göra detta också. Det finns också omnämnt i instruktionsboken. Så har du inte fått det så gå tillbaka och fråga försäljaren.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 08:57   #6
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Kanske korkad fråga men kan man med programmet (3D Disk Manager USB) du säger formatera vilket USB minne som helst att passa i maskinen?
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 09:03   #7
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Här är en lista på godkända fabrikat
http://www.husqvarnastudio.co.uk/USB..._memories.html
Men det är bara att testa andra. Jag hade några gamla "reklamstickor" liggandes hemma och de funkade fint iallafall.

Instruktionsboken varnar för att använda andra än Husqvarna, det står tom att de kan skada maskinen! Men - mja, där är jag tveksam. Det låter som något de skriver för att få sälja sina, jag ser inte hur en USB-sticka skulle kunna förstöra något...
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 12:44   #8
Nallen Nallen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 144
Jag provade att ta filerna som låg på HQ sticket och lägga över på ett annat, men det gick inte heller. Finns det något i 4D programmet som man kan använda?
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 17:39   #9
Sissi101 Sissi101 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 21
Ja har nu bokat tid för sykursen och pratat med dem om "3D Disk Manager USB Den skall följa med varje maskin som man köper,men det har blivit något fel i deras hantering, Så nu ska de beställa en ny.

Har oxå lagt över broderfiler från USBn som medföljer maskinen till den nya USBn men det har inte heller funkat.

Ska testa att formatera den med det programmet 3d disk om det funkar.

Tack alla för all er hjälp

mvh
sissi

Senast redigerad av Sissi101 den 2009-01-29 klockan 18:10.
Sissi101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:08   #10
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Det verkar hopplöst att formatera sitt stick så att det fungerar i maskinen. Jag har ett KingstonTraveler, det står nämnt på HQ.hemsida som kompatibelt.Jag har formaterat det enligt medföljande 3D-skiva. Det kommer också upp en text att sticket är formaterat till ett "USB Brodeiry stick" MEN icke sa Nicke.
Broderierna finns på sticket men det fungerar inte, "ej giltigt USB" (eller något liknande)får jag som svar från maskinen, en Designer 1USB
Ett USB-minne som Jave skrev om har jag inte hittat i butiken.
Men trägen vinner sägs det. Bara att jobba på "Det ska gå" sa gumman när hon försökte komma in genom kattluckan.
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 19:31   #11
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Thumbs up

Jag svarar nu på mitt eget desperata rop på hjälp. Nu är jag så glad. Jag har lyckats med att få in mönster på ett USB 2GB. Trägen vinner. Ett KingstonTraveler har jag köpt och det gick till slut,när jag väl fattat hur jag skulle få in mönstret från CD och gratis bilderna. Jag använde tekniken"dra och släpp" Det stod inte så på förklaringen (inte som jag förstod iaf). Så nu kan jag sy på min Hq Designer 1 USB. Jag ska genast i väg och köpa några stick 2Gb innan de försvinner från marknaden. 1GB och 2Bg "talar samma språk" men 4GB är annorlunda så de kanske inte går.
Finns det någon som behöver hjälp med det här ställer jag så gärna upp!
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 20:27   #12
Nallen Nallen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 144
Hej
Jag har också ett 2 gb kingston usb-minne men min symaskin klarar inte att läsa det. Hur gjorde du?
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 12:14   #13
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Efter att ha konsulterat Louise´s symaskinshörna och själv meckat en del, har jag förstått att D 1 är känslig för storleken på USB-minnet. Upp till 2 GB verkar funka. Det minne (Lexar JumpDrive FireFly 2 GB) jag skrev om tidigare hittade jag på OnOff på Sveav i Sth. HQs egna är ju svindyra.
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 13:20   #14
evol evol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 20
Hejsan jag har läst era inlägg och jag har köpt ett usb minne Kingstone 1 GB USB 2.0 Data Travel och jag satte in det i datorn, ingen formatering eller annat gick till utforska och plockade upp några broderier vp3 hus pec vip och sen skickade över dom till pinnen provade sen i symaskinen och alla funkade dom kom upp på displayen i symaskinen har en SE men jag har inte broderat för ni fick väl inte upp dom i displayen
Hälsningar Eva
evol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 20:58   #15
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Lightbulb

Hej Nallen!
Kortfattat så här:
Sätt i ett USB stick. Ex vis Kingston 1Gb eller 2 GB.
Öppna 3D Embrodery-menyn på skivan du fick vid köpet. Du har väl lagt in den i datorn.? Klicka på USB-maneger (bild med diskett och stick)
Nu får du en sida med ett rutnät och till vänster står det disk 1 osv
I menyn ovanför kan du klicka på disk, där finns "formattera", gör det med minnet.
Nu kan du klicka på en grå ruta ex disk 1 och sedan menu 1, gå till menyn ovanför och klicka öppna. Har du lagt in ett mönster i exvis Mina dokument så klickar du på det. Det öpnnas och nu kan du markera det/de mönster du vill lägga in genom att klicka på öppnaknappen.
Har du mönster på en skiva så klickar du på cd-facket och öppnar skivan.
Bilderna överförs till disk 1,menu 1 och den grå rutan blir orange.
Nu måste du klicka på write stick, finns på Disk i menyn eller
som en bild precis ovanför rutnätet.Mönstren sparas på ditt stick.
Har du ett stick med mönster på, börja med att klicka på readstick så du ser var du har lediga platser.
Tror du att du förstår? Jag går in en annan dag och ser om du behöver mer hjälp.
God natt!
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons