Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-19, 21:51   #1
Kathy Kathy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 8
brodyrtrassel

Hej,har nyligen köpt ett demo-ex av en designer se.När jag syr något broderi så trasslar sej ibland undertråden och jag vet inte varför.Det blir jättejobbigt att försöka backa tillbaka efter att jag rensat trasslet och ibland så händer det igen.Har provat att byta nål,spänna tyget,trä om o.s.v. men plötsligt funkar det igen.Dessutom så stannar maskinen så man måste starta om den....vad gör man då då man syr på ett broderi som man ändrat placering och storlek på?Det försvinner ju?Någon som kan tipsa mej
Kathy
Kathy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 22:02   #2
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Kan det vara att Du inte trätt undertråden rätt?
Den ska ju ligga i några spår och det är lätt att missa. (Förmodar att det är lika på SE:n som på de andra maskinerna)
Sen är det viktigt att undertråden är jämnt spolad annars kan det bli trassel.

Det var vad jag kan komma på.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 22:16   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Samma problem här

Har också en SE som ska till doktorn efter helgerna.

Undrar om du trätt undertråden riktigt när det blir så där. Den måste snäppa i hacket ordentligt. Det har du förmodligen kollat.

Så stannar min maskin också och då får man börja om men...
Jag har inte ändrat broderiets position eller storlek i maskinen. Det gör jag i datorn så det blir enklare att stega fram till vart man var när maskinen bröt ihop och fick spader.

Inget ont om HQ Designer SE men nog borde den vara pålitligare än så här för den slanten den kostar. Typiskt nog så bryter den ihop efter garantin går ut. Måste vara inprogrammerat i datumfacket... hmmm.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 01:00   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Kathy,

När du flyttar och/eller ändrar storlek på brodyrer i maskinen måste du skriva ner positionerna för flyttningen och till vilken storlek du ändrat. Då kan du komma tillbaka till rätt ställe i brodyren även om maskinen låser sig, får värmeslag och slocknar eller du kanske råkat flytta ramen i sin position i brodyrarmen och måste kallibrera om den.

Om du glömmer skriva ner är det ju mycket svårare men om du bara kommer ihåg storleken du ändrade till kan du sedan gå fram till ett stygn som är lätt att urskilja och sedan flytta ramen så att nålen passar över det.

Har du tagit bort damm i spolhylsan och dess omgivning? Kollat trådspänningen? Om maskinen inte klipper av tråden ordentligt kan det komma trådrester vid undertråden och då klumpar det ofta till sig. Sitter övertråden fast när färgen är klar klipper jag av tråden under ramen istället, den till vänster, och slipper då problemet att trådrester stör undertråden.

Fortsätter problemet blir det att ta den till affären.

Monica
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 08:13   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
min SE låste sej igår och som tur var kom jag på det där med att skriva upp positionen så det blev bra ändå. Trodde först att jag skulle få slänga handduken jag börjat brodera på men den blev som den skulle.

Min maskin är bara några månader(ca3?)och har redan varit på lagning..tråkigt.
Fast då var det för mina usb-stick(de som följde med maskinen) var fel på och förstörde USB-kontakten så det hade väl inte med själva maskinen att göra.
Någon mer som haft problem med det? De där nya små sticken som man snurrar bort som ett skydd på??? Inte de röda långa sticken utan de små lite runda . Hmm dålig på att förklara
Jag tror de förstörde min lånemaskin också fast jag bara stoppade i sticket 2 ggr på den
Fick ett nytt USB ..ett långt rött och det verkar oki.

Sen har den låst sej en gång innan så den bara sa till mej att byta båge och sätta på rätt. Spelade ingen roll vad jag gjorde, den sa så ändå. Men båda låsningarna har gått fixa genom att stänga av och på maskinen igen.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 10:00   #6
Kathy Kathy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 8
Tack för tipset om att skriva upp ändringar-har faktiskt inte ens tänkt den tanken!Men kan det vara fel på trädningen då trasslet ibland uppstår långt in på broderiret och sytt perfekt innan dess.Skall i alla fall försöka göra ren den innan jag syr nästa gång.
Kathy
Kathy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 11:30   #7
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Det har hänt mig att övertråden har hoppat ur någonstans mitt under broderiet. Då blir det trassel efter att först ha sytt fint.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons